کد خبر 220472
۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲

«حیات» گزارش می دهد؛

توزیع بنزین عادلانه می شود؟

توزیع بنزین عادلانه می شود؟

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه بازتوزیع یارانه بنزین را مورد توجه قرار داده اند تا شاهد توزیع عادلانه این حامل انرژی در کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه به موضوع توزیع عادلانه حامل های انرژی گریزی زده اند و در طرحی این پیشنهاد را مطرح کرده اند که اینبار سهمیه بنزین به جای هر خودرو به هر شماره ملی اختصاص یابد تا از این طریق از تبعیض ایجاد شده در این بخش جلوگیری به عمل آید.

در همین خصوص مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس بر این باور است که هدفگذاری برنامه هفتم توسعه خانوار محور است که این موضوع می بایست در حوزه حامل های انرژی نیز نمود پیدا کند.

این عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که در سال نود و هشت تهیه و به موضوع میزان دسترسی مردم به برق و گاز پرداخت و اذعان داشت که بر اساس این گزارش امکان دسترسی قالب مردم کشور به این دو انرژی فراهم است، لذا این امکان وجود دارد که یارانه برق و گاز بازتوزیع عادلانه ‌تری داشته باشد هماهنطور که این موضوع در قانون بودجه 1400 و 1401 هم مطرح شده بود.

آنطور که آمارها حکایت می کنند بیش از نیمی از جمعیت یعنی عددی در حدود 75 درصد مصرفی زیر الگوی مصرف در حوزهای بنزین دارند که همین موضوع باعث شده تا نمایندگان به دنبال اختصاص 15 تا 20 لیتر سهمیه بنزین به صورت ماهانه به هر کدملی باشند.

بر اساس گفته های مالک شریعتی سهم جدیدی از بنزین در طرح بازتوزیع یارانه انرژی ایجاد نخواهد شد بلکه میزان ظرفیت موجود به صورت یکسان بین تمامی کدهای ملی موجود در کشور توزیع گردیده و آنهایی که نیاز به این سهمیه ندارند می توانند اقدام به فروش آن به دولت و یا بازارهای تعریف شده کنند.‌از سال‌های قبل در همه قوانین از جمله سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در برنامه پنجم و ششم توسعه سیاست اقتصاد مقاومتی و قانون اصلاح انرژی در سال 89 همه این موارد ذکر شده است، بنابراین از نظر قانون کمبودی وجود ندارد. قرار بود طی 10 سال شدت مصرف انرژی در کشور نصف شود، در حالی که در این مدت شدت مصرف انرژی بیشتر هم شده است.

به گفته این عضو مجلس شورای اسلامی موضوعاتی همچون بحث فنی و تجهیزات و نبود الگویی برای اجرا از جمله عواملی است که تا کنون مانع تحقق اجرای عدالت در یارانه انرژی شده است.

حال با توجه به ورود مجلس به موضوع عدالت در توزیع انرژی ضروری به نظر می رسد که این طرح می بایست به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار گرفته تا باعث شود ضمن کاهش مصرف انرژی در کشور آن دسته از مردم که تا کنون از این فرصت بی بهره بوده اند کمال استفاده را برده و زمینه برای توزیع صحیح انرژی فراهم آید.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha