کد خبر 222246
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸

«حیات» گزارش می‌دهد؛

زنگ خطر اعزام برای فوتبالیست‌های سرشناس

زنگ خطر اعزام برای فوتبالیست‌های سرشناس

با توجه به لغو قانون معافیت موقت بازیکنان فوتبال، تعدادی از چهره‌های سرشناس ممکن است با مشکل برای بازی در تیم ملی مواجه شوند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ روز گذشته در خبرها آمد که طبق ابلاغیه جدید سازمان نظام وظیفه در خصوص وضعیت خدمت سربازی بازیکنان فوتبال، قانون قبلی مبنی بر معافیت موقت بازیکنان لیگ برتری تا ۲۸ سالگی و ملی‌پوشان تا ۳۰ سالگی لغو شده و دیگر چنین گزینه‌ای برای تعویق اعزام برایشان وجود ندارد و بازیکنان در صورتی که شرایط دیگری برای معافیت موقت یا دائم در اختیار داشته باشند می‌توانند به بازی در تیم‌های خود ادامه داده و در غیر این صورت باید به پادگان یا به یک تیم نظامی بروند تا دوران خدمت خودشان را سپری کنند.

این قانون می‌تواند یک انفجار در لیگ برتر باشد و بازیکنان زیادی را شامل خواهد شد که باید فکری برای وضعیت خدمت خودشان بکنند و اجازه همراهی تیم خود را از این به بعد نخواهند داشت.

زمان اجرایی شدن قانون

با توجه به توافقاتی که پیش از این میان فدراسیون فوتبال و سازمان نظام وظیفه صورت گرفته بود، تا قبل از تصویب قانون ۲۸ و ۳۰ ساله‌ها، زمان اعزام بازیکنان در هر نیم فصل فوتبال رقم می‌خورد و اگر بازیکنی در میانه یک نیم فصل مشمول خدمت می‌شد با مرخصی او تا زمان نیم فصل موافقت می‌شد تا او در پنجره نقل و انتقالاتی بتواند از تیم خود جدا شده و به یک تیم نظامی برود، حتی تعامل میان این دو سازمان به گونه‌ای بود که بازیکنان دوران آموزشی خود را که بالاجبار باید در پادگان سپری می‌کردند را به تابستان و تعطیلی میانِ دو فصل موکول می‌کردند تا فوتبالشان از این طریق دچار مشکل نشود. حالا که قانون ۲۸ و ۳۰ ساله‌ها لغو شده است احتمالاً همان قانون قبلی رعایت خواهد شد و اگر بنا بر اعزام بازیکنی باشد این قانون در تعطیلات نیم فصل و پنجره زمستانی رخ می‌دهد که بازیکنان بتوانند به تیم نظامی بروند و تیم‌ها هم بتوانند با خروج یک بازیکن از فهرست، برایش جایگزین به خدمت بگیرند. چرا که اگر اتفاقی غیر از این رخ دهد و در میانه فصل مجوز بازی تعداد زیادی از بازیکنان تیم‌ها لغو شود عملاً لیگ برتر تعطیل خواهد شد.

از سوی دیگر خبر رسیده مدیران باشگاه‌ها در تماس با مسئولان فدراسیون فوتبال خواستار رایزنی برای تعویق اجرایی شدن این قانون تا پایان فصل شده‌اند و احتمالاً به همین دلیل به زودی دیداری میان مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان نظام وظیفه در این خصوص رقم خواهد خورد. هرچند بعید است نظام وظیفه زیر بار چنین موضوعی برود و اعزام بازیکنان را تا پایان فصل به تعویق بیاندازد.

زیر ۱۸ ساله ها و بالای ۲۸ ساله‌ها

برای اینکه بدانیم کدام بازیکنان در دایره مشمولان قانون جدید قرار می‌گیرند، باید نفراتی که در بازه سنی ۱۸ تا ۲۸ سال قرار دارند را در نظر گرفت. بازیکنان زیر ۱۸ سال که هنوز به سن اعزام نرسیدند و بازیکنان ۲۸ تا ۳۰ سال (به جز ملی‌پوشان ۲۸ تا ۳۰ ساله) هم شامل قانون معافیت لیگ برتری نمی‌شدند و این نشان می‌دهد اگر اجازه بازی در لیگ برتر را دریافت کردند به دلیلی شامل این قانون نمی‌شدند. یا خدمت خود را سپری کردند، یا دانشجو هستند و یا معافیت دیگری شامل حالشان شده است. پس این قانون شامل چند دسته از بازیکنان نمی‌شود، زیر ۱۸ ساله‌ها (که تعدادشان در لیگ برتر انگشت‌شمار است) بالای ۲۸ ساله‌هایی که بازیکن تیم ملی نیستند و ملی‌پوشانی که ۳۰ سال خود را رد کرده‌اند.

وضعیت چهره‌های شاخص

مشکل اصلی در این رابطه بازیکنان سرشناس تیم‌های لیگ برتر خصوصاً ملی‌پوشان و گزینه‌های دعوت به تیم ملی هستند.

چند سال قبل بود که چند چهره ملی‌پوش با مشکل خدمت سربازی روبرو شده بودند و مسعود سلطانی‌فر وزیر وقت ورزش در نامه‌ای به سازمان نظام وظیفه خواستار معافیت دائم آنها شد. در بخشی از این نامه آمده است:

از آنجایی که آقایان سعید عزت اللهی آفاق، سردار آزمون، سید مجتبی {مجید} حسینی، علیرضا جهانبخش جیرنده، علیرضا صفر بیرانوند، مهدی ترابی و علی قلی‌زاده از بازیکنان ارزنده این تیم برای ادامه فعالیت خود در داخل و خارج از کشور و درخشش مجدد در صحنه رقابت‌های بین المللی به دلیل عدم انجام خدمت وظیفه با مشکل روبرو هستند، لذا استدعا دارد به منظور قدرشناسی از این بازیکنان‌، دستور فرمایید اقدامات لازم در خصوص اعطای معافیت از انجام خدمت وظیفه این فرزندان غیور ‌و افتخار آفرین میهن عزیزمان با اذن مقام معظم رهبری صورت پذیرد.

همانطور که انتظار می‌رفت پاسخ سازمان نظام وظیفه به این درخواست مشخص بود:

سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در این رابطه گفت:« تقاضای وزیر ورزش برای معافیت هفت فوتبالیست کشور( سعید عزت الهی،سردار آزمون،سیدمجید حسینی علیرضا جهانبخش،علیرضا بیرانوند،مهدی ترابی و علی قلی زاده) کاری غیرقانونی و غیرقابل اجراست و ستاد کل نیروهای مسلح هیچ اقدامی برای معافیت انجام نخواهد داد. معافیت از خدمت سربازی فقط برای ورزشکارانی است که قهرمان جهان می‌شوند.»

علیرضا جهانبخش، بازیکن ایرانی فاینورد تا چندی پیش از معافیت ملی‌پوش بودن استفاده می‌کرد ولی مردادماه امسال ۳۰ سال او به پایان رسیده و دیگر معافیت ملی شامل حال او نمی‌شده و اگر مشمول خدمت می‌شد باید برای ورود و خروج به کشور در اردوی اخیر تیم ملی دچار مشکل می‌شد. او ۲۱ شهریور ماه در حالیکه بیش از یک ماه از عبورش از ۳۰ سالگی می‌گذشت برای دیدار ایران و آنگولا به تهران سفر کرد و بعد از آن به اردوی تیمش بازگشت برای همین قاعدتاً مشکل خدمت سربازی ندارد و باید دید در ادامه و با لغو این قانون مشکلی برایش ایجاد خواهد شد یا نه. چنین مساله‌ای در خصوص سردار آزمون ۲۹ ساله هم وجود دارد چرا که او دوران خدمت خودش را سپری نکرده است. مهدی طارمی کارت پایان خدمت دارد. سعید عزت اللهی هم مثل سردار آزمون مشکل خدمت سربازی دارد.

نکته جالب توجه در خصوص آزمون و عزت اللهی این است که اگر آنها بخواهند به فعالیتشان در تیم ملی ادامه دهند باید به ایران بیایند و برگه اعزام پر کنند و به تیمی نظامی بروند و برای همراهی تیم ملی مجوز خروج موقت دریافت کنند. در غیر این صورت آنها ممکن است قید ادامه حضور در ایران را تا پایان دوران فوتبالشان زده و از تیم ملی خداحافظی زودهنگامی داشته باشند و این زیانی برای فوتبال ملی خواهد بود.

در بین سایر نفرات، مهدی ترابی و علیرضا بیرانوند دانشجو هستند. حسین کنعانی زادگان کارت پایان خدمت دارد و پورعلی‌گنجی معافیت کفالت گرفته است. وحید امیری معافیت پزشکی دارد و سروش رفیعی، دانیال اسماعیلی‌فر، امید عالیشاه و احمد نوراللهی خدمت خود را سپری کرده‌اند. شهاب زاهدی هم خدمت خود را سپری کرده است. علی نعمتی و سعید صادقی هم خدمت خود را در نیروی زمینی به پایان رسانده و بدین ترتیب در بین چهره‌های شاخص پرسپولیس در حال حاضر تنها میلاد سرلک است که مشمول خدمت می‌شود. وضعیت خدمت سایر بازیکنان این تیم از جمله محمد عمری، سینا اسدبیگی، مسعود ریگی و چند نفر دیگر هم مشخص نیست ولی مسئولان باشگاه پرسپولیس مدعی هستند تنها سرلک مشکل سربازی دارد

در بین نفرات استقلال محمدحسین مرادمند و حسین حسینی کارت پایان خدمت دارند. آرمین سهرابیان و ابوالفضل جلالی مشکل خدمت دارند. روزبه چشمی در باشگاه مقاومت خدمتش را سپری کرده. مهرداد محمدی مثل برادرش میلاد در نیروی زمینی خدمت کرده است. جعفر سلمانی جزو بازیکنانی است که می‌تواند مشمول خدمت سربازی باشد و ارسلان مطهری هم ۳۱ ساله است و از قانون معافیت لیگ برتری عبور کرده است. سعید مهری هم گزینه دیگر مشمول شدن به خدمت سربازی است ولی شرایط سنی رضاوند و عبورش از ۳۰ سالگی او را شامل این قانون نمی‌کند. صالح حردانی و پیمان بابایی هم چنین مشکلی دارند و آرمان رمضانی هم از ۳۰ سالگی عبور کرده‌اند. پس از ترکیب اصلی حال حاضر استقلال باید ابوافضل جلالی، جعفر سلمانی، سعید مهری و پیمان بابایی را در خطر خدمت سربازی دانست.

در سپاهان هم پیام نیازمند، امید نورافکن، رضا اسدی و شهریار مغانلو در خطر مشمول شدن به خدمت سربازی هستند که نورافکن، اسدی و مغانلو معافیت تحصیلی دارند و محمد دانشگر مشکل سربازی ندارد.

تراکتور که روزگاری خودش بازیکن سرباز جذب می‌کرد هم ممکن است دچار مشکل شود؟ شجاع خلیل زاده خدمت را پیش از این در تراکتور سپری کرده و سیامک نعمتی هم چنین شرایطی دارد. مهدی شیری هم کارت پایان خدمت دارد و سعید آقایی مثل شجاع در تراکتور سربازی خود را تمام کرده است. حسین پورحمیدی هم در ملوان خدمتش را به پایان رسانده است.

این ها بخشی از چهره های شاخص فوتبال ایران بودند که وضعیتشان در خصوص خدمت سربازی مبهم بود.

امکان دانشجو شدن نیست

یکی از راه‌های تعویق خدمت سربازی، ثبت نام در دانشگاه است ولی اگر بازیکنان در حال حاضر بخواهند از این تبصره استفاده کنند فرصتش را تا نیم فصل نخواهند داشت مگر اینکه نظام وظیفه تا پایان فصل به آنها فرجه بدهد و بعد این نفرات در آزمون سراسری شرکت کرده و دانشجو شوند. پیش از تصویب قانونی که در حال حاضر لغو شده است هم موجی از ثبت نام بازیکنان در دانشگاه‌ها شکل گرفت تا به هر طریقی آنها دوران خدمتشان را عقب بیاندازند ولی در حال حاضر چون فوتبالیست‌ها از تغییر یک باره قانون در میانِ فصل خبر نداشتند دچار چنین مشکلی شدند. باید دید تعامل موجود برای تعویق اجرای این قانون تا پایان فصل با موافقت نظام وظیفه روبرو می‌شود یا نه؟

یک راهکار: قهرمان جام ملت‌ها شوید

بر اساس قانون سرباز قهرمان، مصوبه مجلس شورای اسلامی، قهرمانی در مسابقات جام ملت‌های آسیا، بازیکنان تیم ملی را شامل معافیت خواهد کرد. این می‌تواند یک راهکار برای ملی‌پوشان باشد تا با قهرمانی در این رقابت‌ها از خدمت سربازی معاف شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha