کد خبر 218291
۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹

نشریه انگلیسی از مذاکرات محرمانه لندن و مسکو خبر داد

نشریه انگلیسی از مذاکرات محرمانه لندن و مسکو خبر داد

نشریه انگلیسی «آی» چاپ لندن روز شنبه در گزارشی نوشت که مقام‌های بریتانیا و نمایندگان کلیدی کرملین در ۱۸ ماه گذشته جلسات دیپلماتیک محرمانه برگزار کرده‌اند.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ این جلسات در چارچوب آنچه دیپلماسی پشت صحنه خوانده می‌شود، در شهرهای وین و نیویورک برگزار شده است. نشریه «آی» نوشت که در این جلسات در مورد مسائل امنیت بین‌الملل، کمبود غلات و ایمنی هسته‌ای بحث و تبادل نظر شده است.

یک دیپلمات ارشد بریتانیایی که در برخی از گفت‌وگوها شرکت داشت، به «آی» گفت که «دولت لندن در هیچ‌یک از مذاکرات به دنبال ورود به گفت‌وگوهای صلح برای پایان یافتن جنگ اوکراین نبوده است». وی افزود: ما از این جهت با طرف روس در تماس بودیم که احساس می‌کنیم حفظ باب گفت‌وگو در طول جنگ اوکراین ضروری است.

در همین حال یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس تایید کرد که جلسات با مقام‌های روسی تنها در جایی که «کاملاً ضروری» تشخیص داده شد، صورت گرفت. وی افزود که هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه این مذاکرات تلاشی برای مذاکره برای پایان جنگ در اوکراین بوده، «معتبر و دقیق نیست.»

وی افزود: دولت بریتانیا از زمان جنگ اوکراین تاکنون کمترین تعامل دیپلماتیک را با روسیه داشته و جلسات تنها در مواردی - از جمله شورای امنیت سازمان ملل و سازمان امنیت‌وهمکاری اروپا، که روسیه هنوز در آن حضور دارد - صورت گرفته که برای منافع امنیتی حیاتی بریتانیا یا مسائل امنیت بین‌المللی ضروری بوده است.

این درحالیست که انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یکهزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.

جنگ اوکراین که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذرد، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنج اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha