کد خبر 222125
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

یک تغییر مهم در قوانین نظام وظیفه: اعزام فوتبالیست‌ها به خدمت سربازی

یک تغییر مهم در قوانین نظام وظیفه: اعزام فوتبالیست‌ها به خدمت سربازی

طی نامه‌ای که ستاد کل نیروهای مسلح برای باشگاه‌های لیگ برتری ارسال کرده، بازیکنان دیگر شامل هیچ تبصره ورزشی برای معافیت از اعزام نیستند و تنها می‌توانند از معافیت‌های قانونی مانند تحصیل در دانشگاه‌ها استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ ماجرای خدمت سربازی قهرمانان ورزشی و خصوصاً چهره‌های مطرح فوتبال سال‌هاست که مورد بحث و بررسی است و در طول سالیان مختلف برخوردهای متفاوتی در خصوص آن صورت گرفته است و قوانین هم به مرور دستخوش تغییراتی شده که حالا قرار است بازهم شکل و شمایل جدیدی به خود بگیرد.

حضور دو ساله در خدمت سربازی و وقفه‌ای که در این میان در زندگی شغلی یک ورزشکار و بالاخص یک فوتبالیست رخ می‌دهد باعث متضرر شدن او از لحاظ فنی و فوتبالی شده و خیلی از اهالی فن معتقد بودند چنین شکافی در بهترین دوران زندگی ورزشی یک فوتبالیست در سطح کلان به فوتبال ملی هم ضربه می‌زند و از همین رو خواستار تبصره‌ای به منظور استثناء قائل شدن برای برخی از این نفرات بودند. از سوی دیگر چهره‌های مطرح فوتبال که در تیم ملی و در باشگاه‌های مطرح خصوصاً سرخابی‌های پایتخت بازی می‌کنند با اقبال عمومی روبرو هستند و عده زیادی از مردم هم بابت از دست دادن یک ستاره از تیم محبوبشان در مقاطع حساس ناراحت و نگران بودند و این توجه و خواست عمومی هم ایجاب می‌کرد قوانین در خصوص خدمت سربازی ورزشکاران و چهره‌های مطرح فوتبال مورد بازنگری قرار گیرد.

شیوه‌ای که در این سال‌ها اجرا می‌شد و هنوز هم برقرار است، حضور بازیکنان در تیم‌های نظامی بدون پرداخت دستمزد و قرارداد بود و بازیکنان این اجازه را داشتند که به جای حضور در پادگان، دوران خدمتشان را مشغول به فوتبال در یک تیم نظامی باشند تا از حرفه و تخصص خودشان فاصله نگیرند. از سوی دیگر عدم اجازه حضور در تیم ملی برای این بازیکنان مشکل دیگری بود که برای آن هم راهکارهایی در نظر گرفته شد و البته از سال 97 قانون معافیت موقت برای بازیکنان تیم ملی و لیگ برتری به آن اضافه شد.

این قانونی است که در آذرماه سال 1397 توسط سردار کمالی رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح اعلام شد و براساس آن بازیکنان در سطح تیم های ملی تا سن ۳۰ سالگی و در سطح تیم های لیگ برتر تا سن ۲۸ سالگی از خدمت سربازی معاف می شوند. بر همین اساس ورزشکاران مشمول در سطح تیم ملی از سوی وزارت ورزش و جوانان و ورزشکاران مشمول در سطح تیم برتر از سوی فدراسیون مربوطه جهت اعمال این قانون معرفی خواهند شد.

این قانون در خصوص چند بازیکن لیگ برتری از جمله پیام نیازمند و میلاد سرلک در حال حاضر صدق می‌کند که این دو نفر با عبور از 28 سالگی، می‌بایست از اول شهریور ماه خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کنند اما دعوت آن‌ها به اردوی تیم ملی در فیفا دی پیشین و دو دیدار برابر بلغارستان و آنگولا سبب شد تا طبق قوانین، زمان حضور آن‌ها در تیم‌های نظامی 6 ماه به تأخیر بیفتد که این موضوع باتوجه به حضور مجدد آن‌ها در تیم ملی بازهم به تعویق می‌افتاد.

این قانون هم به خودی خود مشکل ساز بود چرا که برای مثال در مورد اخیر مربوط به میلاد سرلک، امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی تحت فشار افکار عمومی و موضع گیری هواداران سرخابی قرار گرفته بود و استقلالی‌ها از سرمربی تیم ملی انتظار داشتند با عدم دعوت از سرلک به اردوی تیم ملی شرایط جدایی وی از پرسپولیس را فراهم کرده و او مجبور به خروج از جمع سرخپوشان شود و از سوی دیگر پرسپولیسی‌ها هم حضور در اردوی تیم ملی را حق مسلم سرلک می‌دانستند و عقیده داشتند اگر اتفاقی جز این رخ دهد، ضربه تعمدی از سوی قلعه‌نویی به پرسپولیس محسوب خواهد شد و مسائل فنی و شایستگی یک بازیکن برای دعوت به تیم ملی و سلیقه و تفکرات فنی امیر  قلعه‌نویی در این میان مورد توجه هیچکس نبود.

در این میان البته بازهم قانون در طول زمان دستخوش تغییر شده است. در ابتدا عنوان شد که این قانون دچار یک سری تغییرات شده و بازیکنان برای اینکه از معافیت تا 30 سالگی برخوردار شوند، باید هر 6 ماه معافیت خود را تمدید کنند که این موضوع منوط به این است که پس از پایان فرجه 6 ماهه، این بازیکنان در اردوی بعدی نیز به تیم ملی دعوت شوند تا این معافیت هر 6 ماه یکبار و تا 30 سالگی بازیکن تمدید شود.

اما حالا خبر رسیده که این قانون دستخوش تغییرات بزرگی شده و با نامه‌ای که ستاد کل نیروهای مسلح برای باشگاه‌های لیگ برتری ارسال کرده، بازیکنان دیگر شامل هیچ تبصره ورزشی برای معافیت از اعزام نیستند و تنها می‌توانند از معافیت‌های قانونی مانند تحصیل در دانشگاه‌ها استفاده کنند.

این قانون می‌تواند تاثیرات زیادی روی تیم‌های لیگ برتری فوتبال ما بگذارد و بازیکنان زیادی در لیگ شاغل هستند که از تبصره معافیت موقت لیگ برتری استفاده می‌کنند و اگر این تصمیم به طور رسمی اجرایی شود تعداد زیادی از این نفرات مجبور به ترک تیم‌های خود خواهند شد. از سوی دیگر چنین موضوعی به سود تیم‌های نظامی خواهد بود و در حال حاضر هم تنها تیم نظامی لیگ برتر ملوان انزلی است که تنها تعدادی از این نفرات را می‌تواند جذب کند.

به هر جهت ابلاغ و اجرایی شدن این قانون یک شوک بزرگ به فوتبال ایران است و باید دید در نهایت چه تصمیمی در این خصوص گرفته خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha