کد خبر 219530
۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

بانک مرکزی: ریزش ماهانه قیمت مسکن در تهران رکورد شکست

زمان طلایی خرید خانه فرا رسید؟

زمان طلایی خرید خانه فرا رسید؟

میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در حالی در ۱۸ روز شهریور امسال نسبت به مدت مشابه ماه قبل طبق آمار بانک مرکزی، شاهد ریزش قیمت بوده که در پایان زمان طلایی نقل و انتقالات مستاجران هستیم؛ اما آیا قیمت مسکن در کف بازار ارزان شده است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بازار مسکن سال هاست شاهد رکوردشکنی قیمت هاست؛ به طوری که سال ۱۴۰۱ در میان سال های اخیر سالی بی‌سابقه در بازار مسکن بود. افزایش تورم و شعله ور شدن انتظارات تورمی، تحریم‌ها و رکوردشکنی های مداوم قیمت دلار، قیمت مسکن را به قهقرا برد؛ به طوری که در سال ۱۴۰۱ بر اساس گزارش‌ مرکز آمار، قیمت هر متر مسکن در شهر تهران بیش از ۷۰ درصد رشد داشت.

این در حالی است که بعد از ۴ سال بالاخره رشد قیمت ها دست از سر بازار مسکن برداشت و بازار خانه و ملک سال ۱۴۰۲ را با رکود سنگین آغاز کرد. آمار بانک مرکزی گویای ریزش قیمت در این بازار راکد و کساد است.

در بازار مسکن همه فروشنده شدند

بانک مرکزی در مورد میانگین قیمت مسکن شهر تهران در ۱۸ روز شهریور امسال نسبت به مدت مشابه، آماری ارائه کرده و بیان می دارد که در این مدت قیمت مسکن نسبت به ماه مشابه قبل ۳.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

البته این در حالی است که آمارهای بخش مسکن نزدیک به ۱۱ ماه است که اعلام نمی شود و بانک مرکزی نیز در آمارهای جدید خود به میانگین قیمت مسکن اشاره‌ نکرده؛ اما بررسی واقعیت‌های بازار مسکن در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲  نشان می‌دهد که رکود سنگین این بازار موجب شده قیمت پیشنهادی فروشندگان کاهش یابد و رقابت برای پیدا کردن خریدار، آنها را وادار به ارائه تخفیف‌های جذاب کند. این عوامل دست به دست هم داده و زمینه را برای کاهش محسوس قیمت نسبت به معاملات نهایی قبلی آماده کرده است.

ورق در بازار مسکن برگشت؟

بررسی های «حیات» از قیمت مسکن طی ۵ سال اخیر نشان می دهد قیمت مسکن در این بازه زمانی حدود ۱۳ برابر شده؛ بنابراین در مقابل این میزان رشد قیمت، افت ۳.۳ درصدی قیمت مسکن در شهریورماه دستاوردی به حساب نمی آید؛ اما نکته مهم رکوردشکنی افت قیمت مسکن در طول یک ماه است.

بررسی قیمت مسکن در دهه ۹۰ نشانگر آن است که ریزش ماهانه ۳.۳ درصدی در صدر کاهش قیمت ماهانه مسکن قرار گرفته و رتبه دوم به کاهش شهریور ۱۳۹۸ برمی گردد که به میزان ۲.۷ درصد افت کرده است. جستجویی در میان آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد هرگز چنین میزان ریزشی در ماه‌های میانی سال در دهه مورد اشاره رخ نداده است.

طبق همین تجربه، کاهش ۳.۳ درصدی قیمت مسکن در طول ۱۸ روز به ویژه در بازه زمانی پایان نقل و انتقالات تابستانی می تواند نشانه ای برای ادامه کاهش قیمت و کوچک شدن حباب قیمتی مسکن باشد.

وقت، وقت خرید خانه است؟

ورود مسکن به فاز رکود و عقب نشینی قیمت ها می تواند نشانه ای برای ورود متقاضیان خانه در ماه های آینده باشد؛ البته اگر دوباره بازار ارز متشنج نشود و موج جدید تورم به راه نیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha