کد خبر 202510
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶

احتمال تبدیل شدن درگیری روسیه-اوکراین به وضعیت «جنگ منجمد»

احتمال تبدیل شدن درگیری روسیه-اوکراین به وضعیت «جنگ منجمد»

یک رسانه آمریکایی گفته مقام‌های دولت این کشور در حال رایزنی درباره احتمال تبدیل شدن درگیری روسیه و اوکراین به «جنگ منجمد» هستند.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ یک رسانه آمریکایی به نقل از مقام‌های این کشور نوشته واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای این احتمال است که درگیری‌های میان اوکراین و روسیه به یک «جنگ منجمد» تبدیل شود. 

جنگ منجمد در اصطلاحات روابط بین‌الملل به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن درگیری‌های مسلحانه میان طرف‌ها به پایان رسیده اما هیچ معاهده صلح یا ساز و کار سیاسی دیگری که بتواند تنش‌ها میان دو طرف را حل و فصل کند ایجاد نشده و جنگ، هر لحظه ممکن است دوباره آغاز شود. 

پایگاه خبری «پولیتیکو» در این گزارش که امروز پنجشنبه (۱۸ مه/۲۸ اردیبهشت) منتشر شده نوشته آمریکا در حال آماده شدن برای وضعیتی است که جنگ منجمد میان دو طرف برای سال‌های متمادی و حتی شاید چندین دهه ادامه پیدا کند. در صورت بروز چنین اتفاقی، رویارویی میان روسیه و اوکراین وضعیتی شبیه تنش‌ها در شبه جزیره کره و یا درگیری‌های آسیای جنوبی پیدا خواهد کرد. 

طبق نوشته پولیتیکو، درباره احتمالات مختلف در خصوص احتمال ورود این درگیری به وضعیت انجماد طولانی‌مدت مباحثاتی در نهادهای مختلف دولت بایدن و کاخ سفید انجام شده است. 

پولیتیکو نوشته با توجه به اینکه کی‌یف یا مسکو هیچ‌کدام تمایلی به پذیرش شکست ندارند، این سناریو ممکن است واقع‌گرایانه‌ترین نتیجه طولانی‌مدتی باشد که انتظار می‌رود به وقوع بپیوندد. 

این احتمال، به ویژه از آن جهت واقعی‌تر به نظر می‌رسد که برداشت‌ها در کاخ سفید در حال حرکت به این سمت است که پاتک اوکراین قرار نیست ضربه‌ای کاری به روسیه وارد کند. 

پولیتیکو نوشته وارد شدن درگیری‌های روسیه و اوکراین به چنین وضعیتی برای ایالات متحده و دیگر کشورهای حامی اوکراین نتیجه‌ای مطلوب خواهد بود زیرا تعداد درگیری‌های نظامی افت می‌کند، هزینه‌های حمایت از کی‌یف کاهش می‌یابد و از توجه عموم به جنگ کاسته خواهد شد. 

یک مقام آمریکایی که از رایزنی‌ها در دولت بایدن درباره اوکراین مطلع است به شرط عدم افشای نام به پولیتیکو گفت: «ما برای درازمدت برنامه‌ریزی می‌کنیم خواه درگیری‌ها منجمد شوند و خواه به صلح منجر شوند.»

این مقام آمریکایی گفته در حالی که در ماه‌های گذشته دولت بایدن بیشتر بر برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و اضطراری در خصوص اوکراین متمرکز بوده در حال حاضر تمرکزش را به برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت تغییر داده است. 

 دو مقام دیگر آمریکایی و یک مقام سابق دولت بایدن نیز تأیید کردند که انجماد طولانی‌مدت یکی از احتمال‌هایی است که کاخ سفید در حال آماده شدن برای آن است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha