کد خبر 222134
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹

«حیات» گزارش می دهد؛

آمار عجیب مرگ های ناشی از تروما در ایران/ پلیس شبکه درمان را مقصر می داند

آمار عجیب مرگ های ناشی از تروما در ایران/ پلیس شبکه درمان را مقصر می داند

سرپرست بیمارستان شهدای هفتم تیر امروز از آمار بالای مرگ ناشی از تروما در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، 26 مهرماه مصادف با 17 اکتبر روز جهانی تروما است. به طور کلی به بروز یک آسیب بر اثر حادثه تروما می گویند. در واقع ضربات و آسیب ناشی از یک واقعه مانند سقوط از ارتفاع یا تصادفات در دسته تروما قرار می گیرد.

امروز سیدعبدالهادی دانشی سرپرست بیمارستان شهدای هفتم تیر نیز در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: به طور کلی در سایر نقاط دنیا سهم سکته‌های مغزی و سرطان‌ها در مرگ و میر بالاتر است اما در کشور ما چنین نیست. البته از سویی دیگر وسعت کشور هم بر افزایش بروز تروماهای ناشی از تصادفات موثر است و باید در مورد ایمنی جاده‌ها اقدامات بیشتری انجام شود. 

وی با بیان اینکه بسیاری از جاده‌های کشور دو طرفه هستند و باید یکطرفه باشند، ادامه داد: بیشترین حوادث ترافیکی در حدود ۳۵ کیلومتری مقصد اتفاق می‌افتد که این هم به خستگی راننده مربوط است که با وجود خستگی و خواب‌آلودگی اما باز هم به مسیر خود ادامه می‌دهند و همین موضوع سبب بروز حوادث می‌شود.
سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا نیز بارها با اشاره به فقدان مرکز تروما در اکثر بیمارستان های سراسر کشور نسبت به این موضوع انتقاد و وزارت بهداشت را مقصر این امر اعلام کرد.

جنجال حل نشده پلیس و وزارت بهداشت بر سر «تروما»

وی همچنین در آخرین نشست خبری خود با بیان اینکه ۴٢ درصد از فوتی‌های تصادفات در بیمارستان ها رخ می دهد، اعلام کرد: چرا امکانات موجود در بیمارستان ها انقدر کم است که نتوان تروما را تشخیص داد؟ طرف با طحال پاره به بیمارستان می‌رود اما چون بیمارستان ها ابزار تشخیص ندارند و فرد را مرخص می‌کنند، مصدوم یک ساعت بعد فوت می‌کند!

البته اظهارات هادیانفر به مذاق وزارت بهداشت خوش نیامد تا جایی که سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «حیات» مطرح کرد: پلیس به علت عدم اطلاعات مورد نیاز پزشکی نباید درخصوص مسائل بهداشتی و درمانی اظهار نکند، همانطور که ما در حوزه بهداشت و درمان درخصوص مباحث پلیسی اظهار نظر و تحلیل نمی کنیم.

وی همچنین با اشاره به تناقض آمارهای پلیس درخصوص مصدومان و فوتی های تصادفات تاکید کرد: ما سالانه چیزی حدود 600 الی 700 هزار مصدوم ترافیکی داریم درصورتی که پلیس به علت عدم اطلاعات کافی این آمار را بین 300 تا 400 هزار نفر اعلام می کند. (متن کامل مصاحبه)

در صورتیکه که اظهارات امروز سیدعبدالهادی دانشی سرپرست بیمارستان شهدای هفتم تیر به مناسبت روز جهانی تروما به نوعی مهر تاییدی بر اظهارات سردار هادیانفر بود.

اینکه تروما یک پدیده وسیع است و شامل بخش های متعددی از قبیل آی سیو، جراحی عمومی و حضور جراحانی در رشته های ارتوپدی و مغز و اعصاب می شود شکی نیست اما نبود چنین مرکزی در بیمارستان های شهرهای کوچک به هیچ وجه توجیه پذیر نیست.

سالیانه آسیب دیدگان بسیاری بر اثر تروما و عدم امکانات کافی در گوشه گوشه کشور جان خود را از دست می دهند در صورتی که اگر این امر توسط وزارت بهداشت جدی گرفته شود می توان از فوت بسیاری از این افراد جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha