کد خبر 219668
۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

به بهانه سالروز اجرای عملیات مسلم بن عقیل؛

بازخوانی رشادتی دیگر در عملیات مسلم بن عقیل

بازخوانی رشادتی دیگر در عملیات مسلم بن عقیل

41 سال پیش در چنین روزی عملیات مسلم بن عقیل به صورت نیمه گسترده در محور سومار با همکاری مشترک سپاه و ارتش انجام شد. این عملیات با رمز «یا ابوالفضل العباس (ع)» به اجرا درآمد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ نهم مهرماه سال 1361 همزمان است با دلیرمردی رزمندگان اسلام؛ آنانی که یکبار دیگر برای خاک خود جانفشانی کرده و به رژیم بعثی نشان دادند که علی رغم پشتیبانی جهان از آنان، محلی از اعراب ندارند.

41 سال پیش در چنین روزی عملیات مسلم بن عقیل به صورت نیمه گسترده در محور سومار با همکاری مشترک سپاه و ارتش انجام شد. این عملیات با رمز «یا ابوالفضل العباس (ع)»  به اجرا درآمد. در مرحله اول عملیات مسلم بن عقیل رزمندگان ما به خوبی پیشروی کردند، در مرحله بعد اما سرعت پیشروی به کندی صورت گرفت و در آخرین مرحله مواضعی که فتح شده بود، تثبیت شد.

عملیات 7 روز به طول انجامید و در این مدت، 150 کیلومتر از خاک ایران آزادسازی شده و قریب به 30 کیلومتر از خاک کشور عراق به تصرف نیروهای خودی درآمد. رزمندگان اسلام به دشت سومار، ارتفاعات کیسکه، کهنه ریگ و تنگه های مرزی مسلط شدند.

زمانی که عملیات مسلم بن عقیل در ساعت 00:47 دقیقه بامداد روز نهم مهرماه آغاز شد، بعد از گذشت 15 دقیقه از شروع عملیات، ارتفاعات «کیسکه» تا «کله شوان» فتح شده و دشمن بعثی تا چندین کیلومتر از نوار بین المللی به عقب رانده شد.

ذکر این نکته ضروری است که دشمن علی رغم اینکه از حمله نیروهای ایران باخبر بود اما به دلیل آماده باش های طولانی و خستگی های پی در پی، تلفات سنگینی داد. در واقع منطقه نام برده شده از مناطق حساس برای نیروهای رژیم بعثی بود چراکه به دلیل نزدیکی به شهر بغداد، استحکامات زیادی داشت.

پس از درگیری رزمندگان ما با نیروهای زرهی دشمن، تعدادی از پاسگاه های ایرانی و تعدادی از ارتفاعت شهر مندلی از وجود نیروهای بعثی خالی شد. صبح روز بعد از اولین روز عملیات، دشمن سعی کرد پاسخی به نیروهای ایران داده و در مقابل پاتک کند، اما اینبار ضرباتی کوبنده تر دریافت کرده و به عقب نشست.

حتی دشمن بعثی برای اینکه پاسخگوی نیروهای ایرانی باشد دست به حیله ای زد تا شاید بتواند راهی پیش گیرد و آنهم این بود که نیروهایش را با لباس فرم بسیجی و  پیشانی بند رزمندگان اسلام آرایش داد؛ اما با هوشمندی به موقع نیروهای ما به عقب رانده شد. در نهایت عملیات پس از 7 روز به دلیل استحکامات منطقه و فشار دشمن متوقف شد.

در عملیات مسلم بن عقیل، پاسگاه های مرزی ایران با نام های سان بابا، قلعه جوق، کانی شیخ، میان تنگ و سومار آزاد شدند. علاوه بر آن، ارتفاعات مشرف بر شهر مندلی عراق نیز آزاد گردید.

79 تانک و نفربر، 7 فروند هواپیما، چندین انبار مهمات، 3 قبضه سلاح کاتیوشا، 4 قبضه خمپاره انداز، دهها دستگاه خودرو، 100 قبصه تیربار و دوشکا، یک دستگاه رادار، 3 دستگاه لودر و بولدوزر و 3 قبضه توپ 100 میلیمتری از غنایم جنگی این عملیات به شمار می روند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که در این عملیاتی که به صورت مشترک میان ارتش و سپاه انجام شد، بیش از 4000 هزار از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند و تعداد 275 نفر نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha