کد خبر 221153
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲

برگزاری جشنواره صنایع خلاق فرهنگی با محوریت امام رضا(ع)

برگزاری جشنواره صنایع خلاق فرهنگی با محوریت امام رضا(ع)

نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) در دو بخش عمومی و دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ نشست نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) با حضور عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و صادقی دبیر جشنواره سه‌شنبه ۱۸ مهرماه در موزه ملی ملک برگزار شد.

در این نشست طالبی طی سخنانی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب گفت: توجه به بعد فرهنگی و علمی آستان قدس از جمله تأکیدات رهبر معظم انقلاب است و در دوره جدید سازمان علمی و فرهنگی با ۱۲ مؤسسه راه‌اندازی شد که نهادهای قدیمی مانند کتابخانه و دانشگاه رضوی، به نشر و... ازجمله نهادهایی هستند که ذیل سازمان علمی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: محور اصلی کار ما فعالیت‌های علمی و فرهنگی با محوریت امام رضا(ع) است. درباره محصولات فرهنگی همیشه به دنبال این بودیم که تولیدات روزآمد باشد و با تمرکز بر مسأله امامت و زیارت، مطابق با نیازهای جامعه تولید شود.

طالبی با اشاره به اینکه آثار زیادی داریم که می‌تواند با استفاده از قالب صنایع خلاق فرهنگی عرضه و باعث ترویج و نشر فرهنگ رضوی شود، گفت: آنچه در این جشنواره مورد نظر ما است شناسایی استعدادهای جوانان و نوجوانان است که با کمک آموزش و پرورش باید از آن استفاده کنیم و با ظرفیت‌ها و نوآوری‌های آنها آشنا شویم.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: در بخش دانش‌آموزی بنیاد فرهنگی رضوی و در بخش عمومی دانشگاه امام رضا(ع) محور اجرای جشنواره هستند. همچنین چنین اقدامی در جمع‌آوری و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی بی‌سابقه است.

در ادامه صادقی معاون پژوهشی دانشگاه امام رضا(ع) و دبیر علمی جشنواره گفت: جشنواره مطالعاتش از اسفندماه سال گذشته آغاز شد. دو بخش دانش آموزی و عمومی دارد که بخش دانش آموزی توسط بنیاد فرهنگی رضوی برگزار می‌شود و انتظار است که با مشارکت آموزش و پرورش بخش دانش‌آموزی فعال‌تر شود.

وی ادامه داد: در بخش عمومی استقبال بسیار بالا بوده و تا اینجا ۴۰۰ اثر به دست ما رسیده و دانشگاه‌های بزرگ مثل دانشگاه علامه طباطبایی پای کار آمده‌اند.

صادقی درباره محورهای جشنواره گفت: توسعه فرهنگ و اندیشه رضوی، سوغات فرهنگی، خدمت رضوی، توسعه وقف و نذر و خدمت به زائر محورهای جشنواره هستند. همچنین قرار است در ۵ شهر اصلی مثل اصفهان، قم، مشهد، شیراز و تهران رویدادهایی را برگزار کنیم.

وی از برنامه‌ریزی برای تولید اثر و ایده در ۹ فعالیت‌ گفت: جشنواره 3 فاز دارد که شامل ایده، خدمت و محصول است و آثار بر اساس این سه فاز باید تولید شود، همچنین جشنواره دو سالانه است و یک سال برای این است که ما بتوانیم ایده‌ها را به سرانجام برسانیم و تا حد امکان در حرم و در آستان از آن استفاده کنیم و مردم هم ببینند. حمایت ما هم به صورت راهنمایی و کمک و هم به صورت خرید محصول است.

معاون دانشگاه امام رضا(ع) گفت: برگزیدگان در سه سطح معرفی می‌شوند که در سطح عموم ۱۰, ۵ و ۳ سکه بهار آزادی و در بخش دانش‌آموزی 5، 3 و 1 سکه به آنها تقدیم می‌شود.

صادقی درباره حمایت از آثار گفت: مدل جشنواره ارسال آثار و داوری نیست، رویکرد ما تقویت آثار است، یعنی آثار یک مرحله ارزیابی می‌شود و سعی می‌کنیم اثر را تکمیل کنیم و بعد به داوری جشنواره ارسال کنیم. در برخی حوزه‌ها نیاز به ارسال محصول نیست و ایده خلاقانه هدف ما است.

وی در پایان گفت: زمان ارسال آثار تا پایان آذرماه است و درباره صنایع خلاق نشست‌های تخصصی برگزار و مجموعه نشست‌ها در قالب کتاب منتشر می‌شود.

در پایان پوسترهای جشنواره در بخش‌های عمومی و دانش‌آموزی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha