کد خبر 222847
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷

«حیات» گزارش می دهد؛

جزئیات تصویب ماده ۷۵ برنامه هفتم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

جزئیات تصویب ماده ۷۵ برنامه هفتم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

ماده ۷۵ برنامه هفتم توسعه که بخشی از آن مربوط به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است در مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ مجلس شورای اسلامی،  بند(الف) ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه در راستای حفظ فرهنگ ایثار و شهادت به تصویب رسید. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده دولت در مجلس حضور یافت تا نظرات دولت را در این رابطه بیان کند. در بند الف و چ این ماده بیشتر به ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و وظایفی که صدا و سیما در این رابطه دارد می پردازد.

وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور مکلف به تهیه طرح اصلاح رویکردها، رویه‌ها، روش‌ها و مأموریت، ساختار، وظایف و تشکیلات دستگاه‌های فرهنگی شد.

بر این اساس  نمایندگان مجلس شورای اسلامی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اداری و استخدامی کشور را مکلف کردند با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیریت حوزه های علمیه و سایر دستگاه های فرهنگی نسبت به تهیه طرح اصلاح ساختار فرهنگی کشور اقدام نمایند.

ماده (۷۵)- در راستای اعتلای فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقای هویت ملی و روحیه مقاومت، کار و تلاش در جامعه اقدامات زیر انجام می شود:

براساس بند( الف) ماده ۷۵ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اداری و استخدامی کشور مکلفند با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیریت حوزه های علمیه و سایر دستگاه های فرهنگی ذیربط به منظور بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور با رویکرد اصلاح ذهنیت، فرهنگ و نرم افزار حاکم بر جامعه و با هدف افزایش کارایی و اجتناب از هم پوشانی و تداخل مأموریت و وظایف و با رویکرد استقرار الگوی حکمرانی هوشمند، شبک های، تعاملی، مردم پایه، ارزشی و انقلابی تا پایان سال دوم برنامه نسبت به تهیه طرح اصلاح رویکردها، رویه ها، روش ها و مأموریت، ساختار، وظایف و تشـکیلات دستگاه های فرهنگی که به نحوی از انحا از بودجه های عمومی به طور مسـتقیم و یا غیرمستقیم استفاده می کنند، اقدام نموده و با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب مراجع ذیصلاح برسانند. 

نمایندگان در نوبت بعدازظهر در راستای رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه بند چ ماده ۷۵ را نیز به تصویب رساندند.

براساس بند چ- این ماده، دوﻟﺖ ﻣﻜﻠﻒ اﺳﺖ از ﻃﺮﻳﻖ ﺑﻨﻴﺎد ﺷﻬﻴﺪ و اﻣﻮر اﻳﺜﺎرﮔﺮان و ﺷﻬﺮداریﻫﺎی ﺳﺮاﺳﺮ ﻛﺸﻮر ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ و ﺗﺮوﻳﺞ آﺛﺎر، ارزﺷﻬﺎ، ﺣﻤﺎﺳﻪﻫﺎ و ﺗﺠﺎرب اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ و دﻓﺎع ﻣﻘﺪس ﺑﺎ اﻳﺠﺎد، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻧﮕﻬﺪاری ﻣﻮزهﻫﺎ، ﻳﺎدﻣﺎنﻫﺎ، ﻧﻤﺎدﻫﺎ و ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی ﺟﻬﺎد، ﻣﻘﺎوﻣﺖ و اﻳﺜﺎر و ﭘﺎﺳﺪاﺷﺖ ﻗﺪاﺳﺖ و ﻣﻨﺰﻟﺖ ﭘﺎک ﺷﻬﻴﺪان و ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻲ و ﻧﮕﻬﺪاری ﻣﻨﺎﺳﺐ آﻧﻬﺎ ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﺮاﻛﺰ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﻧﻮﺳﺎزی و ﻣﺮﻣﺖ ﮔﻠﺰارﻫﺎی ﺷﻬﺪای ﺳﺮاﺳﺮ ﻛﺸﻮر ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﻌﻈﻢ ﺷﻬﺪا اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﺪ. وزارﺗﺨﺎﻧﻪﻫﺎی ﻧﻴﺮو، ﻧﻔﺖ، راه و ﺷﻬﺮﺳﺎزی و ﻛﺸﻮر ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺣﺴﺐ ﻣﻮرد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺄﻣﻴﻦ زﻳﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺷﺎﻣﻞ آب، ﺑﺮق، ﮔﺎز و ﺟﺎده ﺑﺎ دﺳﺘﺮﺳﻲ از ﻣﻨﺎﺑﻊ داﺧﻠﻲ ﺧﻮد در ﺳﻘﻒ ﺑﻮدﺟﻪ ﺳﻨﻮاﺗﻲ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha