کد خبر 221123
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

امیر فولادی در «گفتگو با «حیات»:

نیروی هوایی ارتش سرنوشت جنگ را تغییر داد

نیروی هوایی ارتش سرنوشت جنگ را تغییر داد

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی گفت: نیروی هوایی ارتش، محاسبات صدام و معادلات جنگ را به هم ریخت و سرنوشت جنگ را عوض کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در دریای بیکران فداکاری و جانفشانی های 8 سال دفاع مقدس، نام شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران بر تارک این دوران درخشان می درخشد. گاهی شاید پرداختن به شهدای ارتش کمرنگ تر بوده و به ویژه آنچه که ما درباره نیروی هوایی ارتش و نقش بی بدیل آن در دوران دفاع از این مرز و بوم می دانیم اطلاعات بسیار کمی است. در این زمینه با امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

حیات: در سالهای پس از جنگ تحمیلی ارزیابی عملکرد شما در رابطه به شناساندن شهدای ارتش به جامعه چگونه بوده است؟

امیر فولادی: باید گفت ما هرگز در خور نام شهدا و آنچه می بایست انجام می شد، نتوانستیم به این موضوع بپردازیم و دلیل عمده آن این است که سالهاست از این موضوع می گذرد و ما بیش از 48 هزار و 42 شهید در ارتش جمهوری اسلامی ایران داریم.

حیات: آماری درباره شهدای ارتش و به‌ویژه شهدای ادیان توحیدی که در ارتش بودند، دارید؟  

امیر فولادی: زمانی که با آمار شهدای ارتش نگاه می کنیم، ترکیبی مقدس از شهدا می بینیم. همانطور که می دانید یک سرباز نمادی از خدمت، اطاعت، وحدت، اقیلت ها و ادیان توحیدی است در ارتش شهدای ما این گونه هستند.

ما بالغ بر 500 شهید سرباز اهل تسنن، 57 شهید ادیان توحیدی، 500 شهید تررو، 22 شهید مدافع سلامت، 28 شهید روحانی و 8 شهید مدافع حرم در ارتش داریم.

حیات؛ لطفا آمار شهدای ارتش را به تفکیک هر برهه بیان کنید.
امیر فولادی:
زمانی که به ترکیب شهدای ارتش نگاه می کنیم، می بینیم که در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در میان زندانیان سیاسی قبل انقلاب، 15 شهید فجر آفرین داریم. در زمان مبارزه و تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 72 شهید و از سالروز پیروزی انقلاب تا شروع جنگ تحمیلی، ارتش 704 شهید به کشور تقدیم کرده است. همچنین باید گفت در میان شهدای شاخص ارتش 2 وزیر دفاع شهید به نامهای شهید فکوری و سید موسی نامجو؛ دو رییس ستاد به نامهای شهید قرنی و فلاحی؛ دو فرمانده نیروی به نامهای شهید صیاد و ستاری؛ دو جانشین نیرو به نامهای شهید منفرد نیاکی و شهید بابایی وجود دارد. متوسط در 10 سال درگیری های ارتش هر ماه 10 فرمانده شهید داشتیم.

ذکر این نکته ضروری است که در زمان قبل انقلاب یک دانشکده افسری در ارتش وجود داشت که در دوران دفاع مقدس و قبل آن 1184 دانشجو و دانش آموخته شهید داشته است. به جرئت می توان گفت که در هیچ جای دنیا چنین رکوردی نداریم و شهیدان فلاحی، نصرت زاد، هاشمی، صیاد، ابراهیم همتی، لشگری، فلاحی، دوران، کلاهدوز، نیاکی، حیدری، بابایی، کشوری، شیرودی، مخبری و آبشناسان از جمله این شهدا هستند.

حیات: نمونه‌ای از وحدت ادیان در ارتش را که به آن اشاره داشتید، بیان کنید.

امیر فولادی: در بعد از ظهر روز 31 شهریور سال 59؛ هشت فروند هواپیما از پایگاه بوشهر و همدان برای بمباران مواضع دشمن حرکت کردند و می توان گفت نماد وحدت در یکی از همین پروازها شکل گرفت. در این پرواز شهید خالد حیدری اهل تسنن و شهید محمد صالحی اهل تشیع حضور داشتند که هر دو در یک هواپیما بودند.

در یکی از پروازها در  عملیات انتقام در رودخانه دجله سقوط کرده و پیکر مطهرشان در سال 91 به کشور برگشت . جالب است بدانید که در روز 31 شهریور سال 59 قبل از شروع رسمی جنگ ارتش 17 خلبان شهید داشت چراکه بیش از 600 مورد تعرض عراق به مرزهای ایران بود.

حیات: با تمام رشادتهایی که یگانهای مختلف ارتش داشت، می بینیم که خیلی کم به این شهدا پرداخته شده است، فکر می کنید چه دلیلی دارد؟
امیر فولادی:
علت این موضوع این است که چون در همه شهرها یگان نداشتیم، ارتش نتوانست از بسیاری از این شهدا آنطور که باید از تجلیل کند؛ ولی در حال حاضر به برکت کنگره شهدا، اجلاسیه ها، یادواره ها و مراسم بزرگداشتی که برگزار می شود، باعث شده مقداری از آن غربت بیرون بیایند.

حیات: درباره رسیدگی به خانواده های معظم شهدای ارتش چه اقداماتی انجام می دهید؟

امیر فولادی: به بهانه های مختلف مراسم هایی را برگزار می کنیم. در حال حاضر سرکشی به خانواده معظم شهدا به شکل یک نهضت درآمده است و یکی از کارهایی است که در ارتش در همه سطوح خود را ملزم می کنند به خانواده های این عزیزان سرکشی کنند. در ادامه باید گفت که پیرامون ثبت و ضبط خاطرات شهدا یگانهای مختلف اقدام می کنند و نام‌گذاری ها در سطح پادگانها انجام می شود. همچنین ترجمه و تالیف کتاب پیرامون خاطرات شهدا، معرفی شهدا و نهضت ترجمه که به شهدای شاخص می پردازد از دیگر اقداماتی است که در این زمینه انجام می شود. به طور کلی در هر حوزه فعالیت‌هایی که بتوان یاد شهدا و پیشکسوتان را برجسته کرد؛ انجام می شود. همانطور که می دانید امسال دیدار و تجلیل از همسران پیشکسوتان در دستور کار است و قرار است از یک میلیون پیشکسوت و همسرانشان در سطح کل کشور تجلیل شود. سهم ارتش در این یادبود 30 هزار همسر شهید در تمام کشور است که در حال انجام است و تلاش می کنیم تا جایی که ممکن است بتوان با سرکشی به خانواده شهدا کاری کنیم که یاد این عزیزان از آفت تحریف و فراموشی مصون بمانند؛ چراکه در واژه شهید مجموعه ای از معارف اسلامی انسانی، دینی و اخلاقی نهفته است و اگر بتوان یاد آنان را گرامی داشت جوان ما از نظر الگو غنی خواهد شد و راه را گم نخواهد کرد.

حیات: کمی از نقش بی بدیل نیروی هوایی ارتش به ویژه در سالهای ابتدایی جنگ برایمان بگویید.

امیر فولادی: در ارتش معمولا هیچ گاه نمی توان ادعا کرد یک نیرو درگیر رزم بوده است؛ بلکه توامان عملیات مشترک انجام می دادند. صدام در سال 59 جنگ را با راهبرد جنگ برق‌آسا شروع کرد و در کمتر از یک هفته می خواست کار را تمام کند. در جایی اشاره کرد که یک روزه خرمشهر، سه روزه خوزستان و هفته دیگر در تهران مصاحبه خواهد کرد. اولین نیرویی که راهبرد دشمن را شکست داد نیروی هوایی ما بود؛ یعنی صدام در ساعت 1:45 روز 31 شهریور با 192 فروند هواپیما به کشور یورش برد و اولین هدفش نیز پایگاه های هوایی ما بود. قبل از آن برای فلج کردن نیروی هوایی اقدامات دیگری انجام داده بود که حتی توطئه نقاب نیز از همین دست بود. این راهبرد را نیروی هوایی دو ساعت بعد از حمله هوایی دشمن در هم شکست. دو پایگاه هوایی ما با 8 فروند هواپیما  نقشه دشمن را ساقط کردند و به عراق نشان دادند ما از پا در نمی‌آییم.

فردای آن روز عملیات «چهل کمان» انجام شد. نیروی هوایی طرح البرز  را 3 ماه  قبل از شروع جنگ شامل عملیات انتقام و چهل کمان طراحی کرد و فردای آن روز 140فروند هواپیما از مرزها عبور کردند و پایگاه های دشمن را بمباران کردند. باید به اولین پیام حضرت آقا به مردم بعد از شروع جنگ اشاره کرد که از ستاد ارتش به مردم ابلاغ کردند و فردا صبح در مجلس گزارش کار نیروی هوایی را دادند که همین الان بیش از 140 فروند هواپیما رفتند و مواضع دشمن را بمباران کرده و با موفقیت برگشتند.

ایشان جمله ای دارند که می فرمایند: «در طول این هشت‌سال (دفاع مقدس)، هیچ زبان انتقادگر و ذهن وسوسه‌انگیزی نتوانست نیروی هوایی را مورد اعتراض قرار دهد و به کار او انتقاد و اعتراض بکند، چرا؟ چون نیروی هوایی در طول این دورانِ دشوار و پرحادثه و درعین‌حال خونبار، در جلوترین میدان‌ها حاضر بود، در طول جنگ، نیروی هوایی یکی از بهترین امتحان‌ها را داد» در واقع نیروی هوایی ارتش، محاسبات صدام و معادلات جنگ را به هم ریخت و سرنوشت جنگ را عوض کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha