کد خبر 218181
۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳

ضوابط جدید پوشش دانشجویان علوم پزشکی؛ از ممنوعیت کاشت ناخن و مژه مصنوعی تا عدم استفاده از کراوات و پاپیون

ضوابط جدید پوشش دانشجویان علوم پزشکی؛ از ممنوعیت کاشت ناخن و مژه مصنوعی تا عدم استفاده از کراوات و پاپیون

جدیدترین شیوه‌نامه اجرایی رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان علوم پزشکی و دستیاران برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ منتشر شد؛ از آنجایی که لاک ناخن، برچسب‌های ناخن و ناخن‌های مصنوعی موجب افزایش شانس انتقال عفونت می‌شود، داشتن این ناخن‌ها ممنوع است.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ وزارت بهداشت به منظور قانونمندی و استانداردسازی رفتار و پوشش دانشجویان و دستیاران دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، پس از 10 سال مصادیق پوشش را بازنگری کرده و برای سال تحصیلی 1403 - 1402 به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است.

دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موظف هستند این شیوه نامه اجرایی را به اطلاع دانشجویان برسانند.

بر اساس تعریف این شیوه نامه، دانشجویان و دستیاران خارجی (اتباع غیرایرانی) نیز مشمول این آئین نامه هستند. همچنین مکان‌های اردویی و کلیه تجمعات دانشجویی و دستیاری مشمول قوانین محیط‌های آموزشی و پژوهشی می‌شوند.

رفتار حرفه ای: هدف از آموزش دانشجو و دستیار در دانشگاه‌های علوم پزشکی، تربیت نیروی ماهر جهت انجام حرفه مقدس پزشکی و احتمالاً ورود به حریم خصوصی افراد است، از این رو به عنوان یک وظیفه شرعی و اخلاقی، دانش آموخته علوم پزشکی موظف است رفتاری کاملاً حرفه ای و متناسب با شأن محیط‌های علمی و درمانی از خود نشان دهد و به عنوان مشاوری رازدار به حریم خصوصی و شأن و مقام دیگران احترام بگذارد.

وظایف اختصاصی وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی

وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف هستند که با برگزاری جلسات سخنرانی، پرسش و پاسخ و همایش‌های علمی درخصوص حجاب در دانشگاه، شیوه نامه را اجرا کنند.

برنامه ریزی در جهت بهینه سازی فرهنگ رفتار و پوشش حرفه‌ای به ویژه در اوقات فراغت با اولویت اجرای برنامه‌ها به تفکیک دختران و پسران و ایجاد مراکز مشاوره با کادر مجرب مشاور و کارشناسان مذهبی و فرهنگی جهت اطلاع رسانی و تعامل بیشتر با دانشجویان و دستیاران دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها از دیگر وظایف دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت است.

از دیگر وظایف این دستگاه‌ها می‌توان به برگزاری نشست‌های هم اندیشی، مناظره و کرسی‌های آزاد اندیشی در خصوص فلسفه عفاف و حجاب و برگزاری نمایشگاه‌های عرضه و در دسترس قراردادن پوشاک متناسب با سبک زندگی ایرانی - اسلامی و شیوه نامه با قیمت مناسب و تخفیف حداکثری اشاره کرد.

گنجاندن مفاهیم عفاف و حجاب در برنامه‌های آموزشی (ساعت‌های فرهنگی) دانشجویان و دستیاران، فرهنگ سازی، آموزش و اجرای کامل قانون انطباق امور فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس اسلام و ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی در محیط‌های آموزشی و بهداشتی، درمانی از دیگر وظایف دستگاه‌ها است که در این شیوه نامه به آن اشاره شده است.

همچنین دستگاه‌ها موظف هستند نظارت بیشتری بر بیمارستان‌های تابعه و مراکز آموزشی و درمان به منظور ترویج فرهنگ حجاب و رعایت حقوق بیماران توسط دانشجویان و دستیاران داشته باشند و بر رعایت حجاب و اخلاق اسلامی به عنوان یکی از پیش شرط‌های اساسی جهت حضور دانشجویان و دستیاران در محیط‌های مختلف آموزشی و دانشگاهی تاکید کنند.

اهمیت به مساله حجاب به عنوان یکی از امتیازهای شاخص در گزینش و معرفی دانشجویان، دستیاران و اعضای هیأت علمی نمونه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بر اساس آئین نامه رفتار و پوشش حرفه‌ای در نظر گرفته خواهد شد.

اهدای بسته‌های فرهنگی به دانشجویان و دستیاران جدیدالورود در راستای ارتقا آگاهی آنان در حوزه حجاب و عفاف و ارائه الگوی مناسب و متحدالشکل به دانشجویان و دستیاران جهت ورود به محیط‌های آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی طبق شیوه نامه اجرایی از دیگر وظایف دستگاه‌ها است.

دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت موظف هستند به منظور بالابردن سطح آگاهی و باور دانشگاهیان (اعضای هیأت علمی، دانشجویان، دستیاران و کارکنان) از طریق تبیین دیدگاه‌های اسلام درخصوص عفاف و پوشش، آسیب‌های اجتماعی و تحکیم ارزش‌ها، مبانی استحکام روابط خانواده، مهارت‌های زندگی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند. همچنین موظف هستند الگوهای مناسب با بهره گیری از سیره عملی معصومین (ع)، بزرگان علمی، ادبی و فرهنگی منطبق با مقتضیات زمان و مکان در مناسبت‌های مختلف معرفی کنند و استادان متخصص و بانوان خارجی و تازه مسلمان شده و محجبه در موضوع عفاف و پوشش را برای سخنرانی دعوت کنند.

از دیگر وظایف دانشگاه ها می‌توان به تبلیغ و اطلاع رسانی گسترده مواد مختلف شیوه نامه به استادان، مدرسین و اعضای هیأت علمی، دانشجویان، دستیاران و کارکنان در قالب بنر - پیامک و تابلوهای دانشگاه اشاره کرد. ایجاد زمینه فکری و اندیشه‌ای برای دانشگاهیان در زمینه عفاف و پوشش اسلامی با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، مناظره، جلسات هم اندیشی و نشست‌های تخصصی و همچنین شناسایی و تشویق اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دستیاران نمونه در حوزه عفاف و پوشش در دانشگاه و برگزاری کارگاه‌های توجیهی برای آنان به منظور جلب مشارکت و همراهی از دیگر وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت است.

همچنین از دیگر وظایف آنها زمینه سازی برای ارائه محصولات فرهنگی مانند کتاب، لوح فشرده و اقلام مربوط به موضوع عفاف و پوشش و حمایت از اجرای مسابقات فرهنگی و هنری به صورت مجازی یا حضوری است.

فعال کردن دانشجویان و دستیاران در حوزه پژوهش‌های علمی حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها و حمایت مالی از پایان نامه‌های برتر دانشجویی و دستیاری، طرح‌های پژوهشی و کتاب‌های مرتبط با موضوع گسترش فرهنگ عفاف و پوشش از دیگر وظایف دانشگاه ها است.

تقدم اقدامات ایجابی معرفتی و تشویقی بر اقدامات بازدارنده بر اساس شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر در امر عفاف و پوشش (مانند برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی با موضوع عفاف و پوشش، مسابقات علمی و فرهنگی، اردوهای فرهنگی مرتبط، سخنرانی و جلسات پرسش و پاسخ، کرسی‌های آزاداندیشی و …) از جمله وظایف دانشگاه های علوم پزشکی است.

دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت موظف هستند نسبت به شناسایی و به کارگیری نیروها و کارکنان آگاه، توانمند و شایسته و عامل به مبانی دینی عفاف و پوشش، برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، ارشادی، اجرایی و تبلیغی در این خصوص اقدام کنند و در این راه مشارکت همه دانشگاهیان، مردم، نهادها و هیأت امنای دانشگاه را در اجرای شیوه نامه جلب کنند.

معاونت آموزشی باید شیوه نامه اجرایی را در بدو ورود دانشجو / دستیار به دانشگاه به رؤیت او رسانده و تعهدنامه کتبی را با امضای دانشجو / دستیار مبنی بر توجیه کامل و الزام وی به عمل به مفاد آن دریافت کند. (این تعهدنامه در هنگام ثبت نام یا ابتدای هر مقطع تحصیلی از دانشجو / دستیار اخذ و در پرونده آموزشی وی نگهداری خواهد شد.)

همه مراکز دانشگاهی موظفند تابلو یا پوسترهای 50 در 70 حاوی مقررات و ضوابط پوشش و شئون رفتاری در دانشگاه را در فرم و رنگ یکسان در ورودی دانشکده‌ها و کلیه مراکز آموزشی - درمانی به گونه‌ای که از فاصله 2 متری قابل رؤیت و مطالعه برای همه افراد باشد، نصب کنند.

معاونت‌های آموزشی و دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت وظیفه نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه و شیوه نامه اجرایی آن را برعهده خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha