کد خبر 222085
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹

به مناسبت سالروز شهادت شهید آیت الله شریف قنوتی «حیات» گزارش می‌دهد؛

روایت زندگی اولین روحانی شهید دوران دفاع مقدس

روایت زندگی اولین روحانی شهید دوران دفاع مقدس

شهید آیت الله محمدحسن شریف قنوتی اولین شهید روحانی هشت سال دفاع مقدس است که در بیست‌وچهارم مهرماه 1359 هنگام رساندن مهمات به یکی از نقاط درگیری در خرمشهر توسط نیروهای عراقی به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ شهید آیت الله محمدحسن شریف قنوتی در سوم تیرماه سال 1313 در شهر اروند کنار واقع در استان خوزستان دیده به جهان گشود. او در خانواده ای روحانی بزرگ شد و در همان دوران کودکی قبل از رفتن به مدرسه در مدت کمی توانست قرآن را فرا بگیرد. وی از استعداد بالا و هوش سرشاری برخوردار بود به گونه ای که تحصیلات خود را از سال دوم ابتدایی شروع کرد.

شهید شریف قنوتی به دلیل علاقه ای که به روحانیت و علوم دینی داشت، به کسب معارف دینی و اسلامی روی آورد و مقدمات علوم اسلامی را در آبادان و نزد عمویش، شیخ عبدالستار اسلامی که از بزرگان خوزستان بود، آموخت.

این شهید گرانقدر در سال 1332 وارد حوزه علمیه آبادان شد و پس از دو سال تحصیل، به حوزه علمیه بروجرد رفت و از محضر آیت الله بروجردی (ره) بهره ها برد و دوره سطح و بخشی از خارج را به پایان رساند، سپس برای تکمیل تحصیلات حوزوی وارد حوزه علمیه قم شد و محضر درس امام خمینی (ره) و نیز سید محمدرضا گلپایگانی نشست و تا مرتبه اجتهاد پیش رفت.

وی هم زمان با تحصیل، مبارزه با رژیم پهلوی را آغاز کرد و از سوی امام خمینی رحمه الله برای تبلیغ به اردکان اعزام شد، شهید شریف قنوتی مبارزات سیاسی خود را از زمان فعالیت فدائیان اسلام آغاز کرد و همکاری‌هایی با آن گروه به ویژه سید مجتبی نواب صفوی داشت.

پس از شهادت نواب صفوی، مدام مورد تعقیب رژیم پهلوی بود و به همین دلیل وی طور مرتب در شهرهای گوناگون تردد می‌کرد. الگوگیری از شیوه مبارزه گروه فداییان اسلام در مبارزه با رژیم، او را به «نواب ثانی» معروف کرده بود.

 شهیدشریف قنوتی همزمان با مبارزات سیاسی به فعالیت‌های اجتماعی نیز می‌پرداخت که از جمله فعالیت‌هایش می توان به  بازسازی مساجد جامع و حجت بن الحسن (عج) و ساختن حمام و مسجد در روستاهای اطراف منطقه اردکان اشاره کرد.

به دلیل خدمات شایان و کمک های شهید آیت الله شریف قنوتی مورد اعتماد و احترام مردم اردکان قرار داشت؛ تا جایی که که وقتی به دلیل فعالیت‌های سیاسی، ساواک او را دستگیر کرد و به زندان انداخت، طوایف اطراف شیراز و اردکان خواستار آزادی اش شدند و رژیم پهلوی هم برای آرام ساختن ایل های منطقه، شهید آیت الله شریف قنوتی را آزاد کرد.

روایت زندگی اولین روحانی شهید دوران دفاع مقدس

وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید این شهید گرانقدر دوباره به اردکان بازگشت و بنا به درخواست مردم منطقه، مسئولیت نمایندگی شورای آن شهر را عهده دارشد. در اردکان مجدد به فعالیت‌های عمرانی و اجتماعی پرداخت و د رجهت رفع مشکلات مردم گام بر داشت.

از دیگر صحنه‌های پررنگ حضور این شهید بزرگواردر انقلاب، انتخاب او به عنوان دادستان انقلاب بروجرد بود، شهید شریف قنوتی در این باره نیز عمر خویش را در راه خدمت به ملت و مملکت اسلامی‌اش گذراند.

این شهید گرانقدر همانطور که با فعالیت‌های گسترده خود نقش پررنگی در انقلاب داشت، هنگام جنگ هشت سال دفاع مقدس نیز دست از تلاش و مجاهدت نکشید.

روایت زندگی اولین روحانی شهید دوران دفاع مقدس

وی با شروع جنگ تحمیلی، نخستین ستاد کمک رسانی و پشتیبانی جنگ را در بروجرد برپا کرد و برای کمک به جبهه های نبرد حق علیه باطل، در سوم مهر 1359 همراه کاروانی متشکل از 21 کامیون آذوقه به خرمشهر علزم شد.

 او پس از بازگشت از خرمشهر، گروه هایی از جوانان بروجرد را سازمان دهی کرد و دوباره به خرمشهر بازگشت، چندین بار شهر را از خطر سقوط نجات داد. در شرایطی که عراق توان نظامی بالایی برای اشغال خرمشهر بسیج کرده و توان نظامی خرمشهر برای دفاع تنها سیزده دستگاه تانک بود و سپاه خرمشهر و شهید جهان آرا، با تمام توان در حفظ شهر تلاش کردند، شهید شریف قنوتی مسئولیت تأمین مهمات را بر عهده گرفت و چندین بار دشمن متجاوز را از شهر بیرون کرد.

درباره شهید آیت الله محمدحسن شریف قنوتی فیلم تلویزیونی « شیخ شریف » ساخته شده است که گذری کوتاه بر مبارزات شهید قنوتی، اولین روحانی هشت سال دفاع مقدس دارد . در این فیلم به صورت مختصر به مبارزات این شهید در زمان طاغوت پرداخته و پس از آن به فعالیت‌های نامبرده در کمک به جنگ زدگان خرمشهر نگاهی داشته و نهایتاً حضور ایشان در خرمشهر را به نمایش در می آورد. فیلم تلویزیونی « شیخ شریف» به کارگردانی اسماعیل فلاح پور و تهیه کنندگی محسن پیریایی ساخته شده است.

این شهید گرانقدرکه به عنوان اولین شهید روحانی دفاع مقدس نام گرفته است،کتاب هایی نیز درباره روایت زندگی و فعالیت هایش نوشته شده است، از جمله کتاب‌های «سه مزار برای یک شهید»، «شیخ شریف»، «فقط بنویس قنوتی»، «نفر هفتاد و سوم» و «روایت نیمه روز بیست و چهارم» که با محوریت شخصیت او به چاپ رسیده است.

دکتر «جواد کامور بخشایش» نویسنده و پژوهشگر ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نویسنده 2 کتاب «شیخ شریف» و «جای امن گلوله‌ها» که خاطرات عبدالرضا آلبوغبیش را به رشته تحریر درآورده در گفتگویی که با سازمان تبلیغات اسلامی داشت، درباره این شهید گرانقدر می‌گوید: شیخ «محمد حسن شریف» اولین روحانی شهید دفاع مقدس است که در میدان جنگ به شهادت می‌رسد، شاید شهدای روحانی باشند که در همان روزهای نخستین حمله رژیم بعثی عراق به ایران به شهادت رسیده باشند ولی ‌ایشان در میدان جنگ و درحین نبرد شهید شده‌اند.

وی افزود: شیخ شریف روحانی‌ای است که زندگی و مبارزاتشان را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، بخش اول مبارزات ‌ایشان در برابر ظلم و ستم در دوران طاغوت و دور دوم مبارزات ‌ایشان در دوران بعد پیروزی انقلاب اسلامی است. من در آثار مختلف و در اسناد و مدارک مبارزان قبل از انقلاب جستجو می‌کردم چندبار به اسم شیخ شریف برخوردم، علاوه بر فعالیت‌های مبارزاتی در نشر و پخش اعلامیه‌ها و بیانات و ‌اندیشه‌های امام (ره) ‌ایشان کارهای عمرانی زیادی هم زیاد انجام داده بودند.

کامور بخشایش گفت: به نظرم رسید شخصی با این ویژگی‌ها باید زندگی جالبی داشته باشد. بعدها متوجه شدم که ‌ایشان به عنوان اولین روحانی دوران دفاع مقدس هم مطرح هستند و من پیگیر این شخصیت شدم تا با خانواده شهید از طریق مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) ارتباط برقرار کردم. نام ‌ایشان در اکثر کتاب‌های مربوط به مقاومت خرمشهر آمده، چون ‌ایشان سنگ صبور افرادی بود که با دست خالی و حداقل امکانات در برابر ارتش بعث می‌جنگیدند.

وی ادامه داد: شخصی که در آن شرایط شبانه روز در جستجوی شهدا و مفقودین از منازل و خیابان هاست و آن‌ها را گردآوری می‌کند و به مسجد خرمشهر می‌آورد و برایشان اقامه نماز میت می‌کند و کارهای کفن و دفن شهدا را انجام می‌دهد. ارتباطات و فعالیت‌هایی که از ‌ایشان می‌دیدم و می‌شنیدم برای من شخصیت جالبی به نظر رسیدند که علاقمند شدم کتابی درباره‌ این شهید بنویسم که ماحصل کتاب شیخ شریف شد، که به عنوان کتاب سال دفاع مقدس معرفی شد و خوشبختانه جوایز زیادی هم کسب کرد.

نویسنده و پژوهشگر ادبیات انقلاب اسلامی درباره کتاب جای امن گلوله‌ها اظهار کرد: درحقیقت کتاب جای امن گلوله‌ها از دل کتاب شیخ شریف درآمد. بخش زیادی از کتاب جای امن گلوله‌ها برمی‌گردد به زندگی شیخ شریف که شکل متفاوت‌تری از زبان یک راوی روایت می‌شود. ماشین ایشان  روز 24 مهرکه در تقویم روز خونین شهر نامیده شده، توسط عوامل بعث مورد هدف تیر قرار می‌گیرد و متوقف می‌شود. شیخ شریف و همراهشان «عبدالرضا آلبوغبیش» دستگیر و در همان خیابان ۴۰ متری به طرز فجیعی شکنجه می‌شوند، همه این صحنه‌ها از زبان عبدالرضا آلبوغبیش روایت می‌شود. به آلبوغبیش هم چند تیر شلیک می‌کنند و ‌ایشان هم به شدت آسیب می‌بیند ولی زنده می‌ماند، انگار قرار بود، زنده بماند تا لحظه شهادت و صحنه شهادت شیخ را برای دیگران تعریف کند.

وی افزود: چند ساعت بعد همان خیابان به دست نیروهای خودی می‌افتد، این دو نفر را به عقب منتقل می‌کنند. نکته جالب اینکه شیخ شریف را به غسالخانه آبادان منتقل می‌کنند و عکاسی از چهره شیخ و وضعیت او و کاسه سرش که نیست عکس می‌گیرد، این تصاویر وقتی به دست خانواده  شهید می رسد و بعد در این کتاب هم منتشر می‌شود یکی از مستندترین جنایات رژیم بعث عراق در جنگ نابرابر علیه ایران است، همین مستندسازی‌ها نشان می‌دهد شیخ شریف چقدر شجاعت و رشادت و ایثار به خرج داده و به طرز خاصی به شهادت می‌رسد.

کاموربخشایش درباره ابعاد دیگر شخصیت شهید آیت الله شریف قنوتی گفت: در دوران حضور در جبهه، هرجا اتفاقی است شیخ شریف هم آنجا حضور دارد، اسلحه ندارد. راوی‌ها می‌گویند با یک چوب دستی حرکت می‌کرده و وقتی به نیروها می‌رسیده و آب و غذا می‌برده به همه آن‌ها انرژی و روحیه می داده است همه راوی‌ها می‌گفتند ‌ایشان سنگ صبور بچه‌هایی بود که برای حفظ استقلال این آب و خاک و اسلام تلاش می‌کردند و می‌جنگیدند. این ویژگی است که شاید در همه وجود نداشته باشد، اینکه مقبول همه آن افراد هم بود مخصوص شیخ شریف بود، هر اتفاقی می‌افتاد به حرف شیخ شریف گوش می‌کردند، بحث لشکر الله اکبر که مطرح شد و بعدها به لشکر رسید از این شیوه برخورد شیخ نشأت می‌گیرد.

روایت زندگی اولین روحانی شهید دوران دفاع مقدس

گفتنی است شهید«محمدحسن شریف‌قنوتی» در بیست‌وچهارم مهرماه 1359 هنگام رساندن مهمات به یکی از نقاط درگیری در خیابان چهل متری خرمشهر در محاصره بعثی‌ها قرار گرفت، اما مردانه به مبارزه برخاست و با رشادت تمام جنگید و چند نفر از نیروهای دشمن  را نیز به هلاکت رساند. با اصابت تیر به دستش هر چند توان چندانی در بدن نداشت با این حال به جنگ تن به تن با دشمن رفت اما نیروهای دشمن او را از پای درآوردند و به وسیله سرنیزه، جمجمه سرش را شکستند و به طرز فجیعی او را با شلیک گلوله به سرش به شهادت رساندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha