کد خبر 215962
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

گمرک بلااستفاده بندرترکمن با همت دولت سیزدهم در مسیر صادرات کالای غیرنفتی

صادرات کالای غیرنفتی از گمرک بندرترکمن
گمرک بلااستفاده بندرترکمن با همت دولت سیزدهم در مسیر صادرات کالای غیرنفتی

 اداره گمرک بندرترکمن که از سابقه دیرینه فعالیت در این شهرستان ساحلی خزر در گذشته برخوردار بوده و طی چند دهه به دلایلی نامعلومی رها شده بود، از شهریورماه سال ۱۴۰۱ با نگاه ویژه مسوولان دولت سیزدهم در این خطه و مرکز استان، احیای آن شتاب گرفته و به مسیر رونق صادرات کالا بازگشته است.

 به گزارش گروه استان های حیات؛ پایه احیای اداره گمرک بندرترکمن با راه‌اندازی صادرات کالا ریلی از میانه فروردین ماه سال ۱۴۰۰ توسط اداره راه آهن شمال شرق مستقر در گرگان با بارگیری سیمان از طریق سه واگن ۶۸ تنی از ایستگاه راه‌آهن این شهر واقع در جوار این اداره به مقصد کشورهای آسیای میانه به ویژه ترکمنستان، نزد مسوولان محلی و استانی کلید خورد.

اداره گمرک بندرترکمن که در فاصله ۴۵ کیلومتری غرب گرگان مرکز استان گلستان قرار دارد، به لحاظ دسترسی به راه آهن شمال - جنوب و حتی آسیای میانه، دارای ظرفیتی برای تبدیل شدن به بارانداز و صادرات کالا بوده و وجود ایستگاه راه‌آهن در این محل با مساحت دو هکتار و در فضایی بیش از ۴۲ هکتار در حاشیه دریای خزر به‌ عنوان شمالی‌ترین ایستگاه راه‌آهن سراسری ایران، توجه و اهمیت استفاده از این سرمایه بلااستفاده را در نزد مسوولان دولت سیزدهم دوچندان کرد.

ایستگاه راه آهن بندرترکمن از سوم شهریور ۱۳۱۷ در این منطقه فعال شده و از این ظرفیت برای جابجایی مسافر و در مواردی هم در صورت نیاز کالا در داخل کشور(مسیر تهران - گرگان و برعکس) استفاده می‌شد که اکنون صادرات کالا هم به خدمات آن افزوده شده است.

اتصال راه آهن گرگان به اینچه‌برون و دسترسی ریلی به آسیای میانه و کشور چین در سال آذر ماه سال ۱۳۹۳، ظرفیت را برای احیای گمرک بندرترکمن و استفاده از زیرساخت‌های بلااستفاده ایستگاه راه آهن این شهر ساحلی طی ۲ سال اخیر بیشتر مورد توجه مسوولان استان و محلی قرار گرفته بود.

اداره گمرک بندرترکمن علاوه بر دسترسی به خط ریلی، زیرساخت‌هایی از جمله انبارهای سقف‌دار به وسعت ۳ هزار و ۳۰۰ متر مربع، ۲ باب مخزن برای ذخیره‌سازی ۵ میلیون لیتر و محوطه روباز به مساحت سه هکتار برای جابجایی کالا آماده دارد.

کارشناسان اقتصادی در استان گلستان معتقدند: رونق اقتصادی بندرترکمن، توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه‌گذار و کاهش هزینه‌های صادراتی بخشی از مزایای احیای اداره گمرک و از سرگیری صادرات ریلی این شهرستان بوده که ثمره توجه دولت سیزدهم و تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه است.

گمرک بندترکمن موثر برای اقتصاد استان گلستان

فرماندار ترکمن در خصوص اهمیت اداره گمرک بندرترکمن، می‌گوید: فعال شدن این گمرک در حوزه صادرات و واردات کالا می‌تواند نقش به سزایی در اقتصاد استان و حتی کشور در آینده نزدیک داشته باشد.

نورمحمد جعفری افزود: احیای این گمرک در عمرکوتاه دولت سیزدهم رقم خورده که از شهریورماه سال ۱۴۰۱ تاکنون از طریق این گمرک کالا به ارزش ۵ میلیون دلار معادل هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال به کشورهای هدف صادر شده است. 

گمرک بلااستفاده بندرترکمن با همت دولت سیزدهم در مسیر صادرات کالای غیرنفتی

وی ادامه داد: اکنون صادرات کالا از این گمرک با استقبال تجار منطقه مواجهه شده به طوری که ۵۰ قلم کالا و به ۱۰ کشور ارسال می‌شود.

به گفته وی بارگیری کالا از گمرک بندرترکمن بیشتر سنگ، کاشی، پودر گوشت، جگر مرغ، محصولات فلزی و سم و کود شیمیایی کشاورزی تشکیل می‌دهد و کشورهای مقصد از جمله ترکمنستان، ترکیه، قزاقستان و قطر است.

دسترسی گمرک بندرترکمن به ریل

رییس کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان گلستان گفت: دسترسی اداره گمرک بندرترکمن به شبکه ریلی به آسیای میانه از طریق اینچه‌برون یکی از ویژگی آن برای استفاده از این ظرفیت در رونق صادرات کالای غیرنفتی و حتی واردات کالا و حمل آن به جنوب کشور است.

سعید صفوی افزود: احیای این گمرک و استفاده از ظرفیت آن در رونق صادرات کالا از استان گلستان جای قدردانی از مسوولان پیگیر دارد که دغدغه فعالیت تجار را در این حوزه کاهش می‌دهد.

وی از مسوولان دستگاه‌های مرتبط در استان گلستان خواست که برای فراهم کردن شرایط واردات کالا در گمرک بندرترکمن از کشورهای آسیای میانه و به ویژه چین به ایران که شبکه ریلی متصل است، اقدام لازم انجام شود.

افزایش صادرات کالا از گمرک بندرترکمن

مدیرکل گمرکات استان گلستان با اشاره به اینکه اداره گمرک بندرترکمن یکی از برنامه های هدفگذاری صادراتی این اداره کل است، گفت: برای توسعه صادرات در این پایانه تا ارزش ۲۰ میلیون دلار برنامه‌ریزی شده است.

شهریار شهریاری افزود: اکنون برای آسان سازی صادرات کالا از این گمرک، طرح ارزیابی در محل از جمله کارخانه و انبار توسط کارشناسان صورت می‌گیرد.

وی گفت: استفاده ظرفیت موجود در اداره گمرک بندرترکمن از سال ۱۴۰۱ در حوزه صادرات فعال شد که در پنج ماه سال قبل هزار و ۵۰۰ تُن کالا به ارزش یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده و در سال جاری هم این رقم از لحاظ وزنی ۷ هزار و ۹۳۲ تُن معادل ۴۳۰ درصد و دلاری ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار معادل ۲۹۲ درصد رشد دارد.

وی خاطرنشان کرد: مقصد صادرات کالا از ابتدای کار چهار کشور شامل افغانستان، ترکمنستان، عراق و قزاقستان بود که امروز به ۱۱ کشور از جمله پاکستان، ترکمنستان، قزاقستان، عراق، قرقیزستان، قطر، رومانی، ارمنستان و ترکیه افزایش یافته است. 

گمرک بلااستفاده بندرترکمن با همت دولت سیزدهم در مسیر صادرات کالای غیرنفتی

افزایش زمان صادرات از گمرک بندرترکمن

شهریاری ادامه داد: برای صادرات کالا از گمرک بندرترکمن که به ۵۰ قلم افزایش یافته، ساعت کاری برداشته شده و ارائه خدمات به تجار به راحتی صورت می‌گیرد.

به گفته وی اکنون تسهیلاتی که این اداره کل در اختیار یک شرکت صادر کننده برای استقرار در گمرک بندرترکمن قرار داده و مشغول ارائه خدمات لازم به تجار صادرکننده است.

وی یادآور شد: این گمرک از طریق شبکه ریلی متصل به متصل به اینچه‌برون و آسیای میانه است و کالاهای صادراتی تجار به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و روسیه حمل می‌شود.

مدیرکل گمرکات استان گلستان افزود: در این استان پایانه‌های صادراتی کالا گنبدکاووس، اینچه‌برون و گرگان به ترتیب اولویت‌های اول تا سوم تجار برای فعالیت قرار دارد که در پنج ماه نخست امسال ۱۱۴ میلیون دلار کالا از گمرکات استان به مقصد ۲۱ کشور انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۴۴ درصد و ارزش دلاری ۳۳ درصد بیشتر است.

شهریاری افزود: سال قبل ۲۳۵ میلیون دلار کالا از گمرکات استان گلستان انجام شد.

تسهیلات برای واردات کالا از گمرک بندرترکمن

مدیرکل گمرکات استان گلستان گفت: در کنار فعال شدن صادرات از گمرک بندرترکمن، تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در واردات کالا از این گمرک برای آن دسته از تجار علاقمند برنامه‌ریزی و در نظر گرفته شده و به زودی عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: این اداره کل در حوزه وادرات کالا در بندرترکمن، استفاده از انبارهای اختصاصی را برای تجار در نظر گرفته است.

براساس گزارش مسوولان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان، هدفگذاری صادرات کالا از این استان ۵۰۰ میلیون دلار در پایان سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده است.

علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان هم در هفته دولت امسال در مراسم معرفی پروژه های شهرستان گرگان، گفت که تقویت دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم با کشورهای همسایه به رونق بیشتر صادرت انجامیده و در راستای آن در این مدت ۲۵۰ میلیون دلار کالای غیرنفتی از استان روانه بازار کشورهای هدف به خصوص آسیای میانه شد و با تداوم این اقدام موثر در این دولت،‌ دست‌یابی به هدف‌گذاری صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری گلستان تا پایان سال ۱۴۰۴ امکان‌پذیر است. 

گمرک بلااستفاده بندرترکمن با همت دولت سیزدهم در مسیر صادرات کالای غیرنفتی

وی اتصال بزرگراه ترکمن‌باشی ترکمنستان- اینچه‌برون گنبدکاووس، ایجاد دفتر کنسولگری ترکمنستان در گرگان، رونق تجارت چمدانی در گمرک اینچه‌برون و تسریع در معرفی اعضای هیات مدیره منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون و هدفگذاری ۵۰ درصدی سهم صادرات گلستان به ترکمنستان را جمله طرح‌های توسعه اقتصادی و صادرات کالای غیرنفتی استان در آینده برشمرد.

با وجود این، تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه توسط دولت سیزدهم، همسایگی استان گلستان با کشور ترکمنستان و دسترسی به کشورهای آسیای میانه و چین از طریق ریلی به عنوان یک امتیاز برای گمرکات گلستان از جمله اداره گمرک تازه احیا شده بندرترکمن در توسعه استان به شمار می‌رود که باید بیش از گذشته از ظرفیت این حوزه توسط دستگاه‌های مرتبط در توسعه صادرات غیرنفتی استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha