کد خبر 222602
۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس‌ شورای‌ اسلامی از امروز

آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس‌ شورای‌ اسلامی از امروز

ثبت‌نام از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد و تا ساعت ۱۸ روز سوم آبان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛  امروز پنجشنبه ۲۷ مهر ثبت‌نام قطعی داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

پیش از این احمد وحیدی وزیر کشور در مورد زمان ثبت نام انتخابات مجلس گفته بود: ثبت‌نام نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۲۷ مهر ماه تا سوم آبان به صورت غیر حضوری انجام می شود. همه افرادی که در پیش ثبت‌نام تأیید شده‌اند را به حضور در انتخابات تشویق می‌کنیم و همه ما باید در جهت افزایش مشارکت تلاش کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور نیز گفته بود: ثبت‌نام قطعی داوطلبان نمایندگی مجلس از صبح ۲۷ مهر شروع خواهد شد و تا سوم آبان از هشت صبح تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت و براساس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی، ثبت‌نام غیرحضوری است.

در مرحله پیش ثبت نام داوطلبان، طحان‌نظیف سخنگوی شورای شورای نگهبان گفته بود که در قانون جدید، فرآیند پیش‌ثبت‌نام در نظر گرفته شده تا کسانی که شرایط اولیه حضور در انتخابات‌ مانند مدرک تحصیلی، سن لازم، عدم سوء پیشینه موثر قضایی و امثال این‌ها را ندارد، وارد فرآیند نشوند تا وضعیت گذشته ساماندهی شود و افرادی که شرایط عینی و شکلی دارند با خیال آسوده‌تری ثبت‌نام کنند.

به استناد ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره‌های ذیل آن، انتخاب شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط زیر باشند:

اعتقاد و التزام عملی به اسلام؛

التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛

ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه؛

داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن؛

نداشتن سوء شهرت در حوزهی انتخابیه؛

داشتن سلامت جسمی و روانی به گونه‌ای که توانایی متعارف انجام وظایف نمایندگی را داشته باشد؛

حداقل سن سی (۳۰) سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج (۷۵) سال تمام؛

گواهی معتبر و مورد تأیید بالاترین مقام نهاد یا مؤسسات مربوط مبنی بر داشتن حداقل پنج سال سابقه فعالیت اجرایی یا آموزشی یا پژوهشی یا قضائی در یک یا همه آنها در بخش دولتی، عمومی یا غیرعمومی؛

داشتن کارت یا گواهی پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم قانونی.

الف: داوطلبان نمایندگی اقلیتهای دینی مصرّح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مذکور در بند (۱) مستثنی بوده و باید در دین خود ثابتالعقیده باشند.

ب: هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب میشود.

ج: ملاک محاسبه سن اشخاص برای ثبت نام در انتخابات، بر اساس تاریخ تولد اولیه ثبت شده در شناسنامه رسمی است و تغییرات بعدی توسط دستگاههای ذی‌ربط به استثنای محاکم قضائی ملاک عمل نمی باشد.

د: براساس ماده (۱۸) قانون تسهیلات استخدامی جانبازان مصوب ۳۱/۳/۷۴ و تبصره ماده (۲۱) قانون حمایت از آزادگان مصوب ۱۳۶۸/۰۹/۱۳ و بند «الف» ماده (۴۴) قانون برنامه پنجم و جزء (۶) بند «ث» ماده (۸۸) قانون برنامه ششم، کلیه جانبازان، آزادگان، رزمندگانی که حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه دارند و همچنین فرزندان شهدا، از یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار می‌شوند.

در مرحله پیش‌ثبت‌نام حدود ۴۹ هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند 

قرار بر این بود که ۴۰ نفر به نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزوده شود و مجلس دوازدهم با ۳۳۰ کرسی آغاز به کار کند ولی طرح تقاضای مسکوت ماندن شش ماهه طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی ۲۰ شهریور ماه مورد موافق بهارستانت نشینان قرار گرفت.

پیش از این رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفته بود که تا زمانی که نگاه نمایندگان منطقه‌ای باشد هیچگاه این طرح در مجلس رای نخواهد آورد زیرا استدلال برخی این است که باید تمامی حوزه های انتخابیه افزایش نماینده را داشته باشند که این کار شدنی نیست.

یازدهم اسفند ماه سال جاری زمان برگزاری انتخابات است و این دوره نیز همانند دوره های قبلی ۲۹۰ نماینده به مجلس راه پیدا خواهند کرد.

سال ۱۳۹۸ و برای انتخابات مجلس یازدهم طبق آمار رسمی اعلام شده، در کل کشور ۱۵۶۱۸ نفر (برای ۲۹۰ کرسی) ثبت‌نام کرده بودند که حاکی از رشد حدود ۱۵ درصد به نسبت دوره قبل مجلس بود. در مرحله پیش ثبت نام مجلس دوازدهم ۴۸ هزار و ۸۴۷ متقاضی برای کاندیدای مجلس ثبت نام کردند که بنا به اعلام وزارت کشور  ۳۸ هزار و ۷۸۸ هزار نفر می توانند در این مرحله که تا ساعت ۶ زور سوم آبان فرصت است، ثبت نام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha