کد خبر 220894
۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶

رئیس اوقاف شهریار در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

وجود ۳۵۰ موقوفه در شهریار/ از وقف در حوزه درمان تا تعزیه داری

وجود ۳۵۰ موقوفه در شهریار/ از وقف در حوزه درمان تا تعزیه داری

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهریار از وجود ۳۵۰ موقوفه در این شهرستان خبر داد و گفت: نیات شهرستان عموما درمانی و تعزیه داری است که مربوط به سیدالشهدا (ع) و تعزیه‌داری آزاد است.

داوود وکیل‌پور، رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهریار در گفتگو با خبرنگار فرهنگی  حیات؛ درباره موقوفات این شهرستان گفت: موقوفات شهرستان شهریار شامل ۱۳۲موقوفه متصرفی و ۳۵ موقوفه غیر متصرفی است که در مجموع با مساجد و حسینیه‌ها به ۳۵۰ موقوفه می‌رسد و نیات شهرستان عموما درمانی و تعزیه داری است که مربوط به سیدالشهدا (ع) و تعزیه داری آزاد است. از جمله موقوفات شهرستان می‌توان به موقوفه سرلشکر خدایاری اشاره کرد که عواید آن صرف درمانگاه ملارد می‌شود.

وی توسعه عتبات عالیات و کمک به نیازمندان را از دیگر موقوفات این شهرستان عنوان کرد و افزود: شهریار یکی از بزرگترین شهرستان‌های کشور است که یک میلیون جمعیت دارد. هدف اصلی ما در ابتدا تثبیت موقوفات است به همین جهت در مدت فعالیت خود اقدام به نقشه‌برداری، تهیه کاداستر زمین‌ها و اخذ اسناد مالکیت موقوفات کرده‌ایم و اقدامات خوبی تاکنون انجام شده، به عنوان مثال در منطقه بادامک که در اختیار باغداران است، نقشه کاداستر را کامل کردیم، در شهرک امیریه نیز همین کار انجام شده و در دلشاد بالا قرار است انجام شود. هرچند این کار پرهزینه و زمان‌بر است اما با درایت اداره اوقاف می‌خواهیم در مورد همه موقوفات این کار را انجام دهیم تا هم کل آمار را تثبیت کنیم و هم بهره برداری بهتر صورت پذیرد. 

وکیل‌پور تصریح کرد: بسیاری از موقوفات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته و از جمله موقوفات شهرستان می‌توان به وقف در زمینه ساخت مدرسه و حوزه علمیه اشاره کرد. همچنین خیرین در بقاع متبرکه مواردی مانند ساخت و ساز و انجام فرایض فرهنگی و دینی را دنبال می کنند. البته وقف در حوزه درمان و تعزیه داری بیشترین موقوفات شهرستان را شامل می‌شود. 

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهریار درمورد ارتباط این نهاد با سایر دستگاه‌ها گفت: اداره اوقاف و امور خیریه شهریار تعامل خوبی با سایر دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش، کمیته امداد، قوه قضائیه و فرمانداری دارد و در نظر داریم موقوفات شهرستان را احیا کنیم تا درآمد ایجاد کنیم، زیرا موقوفه باید اداره شود و درآمد داشته باشد تا اجرای نیت صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha