کد خبر 220017
۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳

پولیتیکو: دولت آمریکا به طور جدی نگران فساد در اوکراین است

پولیتیکو: دولت آمریکا به طور جدی نگران فساد در اوکراین است

بر اساس محتوای سند حساس وزارت خارجه آمریکا، دولت این کشور بیشتر از آنچه که به طور علنی اذعان می‌کند، نگران سطح فساد در اوکراین است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ بر اساس سند حساسی که به رویت «پولیتیکو» رسیده، دولت آمریکا بیشتر از آنچه که به طور علنی اذعان می‌کند، نگران سطح فساد در اوکراین است. بر اساس این سند، سیاستگذاران آمریکایی بیم دارند که در صورت حل نشدن این مشکل، کشورهای غربی از حمایت خود از کی‌یف دست بکشند.

در سندی با عنوان «استراتژی یکپارچه کشور» برای اوکراین که وزارت خارجه آمریکا ماه اوت بی‌سروصدا منتشر کرده،  اهداف بلندمدت واشنگتن در اوکراین مشخص شده است. در نسخه عمومی چند اشاره به فساد شده و توصیه شده کی‌یف یک بار برای همیشه «اژدهای فساد» را بکشد تا الحاق اوکراین به ناتو تسریع شود و این کشور برای سرمایه‌گذاران غربی پس از پایان درگیری‌ها جذابتر باشد. 

پولیتیکو دوشنبه گزارش داد نسخه طولانی‌تر این سند منتشر نشده است. بر اساس این گزارش، نسخه حساس اما طبقه‌بندی نشده سه برابر طولانی‌تر و در ارزیابی خود از وضعیت اوکراین صریح‌تر است. 

در نسخه طولانی ذکر شده که درک فساد در سطوح بالا می‌تواند اعتماد مردم اوکراین و رهبران خارجی را به دولت زمان جنگ تضعیف کند. بر اساس منابع رسانه آمریکایی، دولت جو بایدن به اوکراین فشار می‌آورد تلاش‌های ضد اختلاس موجود را تشدید کند اما این کار را بی‌سروصدا انجام می‌دهد تا به جمهوری‌خواهانی که خواستار خودداری از کمک به اوکراین به دلیل نگرانی‌های مرتبط با فساد هستند، خوراک سیاسی ندهد.

یک مقام ناشناس به پولیتیکو گفت «در پشت پرده گفت‌وگوهای صادقانه‌ای در جریان است». طبق این گزارش، بسیاری از اصلاحات پیشنهادی در گزارش محرمانه، به نفع ایالات متحده و شرکت‌های چندملیتی است. هر دو نسخه عمومی و خصوصی این سند خواستار «الیگارش‌زدایی» از بخش انرژی اوکراین شده اما فقط در نسخه خصوصی درخواست شده که مقامات در کی‌یف کنترل بر این بخش کلیدی را تمرکززدایی کنند. 

در نسخه خصوصی همچنین به صراحت از کی‌یف خواسته شده Sense Bank (آلفا بانک سابق) را که بعد از آغاز درگیری‌ها در سال گذشته میلادی ملی شد، خصوصی کند. 

قانونگذاران آمریکایی بودجه جدید برای اوکراین را در توافق لحظه آخری که به منظور جلوگیری از تعطیلی دولت اعلام شد، رد کردند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده بامداد یکشنبه علی‌رغم استقبال از توافق کوتاه‌مدت دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر لایحه بودجه که دولت فدرال به واسطه آن برای مدت ۴۵ روز دیگر باز خواهند ماند، از رد پیشنهادش در خصوص گنجاندن میلیاردها دلار بودجه در لایحه بودجه برای کمک به اوکراین، ابراز ناامیدی کرد.

بایدن ۲۴ میلیارد دلار اضافی برای اوکراین درخواست کرده بود تا از جریان بی‌وقفه کمک‌ها به این کشور اطمینان حاصل کند اما منتقدان استدلال کرده‌اند که واشنگتن اولویت‌های مهم‌تری دارد و باید تدابیر قوی‌تری در برابر سوءاستفاده از کمک‌های ارسالی به کی‌یف داشته باشد.

دولت زلنسکی با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده است. کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌ تنهایی از رقم صد میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند؛ تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند.

با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha