کد خبر 218311
۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰

دفاع مقدس معجزه‌ای در دل تاریخ ایران/اولین و آخرین شهدای دفاع مقدس چه کسانی بودند؟

دفاع مقدس معجزه‌ای در دل تاریخ ایران/اولین و آخرین شهدای دفاع مقدس چه کسانی بودند؟

دفاع مقدس معجزه عجیبی در کشورمان بود؛ گویا خداوند دست رزمندگان را محکم گرفته بود و با هم از پس این جنگ برآمدند. آن‌ها با همه کمبودها و کاستی‌هایی که از ملزومات جنگ داشتند؛ تنها با ایمان و غیرتشان توانستند از دفاع دست نکشند و تا آخرین قطره خونشان برای امنیت ایران اسلامی مبارزه کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ "دفاع مقدس" کلمه‌ای که در دل یک نقشه از پیش تعیین شده و خبیثانه‌ی رژیم بعث عراق متولد شد. کشورمان در اواخر دهه پنجاه متحمل جنگی نابرابر شد و از این بابت به آن مقدس می‌گویند چون تمام هدف رزمندگان دلیرمان در آن هشت سال، دفاع بود نه جنگ! این واژه‌ی دفاع مقدس از واقعی‌ترین رویدادهای تاریخی تقویم کشورمان است که هفته‌ای به این نام در تقویم رسمی کشورمان ثبت شده است.

جوانان دلیر و با صلابت کشورمان برای دفاع از عقیده، خاک، بوم و ناموس کشورمان وارد میدان جنگ شدند. همان کسانی که تا قبل از این واقعه دردناک مشغول زندگی عادی بودند، شغل داشتند و تحصیل می‌کردند. هر کسی در پی امور روزمره زندگی‌اش بود تا اینکه در 31 شهریور ماه سال 1359 به صورت رسمی جنگ آغاز شد.

جنگی ناعادلانه

چندین کشور به پشتیبانی از رژیم بعث عراق علیه کشورمان شریک بودند و برای آن‌ها ملزومات و سلاح جنگی ارسال می‌کردند. همین است که هشت سال این جنگ به طول انجامید؛ اما با همه امکاناتی که آن زمان رژیم بعث در اختیار داشت، گویا خداوند دستشان را بسته بود تا نتوانند ذره‌ای از خاک کشورمان را غارت کنند.

دفاع مقدس، معجزه عجیبی در کشورمان بود، گویا خداوند دست رزمندگان را محکم گرفته بود و با هم از پس این جنگ برآمدند، آن‌ها با همه کمبودها و کاستی‌هایی که از ملزومات جنگ داشتند؛ تنها با ایمان و غیرتشان توانستند از دفاع دست نکشند و تا آخرین قطره خونشان برای امنیت ایران اسلامی مبارزه کنند.

در همان روزهای ابتدایی شروع جنگ تحمیلی، سربازان عراقی در اولین روز مهرماه سال ۱۳۵۹ شهر سومار را تصرف کردند. در دومین روز از مهرماه نفت شهر و مهران و در سومین روز شهر موسیان و در چهارم مهرماه بستان به تصرف نیروهای عراقی درآمد.

اولین شهر بزرگ اشغال شده قصر شیرین بود که در پنجم مهرماه به دست نیروهای اشغالگر بعثی افتاد.

از اولین تا آخرین شهدای دفاع مقدس

در این گزارش سعی شده تا نام تعدادی از شهدای جنگ تحمیلی در  اولین و آخرین روزهای دفاع مقدس را بیاوریم؛ اگرچه تنها این بزرگمردان نبودند که در آن تاریخ‌ها شهید شدند و شهدای جنگ تحمیلی بسیارند؛ تنها سعی بر این بوده که به عنوان نمونه و با ذکر روایتی از زندگینامه شهدا در این مطلب، یاد آن‌ها را گرامی داریم. باشد که فرصتی فراهم شود تا نام همه شهدا را بیاوریم.

اولین شهدای جنگ تحمیلی

 "شهید محمد حسین دامغانی" 

شهید دامغانی در چهارم آبان ماه سال 1330 در شهرستان شاهرود دیده به جهان گشود. پدرش به شغل شریف کشاورزی می‌پرداخت و محمد حسین سومین فرزند خانواده بود. زمانی که محمد حسین کلاس ششم ابتدایی را به پایان رساند، برای کمک خرجی خانواده شروع به کار کرد و دوشادوش پدر برای معیشت خانواده تلاش می‌کرد. او در روزهای تعطیل و شب‌ها در کارخانه‌ای کار می‌کرد.

زمانی که دوران راهنمایی‌اش را به پایان رساند به دلیل علاقه‌اش وارد نیروی هوایی شد و هنگامی که مدرک دیپلم خود را کسب کرد استوار یکم نیروی هوایی ارتش شد.

او را برای ادامه تحصیل و گذراندن دوره‌های تخصصی در آمریکا انتخاب کردند، تا اینکه در سال 1351 تکنسین پرواز شد و برای خدمت به وطنش به ایران بازگشت.

این شهید گرانقدر در جنگ‌های داخلی با گروه‌های کومله برای رساندن مهمات و آذوقه به نظامیان، فعالیت چشمگیری از خود نشان می داد. یک‌بار هواپیمایش در حین رساندن مهمات و آذوقه بود که در بالای شهر سنندج توسط دمکرات‌ها مورد اصابت گلوله قرار گرفت که اگر خونسردی و مهارت شهید نبود، چه بسا ضایعه‌ای به بار می آمد؛ اما شهید با توکل بر خدا هواپیما را در کمال آرامش بر روی باند فرودگاه سنندج نشاند.

دفاع مقدس معجزه‌ای در دل تاریخ ایران/اولین و آخرین شهدای دفاع مقدس چه کسانی بودند؟

سرانجام شهید محمد حسین دامغانی در 31 شهریور 1359 با سِمَت تکنسین هواپیما در بمباران هوایی فرودگاه مهرآباد تهران به فیض شهادت رسید.

"شهید فیروز شیخ‌حسنی"

اولین خلبان شهید در دوران دفاع مقدس شهید فیروز شیخ‌حسنی فرزند حمزه بود. وی در سال 1331 در شهرستان تنکابن از خطه سرسبز شمال دیده به جهان گشود.

دفاع مقدس معجزه‌ای در دل تاریخ ایران/اولین و آخرین شهدای دفاع مقدس چه کسانی بودند؟

این شهید گرانقدر در اولین روز جنگ تحمیلی مصادف با سی و یکم شهریورماه سال 1359 طی مأموریتی از پایگاه چهارم شکاری اصفهان عازم جبهه‌های نبرد شد و در همان روز پس از درگیری هوایی با دشمن به فیض شهادت نائل آمد.

آخرین شهدای جنگ تحمیلی

"حجت الاسلام شیخ محمد توکلی آخرین شهید روحانی در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس"

شهید حجت‌الاسلام شیخ محمد توکلی در سال 1300در یکی از روستاهای شهر اراک دیده به جهان گشود. این شهید گرانقدر که در خانواده‌ای روحانی، تربیت و رشد پیدا کرده بود و در همان ابتدای دوران کودکی قرآن را فرا گرفت.

این روحانی شهید پس از دوران کودکی و نوجوانی‌اش به بروجرد عزیمت نمود و در حوزه علمیه در کنار آیت الله بروجردی کسب علم کرد. شهید حجت‌الاسلام توکلی همیشه به تبلیغ و ترویج معارف دینی می‌پرداخت.

وی که در صحنه‌های مختلف تاریخ قرن 1300 کشورمان حضور داشت، شاهد صحنه‌های مختلفی از جمله به خون غلتیدن همرزمان خود در مدرسه فیضیه قم در سال 1342 بود.

حتی بارها از سوی ساواک تهدید می‌شد که علیه رژیم سخنرانی نکند؛ اما این شهید بزرگوار برای احقاق حق، تهدیدها را نادیده می گرفت و با شجاعت سخنرانی می‌کرد و جزو مبارزین علیه رژیم پهلوی بود.

با پیروزی انقلاب در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حضور و فعالیت داشت. وی همچنین در طول عمر خود در راستای ساخت مسجد، مدرسه و راه؛ تلاش‌های زیادی می کرد و در این اقدامات و کارهای خیر همیشه سعی داشت پیش قدم باشد.

دفاع مقدس معجزه‌ای در دل تاریخ ایران/اولین و آخرین شهدای دفاع مقدس چه کسانی بودند؟

هنگام هشت سال دفاع مقدس نیز دلاورانه جنگید تا اینکه سرانجام در سوم مرداد ماه 1367 و در روزهای پایانی جنگ تحمیلی در عملیات مرصاد در منطقه اسلام آباد غرب به فیض شهادت نائل آمد.

 امیر سرلشکر خلبان شهید عباس اکبری آخرین خلبان شهید نیروی هوایی در دفاع مقدس

 امیر سرلشکر خلبان شهید عباس اکبری در اول مهرماه سال ۱۳۳۲ در روستای ایرجس در کهک قم دیده به جهان گشود. دوران ابتدایی و دبیرستان خود را تا اخذ دیپلم در زادگاهش گذراند و پس از اخذ دیپلم  _به علت علاقه بسیاری که به پرواز داشت_ در سال ۱۳۵۱ وارد نیروی هوایی ارتش شد.  او با ورود به نیروی هوایی ارتش، دوره‌های آموزش‌های پادگانی، دروس عمومی، آکادمی پرواز و پرواز با هواپیمای بونانزا را با موفقیت گذراند و برای طی دوره‌های تکمیلی پرواز به آمریکا اعزام شد. 

وی دوره‌های پیشرفته در آمریکا را همانند دوره‌های مقدماتی با موفقیت گذراند و در دوره‌های آکادمی تکمیلی پرواز و پرواز با هواپیماهای T ۳۷ ,T ۳۸ ,T ۴۱ با ۳۲۰ ساعت پرواز با نمرات بالا فارغ التحصیل شد و با دریافت نشان یا وینگ خلبانی در سال ۱۳۵۴ با درجه ستوان دومی به ایران بازگشت.

 شهید اکبری پس از بازگشت به ایران به پایگاه ششم شکاری بوشهر اعزام شد تا آموزش‌های مربوط به جنگنده فانتوم را سپری کند. بعد از اینکه آموزش‌های تکمیلی را  با موفقیت طی کرد به گردان ۳۲ شکاری پایگاه سوم همدان رفت تا به عنوان  افسر کنترل اسلحه رادار هواپیما مشغول به خدمت شود.
این شهید گرانقدر در صحنه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بسیار خوش درخشید. وی با آغاز جنگ تحمیلی همچون سایر همرزمانش با جنگنده خود پروازهای بسیاری را علیه مواضع دشمن بعثی انجام داد و توانست با  بمباران نیروهای زمینی دشمن، پوشش هوایی مناطق غرب و جنوب غرب و همچنین انجام خطرناک‌ترین پروازها توان دشمن بعثی را نابود کند تا نامش به عنوان یکی از خطرپذیرترین خلبانان نیروی هوایی ارتش به ثبت برسد.

دفاع مقدس معجزه‌ای در دل تاریخ ایران/اولین و آخرین شهدای دفاع مقدس چه کسانی بودند؟

وی سرانجام در آخرین ماموریتش در ۲۸ تیرماه سال ۱۳۶۷ در عملیات مرصاد و در هنگام بازگشت از بمباران تاسیسات مهم شهر کرکوک توسط گلوله‌های ضد هوایی ارتش بعث مورد هدف قرار گرفت و به فیض شهادت نائل شد.

گفتنی است این شهید بزرگوار چهارده سال در گمنامی به سر برد و برخی فکر می‌کردند به اسارت درآمده است تا اینکه پیکرش پس از چهارده سال مصادف با  ۳۰ تیرماه سال ۱۳۸۱ به میهن بازگشت. این شهید گرانقدر آخرین خلبان شهید نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس نام گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha