کد خبر 221976
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶

به بهانه فرارسیدن نخستین روز ناسالم پاییز 1402؛

آیا تهران دوباره دودی می شود؟

آیا تهران دوباره دودی می شود؟

براساس آمار وضعیت هوای تهران در هفت ماه سپری شده سال 1402 نسبت به دو سال گذشته بهتر ارزیابی شده است اما باید دید با آغاز کاهش دما و پدیده وارونگی دما وضعیت هوای تهران چگونه ارزیابی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا وضعیت کیفی هوای تهران در روز گذشته بیست و دوم مهرماه با شاخص کیفیت 109 برای گروه های حساس ناسالم ارزیابی شده بود.

طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، به طور کلی، شمار روزهای پاک تهران از ابتدای امسال تا کنون به 8 روز رسیده است. همچنین براساس همین آمار، هوای تهران از ابتدای سال 1402 تا امروز بیست و سوم مهرماه، 153 روز هوای قابل قبول، 43 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و 5 روز هوای بسیار ناسالم را به ثبت رسانده است.

مقایسه وضعیت کیفی هوای تهران نسبت به دو سال گذشته

این درحالی است که هوای تهران در سال 1401 نسبت به سال جاری شرایطی بحرانی را سپردی کرده است. به نحوی که که براساس آمارها در سال گذشته، تهران تنها 3 روز هوای پاک را تجربه کرده بود.

همچنین براساس همین آمار تهران در سال گذشته 192 روز هوای قابل، 132 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس، 34 روز هوای ناسالم، 2 روز هوای بسیار ناسالم و 4 روز خطرناک را به ثبت رسانده بود.

براساس آمارهای رسمی شرکت کنترل کیفیت هوا، وضعیت هوای تهران در سال 1400 نیز به این ترتیب است که تهران در آن سال 2 روز هوای پاک، 249 روز هوای قابل قبول، 108 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و 6 روز ناسالم را تجربه کرده است.

احتمال وارونگی هوا در تهران

براساس آمار وضعیت هوای تهران در هفت ماه سپری شده سال 1402 نسبت به دو سال گذشته بهتر ارزیابی شده است اما باید دید با آغاز کاهش دما و پدیده وارونگی دما وضعیت هوای تهران چگونه ارزیابی خواهد شد.

هرچند مدیریت شهری با کمک یک ملیارد دلاری دولت پس از چند سال موفق به انعقاد قرارداد خرید 791 دستگاه واگن مترو و نوسازی بخشی از ناوگان اتوبوسرانی شده است اما تا زمانی که این ناوگان های خریداری شده وارد مدار خدمت رسانی شوند ما همچنان با معضل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و در پی آن استفاده از خودروهای شخصی تک سرنشین مواجه هستیم.

اقدامات مورد نیاز دستگاه ها برای مقابله با آلودگی هوا

 به همین خاطر نیاز است دستگاه های متولی نسبت به افزایش کیفت سوخت خودروها اقدام ورزیده و دستورات سختگیرانه تری را برای صدور گواهی معاینه فنی در نظر بگیرند.

از طرفی طی سه سال اخیر با افت فشار گاز و قطعی مقطعی آن، بعضا شاهد مازوت سازی در کارخانه های اطراف تهران بودیم. امری که از علل اصل افزایش آلودگی هوای کلانشهر تهران به شمار می آید. لذا ضروریست دستگاه های مربوطه نسبت به تعهدات خود در قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا اهتمام بورزند، چراکه هرساله همزمان با آغاز فصل سرما، آلودگی هوا در کلانشهرها بویژه در تهران تشدید می شود و سلامت کودکان، سالخوردگان و افراد دارای بیماری های زمینه ای را به خطر می اندازد.

کما اینکه طبق اعلام رئیس مرکز اورژانس تهران شمار مراجعان به اورژانس در سال 1401 به علت آلودگی هوا 6 درصد افزایش یافته بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha