کد خبر 219178
۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹

دولتی بودن ایران خودرو و سایپا فقط به نفع دلال است/ آرام شدن قیمت خودرو با ثبات دلار

دولتی بودن ایران خودرو و سایپا فقط به نفع دلال است/ آرام شدن قیمت خودرو با ثبات دلار

کارشناسان صنعت خودرو در برنامه تهران 20 با بیان اینکه ثبات در قیمت دلار بازار خودرو را آرام کرده است، گفت: دولتی بودن ایران خودرو و سایپا فقط به نفع دلال است.

به گزارش خبرنگار حیات؛ اسماعیل شجاعی کارشناس خودرو و سخنگوی اسبق شورای رقابت در برنامه تهران 20 گفت: موافق عرضه خودرو در سامانه یکپارچه نیستم و به شکل غیر متعارفی با تصمیمات مجلس و دولت، بازار خودرو را مختل، واردات را ممنوع کرده ایم و اعلام کردیم ۵۰ درصد خودروها را به جوانی جمعیت و ۵۰ درصد را به خودروهای فرسوده بدهیم، در این شرایط معلوم است بازار خودرو مختل می شود.

شجاعی ادامه داد: مقصر این موضوعات شورای رقابت نیست. شورای رقابت زمانی وارد این موضوع شد که این اختلال ها ایجاد گردیده بود. امسال که شورای رقابت قیمت ها را تعییر داد باز هم دولت جلوی آن را گرفت. 

شجاعی با بیان اینکه سال گذشته قیمت خودرو خیلی بالا رفت و اغلب خودروها بین کارخانه و بازار، تفاوت ۲ برابری داشت،  افزود: اگر از همان ابتدا به خودرو ساز اجازه قیمت گذاری بدهند، این تفاوت از بین می رفت و خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل نمی شد. 

وی با تاکید بر اینکه دولت دست از سر صنعت خودرو بردارد، افزود: حتی مدیران عامل دو خودروساز ما توسط دولت تعیین می شود، چرا باید مدیر عامل ایران خودرو و سایپا را دولت تعیین کند؟ با تصمیمات دولت بازار خودرو را انحصاری کردیم و سپس گفتیم شورای رقابت شرایط را کنترل کند. 

سخنگوی اسبق شورای رقابت گفت: مجلس با طرح جوانی جمعیت بازار خودرو را مختل کرد. دخالت در سیستم خودروسازی، باعث شد ما خودرو ساز نشویم. 

این کارشناس صنعت خودرو افزود: در حال حاضر کل تقاضای موجود در بازار نزدیک به ۱ میلیون است و ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار مورد است. در حال حاضر  عرضه خودرو بیش از تقاضا شده و دیگر خودرو کالای سرمایه ای نیست و این ناشی از ثبات در بازار ارز است. 

وی افزود: ایران خودرو روزانه ۳ میلیارد، ضرر می دهد. ایران خودرو سایپا مدیر و متخصص لایق دارد ولی دولت در آن دخالت می کند و نمی گذاریم آنها خصوصی شوند.

وی با بیان اینکه برای سیستم حکمرانی ما واضح است که این دخالت به نفع دلال است خاطرنشان کرد: در این سامانه نه به تولید کننده و نه به مصرف کننده سود نرسانده ایم. سیستم دولتی ۴۰ سال است صنعت خودرو را رها نمی کند. در هیچ کشوری مثل ما وزارت صمت مدام مجوز تاسیس خودروسازی نمی دهد. این سامانه پکپارچه خودرو ایجاد شده و هیچ کس از آن رضایت ندارد. فقط یک راه داریم و آن خصوصی سازی واقعی است.

در ادامه؛ امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در این برنامه، در خصوص ارائه خودرو در سامانه پکپارچه گفت: موافق عرضه خودرو در سامانه یکپارچه نیستیم. این سامانه با آمدن فاطمی امین وزیر صمت راه اندازی شد و چون نتوانستند قرعه کشی را جمع کنند بر اساس قولی که به رئیس جمهور داده بودند، سامانه پکپارچه را ایجاد کردند و  ۹۰ همت شب عیدی پول از مردم به این شیوه جمع شد.

وی در ادامه افزود: بعد به مردم اعلام شد قرعه کشی انجام گردید و برای یک و نیم سال آینده به مردم نوبت داده شده است و اسمش را اولویت بندی گذاشتند در حالی که اصلا قرعه کشی در کار نبود.

کاکایی افزود: حدود دو سال ایران خودرو و سایپا مجبور شدند پیش فروش خود را انجام دهند و پول این پیش فروش هم در دست وزارت خانه باقی ماند و در اختیار خودرو ساز قرار نگرفت. 

وی با بیان اینکه مردم فکر می کنند در خرید خودرو ها با خودرو ساز رو به رو هستند، گفت: با این شرایطی که امروز به وجود آمده لاتاری خودرو به هم خورده و وضعیت بلبشویی ایجاد شده است و برخی از مردم وجوه خود را تکمیل نکرده اند. به عبارتی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو مردم را سر کار گذاشتند.

کاکایی ادامه داد: سال ۹۹ خودرو سازان کم کم شروع به رشد کردند و از سال ۱۴۰۱ کم کم شرایط بهتر شد ولی با سامانه کلیه  شرایط خودرو سازان را به هم ریختند.

این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: سال گذشته خودرو کالای سرمایه ای بود به این دلیل که قیمت ارز خودرو را در بازار آزاد جا به جا کرد. نباید تمام کاسه و کوزه ها را سر شورای رقابت  برای بالا رفتن قیمت خودرو بشکنیم و باید به سیاست های دولت هم توجه کنیم. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر خودرو سازان خصوصی روی هوا قراداد می بندند  و سود می کنند و خودروسازان خصولتی هم فقط زیانشان افزوده می شود افزود: اینکه می گویند ایران خودرو روزی ۳ میلیارد ضرر می دهد درست نیست و در واقع ایران خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می دهد و رقم روزانه آن خیلی بالا است. دولتی بودن باعث شده که پایان سال مدیران آن پاداش بگیرند. همین الان هم ارز بالا برود باز هم قیمت خودرو بالا می رود و این سامانه های همگی کشک است. 

کاکایی گفت: دلیل بالا بودن قیمت خودرو و سایر کالاهای تولید داخل در کشور ما به نظام تجاری مالیاتی و تعرفه ای دولت برمی گردد که اشکال دارد. خودروساز بخش خصوصی بالای ۴۰ درصد بازار را گرفته است.  الان قیمت ارز کنترل شده و همین الان وقت آن است که قیمت ها را آزاد و واردات را هم آزاد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha