کد خبر 218961
۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

گسترش همکاری‌ گلستان و عشق‌آباد، نتیجه ریل‌گذاری دولت سیزدهم

گسترش همکاری‌ گلستان و عشق‌آباد، نتیجه ریل‌گذاری دولت سیزدهم

 تقویت دیپلماسی اقتصادی و ارتباط موثر و هدفمند با کشورهای همسایه، یکی از اولویت‌های جدی دولت سیزدهم است که انجام آن به شکوفایی استان‌های مرزی از جمله گلستان انجامیده و استمرار آن، امید به بهبود شرایط با بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود را بیشتر کرده است.

 به گزارش گروه استان های حیات؛ سفر آذر ماه سال قبل هیات تجاری و اقتصادی مسوولان گلستان به ترکمنستان، نمونه‌ای از گشودن درهای تقویت همکاری مشترک برای این استان به شمار می‌رود که رهاورد آن در حوزه ترانزیت کالا در گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس و رونق صادرات کالا بعد از عادی شدن کرونا قابل مشاهده و لمس است.

در آخرین تلاش برای گسترش مراودات تجاری با همسایگان، استاندار گلستان دیروز سه‌شنبه چهارم مهر به همراه تعدادی از مسوولان استان راهی ترکمنستان شد تا مقدمات عملیاتی‌شدن تفاهم نامه همکاری بین این گلستان و استان بالکان‌آباد ترکمنستان فراهم شود.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و دارای مرز مشترک خشکی و آبی ( دریای خزر) با کشور ترکمستان است و اکنون از طریق گمرک اینچه برون گنبدکاووس مبادلات تجاری صورت می‌گیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی گلستان با قدردانی از اقدام دولت سیزدهم در بسیج سفر در رونق دیپلماسی اقتصادی، گفت: تحقق این مهم، حمایت از تجار کشور را برای فعالیت های اقتصادی با کشورهای همسایه را افزایش داده است. 

گسترش همکاری‌ گلستان و عشق‌آباد، نتیجه ریل‌گذاری دولت سیزدهم

امیر یوسفی افزود: توجه به دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه، موجب دلگرمی تجار کشور برای رفع موانع در توسعه تجارت شده است.

وی همچنین بر رفع موانع در واردات قطعات کارخانه‌ها، استفاده بهینه از ظرفیت بازار ترکمنستان، سرمایه‌گذاری در کشت فراسرزمینی تاکید کرد.

گلستان ظرفیتی برای رونق صادرات

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان هم گفت: این استان با ظرفیتی که در اختیار دارد، می‌تواند در حوزه رونق صادرات با کشورهای آسیای‌میانه قوی ظاهر شود.

علی‌محمد چوپانی افزود: وجود کارخانه‌های آرد، ۶۰ کارخانه خوراک دام و طیور، ۶ کارخانه روغن‌کشی از جمله ظرفیت‌های بکر محسوب می‌شود که می‌تواند با حمایت‌های بیشتر برای تقویت صادرات استفاده بهینه کرد.

استاندار گلستان هم معتقد است: امضای یک سند جامع همکاری بلند مدت موجب گسترش همکاری‌های اقتصادی بین ۲ کشور ایران و ترکمنستان خواهد شد.

علی‌محمد زنگانه خاطرنشان کرد: در چارچوب اسنادی از جمله سند سازمان اکو، پیمان شانگ‌های و مسائل مشابه زمینه همکاری‌های ۲ کشور می‌تواند، تقویت شود.

سرعت در عملیاتی شدن تفاهم نامه‌ها

استاندار گلستان قبل از سفر به کشور ترکمنستان گفت: پیگیری و عملیاتی شدن سند تفاهم نامه امضا شده بین روسای جمهور ایران و ترکمنستان در دولت سیزدهم، هدف سفر هیات تجاری و اقتصادی استان به این کشور همسایه است. 

گسترش همکاری‌ گلستان و عشق‌آباد، نتیجه ریل‌گذاری دولت سیزدهم

علی محمد زنگانه افزود: رییس جمهور در ابتدای دولت خود طرح تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان را عملیاتی کرد که سفر هیات تجاری استان گلستان هم در این راستا صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در این سفر، آسان سازی تردد مرزی و صدور روادید ، بازسازی مسیر عبوری بین گلستان و ترکمنستان، راه‌اندازی بازارچه‌های مشترک از جمله حسنقلی گمیشان، فراهم‌سازی تهاتر کالا و انجام مبادلات با ارز ملی ۲ کشور، برقراری پروازهای مستقیم بین گلستان و عشق‌آباد، پیگیری تفاهم‌نامه دانشگاه نیازاُف و علوم کشاورزی منابع طبیعی گرگان، آسان‌سازی تردد گردشگری بین ۲ کشور به ویژه گلستان و عشق‌آباد و حل معضل ریزگردها با منشا ترکمنستان و ایجاد کمربند سبز و عملیاتی شدن طرح بیابان زدایی در شمال گلستان از جمله مهم‌ترین محورهای مذاکره و پیگیری هیات گلستان در این سفر است.

وی یادآور شد: با توجه به این که ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت گلستان را قوم ترکمن تشکیل می‌دهد، ایجاد سرکنسولگری ترکمنستان در استان از دیگر موارد مهم پیگیری است.

زنگانه توسعه فعالیت های فرهنگی بین استان گلستان و ترکمنستان را دیگر موضوع مهم در این سفر برشمرد و گفت: در این سفر فعال شدن ستاد بزرگداشت شاعر و عارف محب ترکمن مختونقلی فراغی بین این استان و کشور ترکمنستان پیگیری خواهد شد.

مقبره مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در آق تقای مراوه تپه استان گلستان قرار دارد .

استاندار گلستان با تاکید بر گسترش تجارت چمدانی در مرز اینچه‌برون استان گلستان، گفت: این طرح همانند تجارت چمدانی در مرزهای سرخس و باجگیران استان خراسان رضوی، توسعه داده خواهد شد .

به گفته وی با نگاه دولت سیزدهم، ترانزیت کامیون در گمرک اینچه برون گلستان طی ۲ سال اخیر از صفر به ۱۴۰ دستگاه در روز افزایش یافته است.

وی همچنین بر آسان سازی و افزایش زمان روابط گمرک در اینچه برون استان گلستان و افزایش خدمات بین این استان و کشور ترکمنستان تاکید کرد. وی تقویت برگزاری نمایشگاه بخش خصوصی و حضور ریش سفیدان قوم ترکمن بین استان گلستان و کشور ترکمنستان ( استان بالکان آباد ) را از دیگر موارد پیگیری در این سفر برشمرد.

گمرک اینچه برون واقع در ۸۰ کیلومتری شمال شهر گرگان به عنوان مرکز استان گلستان یکی از مرزهای خشکی مهم و راهبردی کشور به شمار می‌رود که بعد از فروپاشی شوروی سابق و استقلال ترکمنستان دوباره بازگشایی و رونق تجارت در این خطه پس از سالها توقف، از سر گرفته شده و در دولت سیزدهم توجه ویژه به توسعه صادرات با کشورهای همسایه به ویژه از طریق اینچه برون شده است.

کارشناسان و دست اندارکاران حوزه تجارت در منطقه و کشور همواره بر سرمایه‌گذاری در گمرک اینچه برون به لحاظ تضمین امنیت و فراهم بودن جابجایی کالا از طریق جاده و ریل و اتصال جنوب کشور به کشورهای آسیای میانه تاکید فراوان دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha