کد خبر 218648
۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲

تصمیمی جدید برای حل مشکل صادرات سوخت ایران و افغانستان

تصمیمی جدید برای حل مشکل صادرات سوخت ایران و افغانستان

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت: برای صادرات سوخت از ایران به افغانستان، استانداردهای مشترک میان این دو کشور تنظیم خواهد شد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ محمد صدیقی فر در حاشیه سفر به تایباد در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: در یک ملاقات دیپلماتیک که با استاندار هرات صورت گرفت، قرار شد که یک استاندارد و سازوکار مشترک برای صادرات سوخت از مبدا ایران به مقصد افغانستان تعیین و تنظیم شود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات افزود: صادرات مشتقات نفتی از ایران به افغانستان دارای یک مشکل اساسی است و در برخی موارد محموله مورد نظر به مشکل می خورد و به کشور باز می گردد.

وی ادامه داد: برخی از تجار مواد هیدروکربنی را تحت عنوان گازوئیل یا بنزین اظهارنامه گمرکی کرده و نسبت به صادرات آن اقدام می کنند که به دلیل اختلاف ملاک های ارزیابی در گمرک دوغارون ایران و گمرک اسلام قلعه افغانستان، مشکلی برای کامیون ها و رانندگان بوجود می آید.

صدیقی فر بیان کرد: راهکار کشورمان این است که دریچه مشترک گمرکی میان دو کشور برقرار شود یا اداره استاندارد افغانستان در مرز مستقر شده و محموله‌ها را قبل از خروج از خاک ایران، صحت سنجی کند.    

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات تصریح کرد: حدود ۵ سال است که حل این موضوع و تعیین سازوکاری مشترک میان این دو کشور همسایه درحال پیگیری است و تاکنون طرف افغانستانی حاضر به پذیرش راهکارهای ایران نشده بود.

این دیپلمات ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به کشور افغانستان تعامل دارد و سطح روابط مطلوب ارزیابی می شود.

صدیقی‌فر خاطرنشان کرد: کاهش مراودات اقتصادی ایران و افغانستان ناشی از تحولات سیاسی نیست؛ بلکه به علت خروج سرمایه ها از افغانستان و کاهش مصرف اقلام در این کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha