کد خبر 223253
۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸

نشست 3+3 با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» برگزار می شود؛

تهران میزبان نشست صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان

تهران میزبان نشست صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان

امروز تهران میزبان نخستین نشست وزرای خارجه 3+3 است که در راستای سیاست همسایگی دولت سیزدهم و گسترش روابط دوستانه بین همسایگان برای حل مشکلات منطقه‌ای بدون دخالت کشورهای دیگر با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ نشست 3+3 با رویکردی نو در راستای سیاست همسایگی دولت سیزدهم و گسترش روابط دوستانه مابین همسایگان برای حل معضلات و مشکلات منطقه‌ای بدون دخالت کشورهای دیگر ایجاد و برگزار می‌شود. با توجه به اینکه اولین نشست 3+3 در تاریخ 19 آذر 1400 در مسکو با حضور معاونین وزرای خارجه برگزار شد اما اینبار جمهوری اسلامی ایران میزبان وزرای خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه است. لازم به ذکر است که گرجستان به عنوان یکی از اعضای این گروه ها در هر دو نشست حضور نداشته است.

امروز تهران میزبان نخستین نشست وزرای خارجه فرمت 3+3 است در این راستا آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان دیروز وارد تهران شد و همچنین جیحون بایراموف، وزیر خارجه آذربایجان نیز امروز وارد تهران می‌شود. از طرفی وزیر خارجه روسیه و وزیر خارجه ترکیه نیز از دیگر حاضرین این جلسه هستند.

سیدعباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس درباره این نشست نوشت: برگزاری نشست وزرای خارجه عضو ابتکار ۳+۳ در تهران گام بلندی در ادامه و تکمیل سیاست همسایگی دولت جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: منطقه‌گرایی و شکل‌گیری سازوکارهای منطقه‌ای با اهداف متنوع از ویژگی‌های نظم جهانی در حال ظهور است. سفیر ایران در باکو پیام این نشست را «حضور و دخالت نیروهای فرامنطقه در مسائل قفقاز ممنوع!» عنوان کرد.

مهمترین مسائل مطرح شده در این نشست، حل موضوعات منطقه‌ای از طریق ساز و کارهای منطقه‌ای است و یکی از موارد قابل اهمیت در این نشست راه‌های گسترش همکاری و موضوعات مربوط به قفقاز خواهد بود. گفتنی است که عنوان این نشست یک روزه 3+3 «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» است.

 سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارج اخیرا در گفت‌وگویی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خواستار برقراری صلح و آرامش در منطقه قفقاز است، گفته بود برگزاری نشست ۳+۳ در تهران می‌تواند به رفع اختلافات در منطقه کمک کند.

بر اساس این گزارش جمهوری آذربایجان و ارمنستان از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یکبار در دهه 1990 و بار دوم در سال 2020 بر سر قره‌باغ درگیر شدند که نهایتا جمهوری آذربایجان کنترل قره باغ را به دست گرفت. گفته می شود یکی از محورهای مذاکرات 3+3، گفتگوهای صلح میان آذربایجان و ارمنستان است. پیشتر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان،نیز  اعلام کرد که با برگزاری این نشست بر مبنای پیشنهاد الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان موافقت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha