کد خبر 220789
۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

تخم‌مرغ، عنصر جدایی‌ناپذیر بسیاری از غذاها و منبع تغذیه طبیعی و کامل

تخم‌مرغ، عنصر جدایی‌ناپذیر بسیاری از غذاها و منبع تغذیه طبیعی و کامل

 تخم مرغ دارای ارزش غذایی بالا و خواص شگفت انگیزی است که مصرف روزانه آن باعث بالا رفتن کلسترول خوب و پروتئین بدن می‌شود و در کنار شیر به عنوان معدود غذاهایی شناخته می‌شود که قابلیت تامین نیازهای بدن را به طور متعادل دارد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ انتخاب غذای آماده مناسب و آگاهی از خواص تغذیه‌ای آن علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن، در تامین مواد غذایی ضروری برای پیشگیری از وقوع بسیاری از بیماری‌های ناشی از تغذیه نامناسب نقش دارد و تخم مرغ علاوه بر اینکه یک وعده غذایی خوشمزه و کامل به حساب می‌آید عنصر جدایی‌ناپذیر برای تهیه بسیاری از غذاها شناخته می‌شود و سال‌هاست که به عنوان یک منبع غذایی طبیعی و کامل مطرح است.

به گفته سمیرا منصوری کارشناس تغذیه در گلستان، جایگاه تخم مرغ با وجود دارا بودن خواص مفید در سبد غذایی خانوارها به دلیل ناآگاهی در خصوص کلسترول آن کاهش یافته است همانگونه که آمارها نشان می‌دهد سرانه مصرف آن در ایران از متوسط جهانی پایین‌تر است در صورتی که تخم مرغ و شیر از معدود غذاهای شناخته شده در طبیعت هستند که می‌توانند نیازهای بدن را به طور متعادل تامین کنند.

وی بیان کرد: در بعضی از موارد خاص ترس از وجود میزان کلسترول در زرده تخم مرغ باعث عدم مصرف این ماده در سفره خانوار می‌شود در صورتی که طبق تحقیقات عامل اصلی بالا رفتن کلسترول در بدن افراد مصرف چربی‌های جامد و حیوانی است و مصرف کلسترول موجود در زرده تخم مرغ در بالا بردن کلسترول خون افراد تاثیر زیادی نخواهد داشت.

گلستان به واسطه وجود ۲۸ فارم (مجموعه‌ای از چندین سالن پرورش مرغ تخم‌گذار) هفت درصد تخم مرغ کشور را تولید می‌کند و طبق اعلام مسوولان جهاد کشاورزی رتبه پنجم تولید این محصول پروتئینی کشور را در اختیار دارد.

(۱۷ مهر) روز جهانی تخم مرغ، فرصت خوبی برای بررسی وضعیت تولید این محصول پروتئینی و فواید مصرف آن برای مردم است که از جمله این فواید می‌توان به داشتن پروتئین با کیفیت بالا و مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی اشاره کرد.

طبق اعلام کارشناسان، ظرفیت تولید واحدهای مرغ تخم‌گذار کشور سالانه بیش از ۱.۶ میلیون تن است و سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول تخم مرغ در ایران تولید و بخش عمده آن به مصرف داخلی رسید و بخشی از آن هم صادر شد.

وجود پروتئین نقش‌ حیاتی و مهمی در بدن انسان دارد و تخم مرغ از جمله مواد غذایی پروتئین‌دار شناخته می‌شود که علاوه بر پروتئین، انواع مواد مغذی و چربی‌های مفید هم در آن وجود دارد و مردم ایران در بیشتر مواقع این ماده پروتئینی را به تنهایی به عنوان یک وعده غذایی و یا در تولید سایر خوراکی‌های با ترکیب آرد استفاده می‌کنند.

رتبه پنجم گلستان در تولید تخم مرغ

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افزایش تولید تخم مرغ تا پایان سال در استان خبر داد و گفت: گلستان هفت درصد تخم مرغ کشور را تولید می‌کند که تلاش داریم تا چند ماه آینده این عدد به حداقل به ۹ درصد برسد.

صاحب خیراندیش بیان کرد: هم اینک ۲۸ فارم (مجموعه‌ای از چندین سالن مرغ تخم‌گذار) در سطح استان گلستان با ظرفیت تولید روزانه ۱۷۰ تن تخم مرغ فعال است که بین ۴۰ تا ۵۰ تن آن به مصرف داخل و استان‌هایی مانند تهران رسیده و یا به کشور عراق صادر می‌شود.

وی افزود: بزرگترین واحد مرغ تخم گذار کشور با ظرفیت تولید روزانه ۱۳۰ تن در گلستان فعال است و به تنهایی پنج درصد تخم مرغ کشور را تولید می‌کند.

خیراندیش با اشاره به جایگاه پنجم گلستان در تولید تخم مرغ کشور، گفت: مجوز تولید چهار میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار جدید در حال صدور است و امیدواریم تا پایان سال سه تا پنج درصد به ظرفیت فعلی تولید تخم مرغ استان افزوده شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان تامین به موقع نهاده‌ها را از جمله دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان مرغ تخم گذار دانست و گفت: پیگیری برای حل مشکلات آنان از طریق وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره‌بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

استان گلستان با این جمعیت بهره برداران کشاورزی، در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله‌تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

۱۷ مهر برابر با نهم اکتبر روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha