کد خبر 222581
۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

«حیات» گزارش می‌دهد؛

با بی‌برنامه‌ترین لیگ دنیا روبرو هستیم

با بی‌برنامه‌ترین لیگ دنیا روبرو هستیم

لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی به استقبال هفته هشتم می‌رود که دیدارهای هفته پنجم و ششم به پایان نرسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی این روزها در حال پیگیری است که برنامه مسابقات تا اینجای کار به هیچ وجه منظم نبوده و در شرایطی که مسابقات هفته هفتم را پشت سر گذاشتیم، تنها یک دیدار از هفته ششم برگزار شده و 4 دیدار از هفته پنجم مسابقات همچنان برگزار نشده است و با این شرایط به استقبال هفته هشتم مسابقات می‌رویم.

این بی نظمی در برگزاری مسابقات باعث این شده که ریتم بازی‌ها طبق برنامه جلو نرود و تیم‌ها هم بعضاً از این بابت متضرر خواهند شد. برای مثال اگر تیمی بازیکن مصدومی دارد در شرایط عادی باید آن را در بازی هفته آینده در اختیار نداشته باشد ولی تعویق برنامه بازی‌ها این بازیکن را به آن دیدار رسانده و در سرنوشت بازی ممکن است تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه یکسان نبودن تعداد بازی‌ها هم باعث می‌شود جدول لیگ برتر نشان دهنده جایگاه واقعی تیم‌ها نباشد و همین جایگاه تیم‌ها در سطح رقابت‌شان در هفته‌های آتی لیگ برتر تاثیرگذار خواهد بود ولی در شرایطی که برخی تیم‌ها تا کنون 5 بازی، برخی 6 بازی و برخی دیگر 7 بازی داشته‌اند نمی‌توانیم چیزی به عنوان جدول رده بندی لیگ داشته باشیم و به آن استناد کنیم.

اگر فشردگی بازی‌ها به دلیل تقویم فیفا و همچنین مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را توجیهی برای بی‌برنامگی سازمان لیگ در تدوین برنامه بازی‌ها قرار دهیم باید سراغ کشورهای همسایه و لیگ‌هایشان برویم و ببینیم آنها که شرایط مشابهی با ما دارند چطور با این موضوع کنار می‌آیند.

لیگ قهرمانان آسیا

با بی‌برنامه‌ترین لیگ دنیا روبرو هستیم

با یک مرور در برنامه ریزی لیگ کشورهای اطراف می‌توان این موضوع را به وضوح دید که آن چیزی که در لیگ برتر ایران مشاهده می‌کنیم فقط مختص به خودمان است و در هیچ لیگی با مجوز حرفه‌ای در دنیا مشابه این بی برنامگی یافت نمی‌شود. در لیگ‌های معتبر دنیا و به دنبال آن لیگ‌های سطح اول آسیایی عرف بر این است که اگر بعضاً به دلایلی مجبور به تعویق یک بازی شوند تا حد امکان آن را پیش از بازی بعدی دو تیم برگزار خواهند کرد و یا اگر امکانش نبود در اولین زمان ممکن آن بازی برگزار خواهد شد و سعی‌شان بر این است که ترتیب دیدارها به هم نخورد. از طرفی تعویق یک بازی اتفاقی است که به ندرت رقم می‌خورد و به هر بهانه‌ای یک بازی یا یک هفته از مسابقات را به تعویق نمی‌اندازند.

مورد مهم در اینجا این است که برنامه مسابقات بین المللی مثل روزهای فیفا و بازی‌های ملی دوستانه و همچنین تورنمنت های رسمی و مسابقاتی نظیر لیگ قهرمانان آسیا از مدت‌ها قبل مشخص است و طبیعی است که مسئولان سازمان لیگ از قبل با توجه به این تقویم باید برنامه ریزی مسابقات را صورت داده و اینطور نیست که یکباره متوجه شویم این هفته مسابقات لیگ با تقویم AFC تداخل دارد و بخواهیم آن را به زمان دیگری موکول کنیم.

ضمن اینکه در هیچ لیگ معتبری در دنیا و حتی قاره آسیا شاهد این نیستیم که بازی یک تیم به دلیل فاصله 4 روزه با بازی بعدی در لیگ قهرمانان آسیا بیش از یک ماه به تعویق بیافتد. اتفاقی که برای پرسپولیس و نساجی رخ داد و بازی هفته یازدهم آنها از آذر ماه به 8 دی ماه موکول شد و این همان اتفاقی است که برای سپاهان رخ نداد تا صدای اعتراض این تیم بلند شود.

اگرچه عدالت رفتاری در میان مسئولان سازمان لیگ باید رعایت شود و اگر پوئنی برای پرسپولیس قائل شدند باید برای سپاهان هم رقم بخورد ولی به طور کلی دلیل موجهی برای تعویق زمان مسابقات وجود ندارد. اگر نگاه کنید همین تیم النصر که پرسپولیس به خاطر تقابل با آن زمان دیدارش یک ماه دستخوش تغییر شده، در حالی باید 6 آذر ماه به مصاف نماینده کشور ما برود که 3 روز قبلش در لیگ عربستان با الاخدود بازی دارد و 10 آذر ماه هم در دیداری حساس به مصاف الهلالی خواهد رفت که این تیم هم آسیایی است و یک روز بعد از النصر یعنی 7 آذر ماه باید در لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود.

با مروری در تقویم مسابقات لیگ‌های کشورهایی مثل قطر و امارات هم موارد مشابهی را می‌بینیم که تیم‌های شاغل در لیگ این کشور در فاصله 4-5 روز تا بازی‌های آسیایی در لیگ کشورشان به میدان می‌روند.

بازی‌های تیم ملی

تعویق مسابقات لیگ برای دیدارهای تقویم فیفا هم توجیه مناسبی محسوب نمی‌شود. طبق قوانین فیفا مسابقات لیگ های سراسر دنیا در روزهای نزدیک به فیفا دی ها تعطیل هستند و این موضوع در سراسر دنیا به شکل یکسان رعایت می‌شود ولی تعطیلی بیش از این مدت زمان به بهانه تشکیل اردو برای مسابقات اتفاقی است که در کشورهای معدودی از جمله لیگ برتر فوتبال ما رخ می‌دهد. موضوع وقتی جالب می‌شود که توجه کنیم شاکله اصلی تیم ملی ما را لژیونرها تشکیل می‌دهند و مثل چند دهه قبل نیست که تیم ملی از دل لیگ برتر بیرون بیاید و استقلال و پرسپولیس هرکدام 7-8 بازیکن ملی داشته باشند که بازی کردن بدون آنها برایشان مشکل ساز شود. در فهرست اخیر تیم ملی پرسپولیس 3، سپاهان 4 و استقلال 4 بازیکن در اردو داشتند و مابقی از سایر تیم‌ها بوند و منطقی نیست به خاطر 3 تیم، یک هفته از مسابقات لیگ برتر تعطیل شده و یا با اختلال روبرو شوند. کما اینکه تیم‌های بزرگ دنیا که نفرات ملی پوش زیادی از سراسر دنیا در اختیار دارند هم با این موضوع کنار می‌آیند و البته سرمربیان تیم ملی هم خواستار در اختیار گرفتن بازیکنان پیش از موعد قانونی (72 ساعت قبل از بازی) نیستند که به خاطر یک بازی، بیش از یک هفته از مسابقات لیگ تعطیل شده و به تعویق بیافتد.

مورد عجیب تیم امید

سوای دو مورد بالا ما شاهد یک مورد دیگر هم در لیگ برتر امسال بودیم و آنهم تعویق مسابقات استقلال به خاطر تیم امید بود. تیم امید با درخواست رضا عنایتی، از حسین حسینی و ارسلان مطهری به عنوان دو سهمیه بزرگسال استفاده کرد و عدم موافقت جواد نکونام با رفتن آنها به اردو باعث شد مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال موافقت کنند برای رفع این مشکل تقابل های استقلال در آن مقطع به زمان دیگری موکول شود. اتفاقی که کاملا بی مورد بود و البته همانطور که قابل پیش بینی بود تیم امید در مسابقات انتخابی المپیک و مسابقات هانگژو ضعیف ترین نتایج ممکن را کسب کرد و دست خالی برگشت و آورده ای جز بر هم زدن نظم مسابقات لیگ برتر نداشت.

چه باید کرد؟

در شرایطی که فوتبال آسیا در حال پیشرفت و کم کردن فاصله‌اش با فوتبال دنیاست، لیگ های سطح اول و حتی سطح دوم آسیایی هم با الگو قرار دادن کشورهای سطح اول فوتبال دنیا و برنامه ریزی و مواجهه‌شان با فشردگی برنامه مسابقات سعی‌شان بر این است که نظم را اولویت برنامه‌ریزی‌شان قرار داده و به دنبال آن دنبال پیشرفت سطح لیگ فوتبال خودشان باشند. قطعاً ایران تنها کشوری نیست که تیم امیدش در مسابقات رسمی شرکت می‌کند و تیم ملی‌اش در تقویم فیفا بازی دوستان برگزار می‌کند و چند نماینده آسیایی هم دارد. شرایط مسابقه ما در سایر کشورهای همسایه هم وجود دارد و وقتی آنها می‌توانند برنامه ریزی منظمی داشته باشند پس یک جای کار مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ما اشکال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha