کد خبر 221758
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴

پرونده «دشنه» در شبکه مستند باز شد

پرونده «دشنه» در شبکه مستند باز شد

شانزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «سینماجوان» با نمایش و بررسی فیلم کوتاه «دشنه» از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ شانزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «سینماجوان» شنبه- ۲۲ مهرماه با پخش فیلم کوتاه «دشنه» روانه شبکه مستند می‌شود. سینماجوان با محوریت پخش، تحلیل و بررسی فیلم‌های کوتاه سینمای ایران و با نگاهی آموزش محور به این مدیوم از سینما، به صورت مشترک توسط انجمن سینمای جوانان ایران و شبکه مستند سیما تولید شده است.

نمایش فیلم کوتاه «دشنه» به کارگردانی سامان تفرشی، بخش اصلی برنامه این هفته سینماجوان است و نازنین چیت‌ساز مجری برنامه در گفت‌وگو با فرید سجادی حسینی بازیگر این فیلم کوتاه درباره تجربیات او در آن فیلم کوتاه سخن می‌گوید. در میز نقد و تحلیل برنامه نیز، عطا مجابی در گفت‌وگو با رامتین شهبازی به نقد و بررسی این اثر کوتاه می‌پردازند.

فیلم کوتاه «دشنه» به کارگردانی سامان تفرشی، اقتباسی از داستان «زخم شمشیر» نوشته خورخه لوییس بورخس است و پیام احمدی‌نیا، کاوه خداشناس و فرید سجادی حسینی بازیگران آن هستند.

برنامه «سینماجوان» به تهیه‌کنندگی فاطمه بوربور و اصغر احمدپور شنبه‌ها ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و بازپخش آن یکشنبه ساعت ۰۰:۰۰ و ۱۰ صبح است.

«همه وحشی‌ها را نابود کنید» در شبکه افق

مستند چهار قسمتی «همه وحشی ها را نابود کنید» با گویندگی ۲۰ نفر از گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین الملل سیما دوبله شد.

این مستند در گونه مستند تاریخی محصول ۲۰۲۰ آمریکا، قرار است از شبکه افق سیما پخش شود.

مدیر دوبله این مستند امیرصالح کسروی است. شیلا آژیر، دانیال الیاسی، محمد بهاریان، محمد تنهایی، ارسلان جولایی، امیر حکیمی، حمیدرضا معینی رضایی، علی اصغر نیک رضایی، منوچهر زنده دل، لادن سلطان پناه، ابوالفضل شاه بهرامی، مریم شاهرودی، میلاد فتوحی، پویا فهیمی، رامین کاملی، امیربهرام کاویانپور، اسفندیار مهرتاش، صنم نکواقبال، حسین نورعلی و امیرصالح کسروی صداپیشه‌های این اثر بوده‌اند.

این مستند، استعمار و نسل‌کشی‌های متعدد و تاثیر این دو در کنار امپریالیسم و نژادپرستی سفیدپوستان در طول تاریخ را نشان می‌دهد. همچنین تاثیرات استعمار اروپا در جامعه امروز آفریقا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مجموعه‌ای در چهار قسمت که به ریشه‌های نژادپرستی و نسل کشی‌های متعدد و نهادینه شدن نظام استعماری و نژادپرستی در آمریکا و اروپا در طول تاریخ می‌پردازد. اثر با استفاده از نریشن، تصاویر آرشیوی و ... به روایتی پیچیده و عمیق می‌پردازد که از لحاظ ساختار نیز قابل توجه است. مستند از لحاظ کارگردانی و تدوین نیز قابل توجه و تامل است و با ایجاد فضایی پر رمز و راز ما را با ابعاد پنهان تاریخ و ریشه بسیاری از وقایع امروزی آشنا می‌سازد.

واحد جست و جوی اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل مسئولیت رصد این اثر را برعهده داشته و پس از طی مراحل تایید و تخصیص (مشخص شدن شبکه پخش کننده)، نسخه اصلی را تهیه و تأمین کرده و اکنون پس از طی شدن روندهای ترجمه، ویراستاری و سپس دوبله، قرار است پس از آماده سازی از شبکه‌ی افق، برای مخاطبان پخش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha