کد خبر 220070
۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶

گزارش «حیات» از رشد 26 درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها در 5 ماه نخست سال؛

شتاب در تسهیلات دهی بانک ها

شتاب در تسهیلات دهی بانک ها

آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی در 5 ماه نخست سال جاری حکایت از رشد 26 درصدی در این حوزه دارد که این اعداد و ارقام را می توان شتاب گیری در تسهیلات دهی بانک ها دانست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ ارائه تسهیلات و ایجاد بستر برای گره گشایی از مشکلات مردم را باید  یکی از رویکردهای مهم و تاثیرگذار بانک مرکزی دانست که ضمن ایجاد گردش مالی و رفع مشکلات اقشار مختلف مردم زمینه ساز رشد سرمایه در سیستم بانکی کشور می شود؛ از همین رو دولت سیزدهم با تاکید بر استمرار پرداخت تسهیلات بانک مرکزی را موظف کرده تا در این بخش به صورت جدی وارد عمل شده و به ایفای نقش بپردازد.

بر اساس وظیفه محول شده به بانک مرکزی از سوی دولت، این بانک کارکردهای مالی 5 ماهه نخست سال جاری در این حوزه را طی گزارشی چنین آورده است که ‌تسهیلات پرداختی بانک‌ها به رقم 17869.7 هزار میلیارد ریال رسیده که این عدد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 3720.6 هزار میلیارد ریال (معادل 26.3 درصد) افزایش داشت.

در گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی بر این نکته تاکید شده است که از مجموع تسهیلات ارائه شده 82.3 درصد که عددی حدود 14702.6 هزار میلیارد می شود به صاحبان کسب و کار که در اینجا به افراد حقوقی و غیرحقوقی اشاره دارد تعلق یافته و 17.7 درصد نیز به مصرف ‌کنندگان نهایی که همان خانوارها می باشند پرداخت گردیده است.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در همه بخش‌های اقتصادی طی ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ 11220.9 هزار میلیارد ریال معادل 76.3 درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهایی (خانوار) مبلغ 1168.4 هزار میلیارد ریال معادل 36.9 درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۵ماهه سال ۱۴۰۲ معادل 4748.6 هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص42.3 درصد از منابع تخصیص‌یافته به سرمایه در گردش همه بخش‌های اقتصادی (مبلغ 11220.9 هزار میلیارد ریال) است. ملاحظه می‌شود از 5712.1 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 83.1 درصد آن (مبلغ ۴۷۴۸,۶ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ است.

از کل تسهیلات پرداختی در دوره یادشده، مبلغ ۶‏,۴،۱۶۷ هزار میلیارد ریال معادل23.3 درصد به صورت تسهیلات خرد اعطا شده است. همچنین مبلغ 308.7 هزار میلیارد ریال نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام پذیرفته است که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خرد (کمتر از 3 میلیارد ریال) به مبلغ 4476.3 هزار میلیارد ریال معادل 24.6 درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود. گفتنی است با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده است، با این اوصاف سهم بخش خانوار از 17.7 درصد به 19.1 درصد کل تسهیلات پرداختی افزایش می‌یابد.

در پایان تاکید بر این نکته ضروری می نماید که یکی از تهدیدات پیش روی ارائه تسهیلات، قدرت گرفتن پتانسیل تورمی است که می بایست ملاحظات لازم برای مهار آن را در دستور کار بگیرد.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha