کد خبر 203318
۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

«حیات» علل افزایش آمار فوتی های تصادفات را بررسی کرد؛

سردار هادیانفر: در کشور بخش تروما نداریم/ کریمی: آمارهای تلفات جاده ای پلیس متناقض است

سردار هادیانفر: در کشور بخش تروما نداریم/ کریمی: آمارهای تلفات جاده ای پلیس متناقض است

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به تناقض آمارهای پلیس درخصوص مصدومان و فوتی های تصادفات تاکید کرد: ما سالانه چیزی حدود 600 الی 700 هزار مصدوم ترافیکی داریم درصورتی که پلیس به علت عدم اطلاعات کافی این آمار را بین 300 تا 400 هزار نفر اعلام می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «حیات»، سال هاست که با ساخت خودروهای بی کیفیت و معابر نامناسب حق مردم قربانی مافیای خودروسازان می شود. خون هایی که در میان آهن پاره های بی کیفیت ریخته می شود و جماعتی عزادار از دست رفتن عزیز خود. مگر می شود هرساله آمار تصادفات منجر به فوتی های ما افزایش یابد و هیچ راهکاری برای مقابله با آن پیدا نشود.

پلیس و وزارت بهداشت هر دو شاکی از کیفیت خودرو و جاده هستند و تاوان سودجویی دست های پشت پرده را مردم با جان می دهند.

متاسفانه آمارهای مصدومان منجر به تصادف ضد و نقیض است اما چیزی که مهمتر از هرچیز دیگریست اصلاح نشدن وضع موجود می باشد.

سردار هادیانفر در آخرین نشست خبری خود با بیان اینکه ۴٢ درصد از فوتی‌های تصادفات در بیمارستان ها رخ می دهد می گوید: چرا امکانات موجود در بیمارستان ها انقدر کم است که نتوان تروما را تشخیص داد؟ طرف با طحال پاره می‌رود بیمارستان اما ابزار تشخیص ندارند و مرخص می‌کنند و یک ساعت بعد فوت می‌کند!

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان این مطلب که هیچ اقدامی در راستای ایمن سازی خودروهای تولید داخل صورت نگرفته است، ادامه می دهد: شش درصد در حین انتقال جان خود را از دست می‌دهند که لازم است برای کاهش آن اورژانس و هلال احمر تقویت شود. ۵٢ درصد هم در دم و صحنه تصادف کشته می‌شوند که لازم است همه دستگاه‌ها در این خصوص اقدام کنند.

اظهارات سردار هادیانفر ما را برآن داشت تا در راستای ایجاد شفافیت و چرایی عدم امکانات و تجهیزات موجود پزشکی و مرکز تروما در بیمارستان های سراسر کشور با سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت به گفتگو بنشینیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «حیات» در واکنش به اظهارات سردار هادیانفر بیان کرد: پلیس به علت عدم اطلاعات مورد نیاز پزشکی نباید درخصوص مسائل بهداشتی و درمانی اظهار نکند، همانطور که ما در حوزه بهداشت و درمان درخصوص مباحث پلیسی اظهار نظر و تحلیل نمی کنیم.

وی با اشاره به تناقض آمارهای پلیس درخصوص مصدومان و فوتی های تصادفات تاکید کرد: ما سالانه چیزی حدود 600 الی 700 هزار مصدوم ترافیکی داریم درصورتی که پلیس به علت عدم اطلاعات کافی این آمار را بین 300 تا 400 هزار نفر اعلام می کند.

کریمی در این باره افزود: برخی از مصدومان ترافیکی (مانند زمین خوردن یک موتورسوار در جاده محلی)  به علت عدم ثبت شکایت و تقاضای دیه در آمار پلیس محسوب نمی شود اما به علت مراجعه به مراکز درمانی در مجموع آمارها محاسبه می شود از این روست که ما آمار سوانح رانندگی را بین 600 تا 700 هزار نفر اعلام می کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت با استناد به این آمارها تصریح کرد: حال از این آمار 16 تا 18 هزار نفر این مصدومان فوت می شوند که 60 درصد از این آمار درجا فوت می شوند و اصلا به بیمارستان نمی رسند.

وی با اشاره به این آمار 60 درصدی می گوید: به علت عدم ایمنی خودروها و جاده های مواصلاتی، در حین بروز تصادفات شدت تروما به قدری زیاد است که مصدوم یا درجا در صحنه تصادف فوت می کند یا در مسیر انتقال از دست می روند.

کریمی همچنین به 40 درصد آمار باقی مانده اشاره کرد و افزود: یک سوم این 40 درصد هم که به بیمارستان ها منتقل می شوند علنا علائم حیاتی نداشته و صرفا به دلیل بار روحی و روانی موجود در پهنه به مراکز منتقل می شوند و در بیمارستان عملیات احیا یا همان CPR را دریافت می کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: پس با این احتساب آمار افرادی که به بیمارستان منتقل می شوند و جان خود را از دست می دهند 6 تا 7 هزار نفر از کل 600 تا 700 هزار نفر است. این یعنی یک درصد از آمار فوتی ها منوط به حضور در بیمارستان است نه 43 درصد.

وی با بیان اینکه اینگونه آمارها تنها منجر به فرافکنی می شود، تاکید کرد: با توجه به شعار پیشگیری بهتر از درمان است، آیا علت شدت تروما زیاد و از دست رفتن 60 درصد از افراد در صحنه حادثه وزارت بهداشت است یا عدم کیفیت خودرو، جاده و پلیس؟ 

کریمی با انتقاد به اظهارات سردار هادیانفر گفت: در هیچ کجای دنیا بخشی به نام تروما وجود ندارد. چیزی که وجود دارد مرکز تروما یا همان تروما سنتر است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه تروما یک پدیده وسیع است که از یک خراش پا تا ضربه مغزی و پارگی کبد و طحال را در بر می  گیرد، خاطرنشان کرد: مصدوم پس از انتقال به بیمارستان در اورژانس تریاژ می شود، پس از این مرحله اگر مصدومیت فرد سطحی باشد در همان اورژانس درمان و در نهایت مرخص می شود اما اگر مشکل حاد داشته باشد به تروما سنتر منتقل می شود.

وی با اشاره به عدم وجود مرکز تروما در تمام مراکز درمانی بیان کرد: مرکز تروما شامل بخش آی سیو، جراحی عمومی و حضور جراحانی در رشته های ارتوپدی و مغز و اعصاب است و قطعا مراکز درمانی موجود در جاده ها و شهرهای کوچک به چنین مرکزی مجهز نمی باشد.

کریمی در پایان اعلام کرد: ما نباید بگذاریم هموطنان ما وسط آهن پاره هایی که به آن خودرو می گویند له شوند و بعد دنبال تروما سنتر سطح سه باشیم.
 

گزارش از بهاره بهرامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha