کد خبر 218737
۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

«حیات» از چشم انتظاری کشاورزان برای دریافت دستمزد گزارش می دهد؛

تولید نقد، خرید نسیه

تولید نقد، خرید نسیه

وزارت جهاد کشاورزی طی طرح خرید تضمینی گندم قرار بود تا نیمه شهریورماه اقدام به پرداخت مطالبات گندمکاران کند اما آن وعده تا کنون عملی نشده و خبرهای رسیده از وزارتخانه حاکی از آن است که پول در اواسط مهرماه به دست کشاورزان خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ گندمکاران و کلزاکاران این روزها حال و روز خوبی ندارند و همچنان بر خلاف وعده های داده شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه مطالباتشان بر زمین مانده و سال جدید زراعی را با تردید و دلهره آغاز کرده اند. این زارعان در شرایطی در این وضعیت گرفتار آمده اند که دست دلالان را پس زده و چشم بر روی درآمد حاصل از فروش محصول به روی آنان بستند.

با این سابقه خبرهای رسیده از وزارت جهاد کشاورزی حکایت از آن دارد که وعده داده شده به کشاورزان برای پرداخت مطالباتشان در نیمه شهریور به نیمه مهرماه تغییر پیدا کرده است. حالا سوال اینجاست که آیا با وجود این دیرکرد در پرداخت برای سال جاری وزارتخانه زیر بار پرداخت دیرکرد تعهد خود می رود یا خیر؟ سابقه نشان داده است که در این خصوص طی سال های گذشته وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را نپذیرفته و تنها ضرر سهم سفره کشاورزان از محصول زراعیشان است. بر همین اساس تاثیرگذاری منفی بر روند تولید گندم و کلزا برای سال آینده نمی تواند موضوعی دور از ذهن به حساب آید.

در همین خصوص سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از پرداخت مطالبات گندمکاران طی یک یا ۲ هفته آینده خبر داده است. وی با تاکید بر آمار خرید تضمینی گندم و عبور آن از مرز ده میلیون و سیصد و چهل هزار تن خاطر نشان کرد که برآوردهای اولیه حکایت از تولید سیزده و نیم میلیون تن گندم تولید در کشور دارد که این عدد هنوز نهایی نشده و می بایست آمار آن را  مرکز آمار وزارت جهاد کشاورزی در پایان برداشت ارائه نماید.

در خصوص خرید تضمینی گندم آنطور که وزارت جهاد کشاورزی آمار می دهد آغاز این فرایند به سال 1368 بر می گردد و این اقدام داره سابقه ای سی و چهار ساله است که طی آن در هشت سال خرید بیش از ده میلیون تن به ثبت رسیده است.

سهرابی همچنین با اشاره به فرایند تامین، توزیع و مصرف متعادل کودهای شیمیایی در کشور گفت: گیاه گندم به ‌رغم نیاز به کودهای ازته و اوره؛ نیاز به کود پتاسه و فسفاته دارد که با همراهی وزارت جهاد کشاورزی و کوشش کشاورزان توانستیم مصرف کود را به شرایط تعادل برسانیم ولی هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم.

وی خاطر نشان ساخت: موضوع دیگر در سال جاری افزایش بذور اصلاح شده لیبل‌دار بود. همچنین تنوع ‌بخشی در ارقام بذور با کمک موسسه تحقیقات اصلاح بذر و موسسه تحقیقات دیم نیز اتفاق افتاد. از طرفی توسعه کشت‌های مکانیزه و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را نیز داشتیم. همچنین سطوح مبارزه با آفات افزایش یافت و طرح جدید جهش تولید دیم ‌زارها نیز در دستور کار قرار گرفت و برای سال سوم اجرا شد.

حال با توجه به توضیحات ارائه شده از سوی این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی این توقع می رود که دولت هرچه سریعتر نسبت به پرداخت مطالبات کشاورزان اقدام و حمایت لازم از این قشر را به انجام برساند تا از این طریق بستر برای تولید گندم در سال آینده زراعی بیش از پیش فراهم آمده و کشور بتواند در حوزه تولید گندم به خودکفایی دست یابد.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha