کد خبر 221202
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳

1126 مرکز درمانی موقوفه و خیریه ساخته شده است

1126 مرکز درمانی موقوفه و خیریه ساخته شده است

حجت الاسلام شرفخانی گفت: 1126 مرکز درمانی موقوفه و خیریه ساخته شده است که 16 درصد تخت های بیمارستان ها نیز موقوفه هستند، این آمار نشان دهنده این است که بزرگترین مجموعه سلامتی را وقف بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ حجت الاسلام احمد شرفخانی رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در نشست تخصصی وقف و سلامت با اشاره به سنت وقف گفت: وقف یکی از سنت های حسنه ای است که رسول اکرم بر آن تاکید داشتند و امضا کردند، برخی احکام امضا می شود اما ترویج نمی گردد، در  خصوص وقف نیز همین‌گونه است. رسول گرامی وقف را بالاترین و جامع ترین احسان می دانستند. ایشان بسیار وقف می کردند وقتی سیره رسول اکرم (ص) را ببینیم متوجه خواهیم شد که خدمات ارزنده ای در این راستا داشتند.

وی با اشاره به برخی وقف هایی که رسول گرامی اسلام انجام دادند، افزود: پیامبر اکرم (ص) همان زمان 9 سد ساخته بودند همچنین ایشان هفت چاه حفر کرده بودند که آن چاه ها مخصوص آب آشامیدنی بود،  
رسول گرامی اسلام دارالایتام، دارالشفا نیز تاسیس کردند و از همان زمان کمک به فقرا و نیازمندان را اصل کار خود می دانستند، برخی فکر می کنند پیامبر تنها یعنی نماز خواندن و عبادت و دعا کردن در صورتی که پیامبر بیشتر وقت خود را صرف کمک به مظلومان و نیازمندان می کردند.

حجت الاسلام شرفخانی گفت: ما بعضی مواقع ابعاد اجتماعی دین اسلام را تبیین نکردیم، چه اتفاقی رخ می دهد که رسول گرامی اسلام به محض حفر چاه درخواست کردند به سرعت وقف نامه آن را هم امضا کنند، در این حد وقف برای رسول اکرم مهم بود.
 رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان داشت: در بحث وقف یک بعد اجتماعی دارد که ساختاری که در دین اسلام از نوع دوستی، انسان دوستی و اجتماعی است همه از این بعد است.  در گوشه شهرمان فردی به خاطر 10 میلیون تومان جانش را از دست می دهد در صورتی که در همان زمان فردی در حال استفاده از گران ترین وسایل و لباس ها است.

حجت الاسلام شرفخانی گفت:  ما دو نوع انسان دوستی داریم یک نوع آن ناشی از حس و عاطفه است و یک موقع است که فرد فراتر از این موضوع را پیش می برد و دست به اقدامی ماندگار می زند که آن فرد واقف است.

وی ادامه داد: واقفان کسانی هستند که نگاه‌شان انسان دوستی و نوع دوستی صرف نیست، چون اموالشان را برای کسانی وقف می کنند که آن ها را ندیده اند. مانند آیت الله نجم آبادی اموالش را برای بیمارستان و آیندگان وقف کرد و همچنان هم از این اقدامش دیگران بهره می برند، آیت الله فیروز آبادی هم به همین صورت بود.مرحوم نمازی یکی از افرادی بود که اموالش را وقف کرد، عرصه وقف سلامت برای اسلام بود.

حجت الاسلام شرفخانی گفت:  1126 مرکز درمانی موقوفه خیریه داریم و 16 درصد تخت بیمارستانی ها هم موقوفه هستند این آمار نشان دهنده این است که بزرگترین مجموعه سلامتی را وقف بر عهده داشت.

وی با اشاره به برخی آسیب ها در عرصه بهداشت، سلامت و درمان بیان داشت: یکسری آسیب های جدی امروز در عرصه بهداشت، سلامت و درمان ما است که گرفتاری کشورمان در بحث بهداشت و سلامت این است که وزارت بهداشت توجه بیشتری به مسئله درمان دارد به جای اینکه به بهداشت بیشتر بپردازند و پیشگیری کنند تا کار به درمان نرسد.

حجت الاسلام شرفخانی گفت: دومین اشتباه در راستای سلامت  جذب سرمایه گذاری اعم از داخلی و خارجی را به درستی انجام نمی دهیم.

وی ادامه داد: البته در جهان در بخش بهداشت و سلامت الگو هستیم و اتفاقات بزرگی که با ساختار بسیج عمومی شکل گرفته، باید تغییر نوع نگرش در زندگی در عرصه سلامت و بهداشت باشد و باید سبک زندگی را تغییر دهیم، وقتی فقط در بخش درمان هزینه می کنیم دلیلش این است که برای بهداشت پیشگیری صورت نگرفته است.

حجت الاسلام شرفخانی گفت: در بخش دارو و تجهیزات پزشکی به نوعی خودتحقیری است که یک اپیدمی شده، داروهایی که در کشورمان تولید می شود با توجه به اینکه در کشوری هستیم که منابع بسیاری در عرصه داروی گیاهی داریم اما به آن توجهی نمی شود. یکی از کارهایی که در سازمان اوقاف و امور خیریه انجام می دهیم مجموعه دانش بنیان ها را مخصوصا در عرصه دانش و پزشکی حمایت می کنیم.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: یک مجموعه شتاب دهنده سه سال پیش دستگاه سنجش تراکم استخوان را تولید و تمام مجوز ها را دریافت کرد ولی به دلیل نداشتن یک بخش کوچک نتوانستیم آن را راه اندازی کنیم. اکنون خارج از کشور از ما خواسته که محصول را به آن ها بدهیم خودشان ضعف کوچک برطرف می کنند، چون دستگاهش را داشتند.خیلی از دانش بنیان ها و مراکز دانشی که تولیداتی دارند ما می توانیم به آن ها کمک کنیم.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه مجموعه وقف مسئولیت خود را در عرصه درمانی به طور کامل ادا کرده است، گفت: وضعیت بیماری های خاص در کشور نیاز به تغییر رویکرد در عرصه سلامت را می طلبد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha