کد خبر 218069
۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲

رئیس سازمان سینمایی کشور:

سینماگران نگاهی به دستاوردهای کشور و زیبایی‌های اطراف داشته باشند

سینماگران نگاهی به دستاوردهای کشور و زیبایی‌های اطراف داشته باشند

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: نیاز است که نگاه سینماگران علاوه بر آسیب‌های اجتماعی و مسائل اقتصادی که همه با آنها درگیر هستیم، نگاهی به دستاوردهای کشور و زیبایی‌های اطراف داشته باشد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ محمد خزاعی شامگاه چهارشنبه در مراسم دومین جشن مهر سینمای ایران که همزمان با پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی در محل پردیس سینمایی پارک بازار برگزار شد، خطاب به فیلمسازان اظهار کرد: از همه زوایا می‌شود به زندگی مردم نگاه و به هر نحو با آنان گفتگو کرد و آنان را دید، بستگی دارد که اندیشه سینماگر چه باشد، در این جامعه هم مشکلات و پلشتی‌ها و هم زیبایی‌ها و موفقیت‌ها وجود دارد، بستگی دارد فیلمساز نگاهش به جریان‌های اجتماعی کشور چگونه باشد. از برخی فیلمسازان جوان می پرسم که چرا اینقدر فیلم‌های تلخ می‌سازید در جوابم می‌گویند که در این شرایط اجتماعی و نابرابر و نابسامان اقتصادی که در کشور وجود دارد، چطور از امید صحبت کنیم، از رونق و افتخارات ملی بگوییم، از دستاوردهای خوب کشورم بگوییم.

رئیس سازمان سینمایی کشور افزود: آنان که در عرصه سینمای کشور فعالیت دارند، بدانند که امروز به جامعه امیدوار و بانشاط و پرتوان نیاز داریم که اگر محقق شود، می‌تواند ما را در این تمدن بزرگ که در جهان در حال شکل گیری است، کمک کند، نیاز است که نگاه سینماگران علاوه بر آسیب‌های اجتماعی و مسائل اقتصادی که همه ما با آنها درگیر هستیم، نگاهی هم به دستاوردهای کشور و زیبایی‌های اطراف داشته باشد.

وی گفت: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در عدم حمایت‌های لازم از سینماگران و فیلمسازان در استان‌ها مقصر نیستند زیرا ظرفیت آنها نیز محدود است و ساختار باید تغییر کند.

خزاعی افزود: استان‌ها نسبت به تهران از امکانات کمتری در عرصه سینما و فیلمسازی برخوردار هستند و همه امکانات در تهران متمرکز شده است، قبول داریم که شرایط تولید فیلم در استان‌ها خوب نیست، شرایط اقتصادی فیلمسازان در استان‌ها نیز خوب نیست و حمایت‌های لازم از آنان انجام نمی‌گیرد اما ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش مقصر نیستند.

رئیس سازمان سینمایی کشور بیان کرد: سازمان سینمایی کشور برنامه ریزی جامعی برای کمک به استان‌ها در عرصه فیلمسازی و زیرساخت‌های مربوط به آن داشته است؛ ۱۴ برنامه برای تغییر و تحول در حوزه امکانات، رفاهیات، زیرساخت‌ها، پژوهش‌ها و … سینمای استان‌ها توسط شورای عالی سینما که نشست آن در هفته گذشته برگزار شد، به تصویب رسید که شرح آن در مراسم پایانی دومین جشن مهر سینمای ایران در ۱۳ مهرماه در تهران انجام می‌شود.

وی گفت: نشست شورای عالی سینما به برنامه ریزی در حوزه رفاهیات، زیرساخت‌ها، تولید، پژوهش و کادرسازی در حوزه سینما اختصاص داشت که ۵۰ تا ۶۰ درصد مقدمات برخی از این برنامه‌ها فراهم شده، برخی از آنها نیز نیازمند زمان است تا نتایج آن در سال‌های بعد مشخص شود، در مجموع خبرهای خوبی برای استان‌ها داریم که اتفاق بزرگی را برای آنها در عرصه سینما رقم خواهد زد.

خزاعی یکی از مصوبات شورای عالی سینما در حوزه رفاهیات سینماگران را تأمین مسکن از محل طرح نهضت ملی مسکن ذکر و بیان کرد: بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان سینما در کل کشور و بیش از ۱۶۰۰ نفر از سینماگران در تهران از شرکت در طرح نهضت ملی مسکن استقبال کرده اند که استقبال تهرانی‌ها بیشتر از شهرستانی‌ها بوده است که شاید به شرایط اقتصادی آنان در استان‌ها مربوط می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی کشور به اهمیت لهجه و گویش در فرهنگ و تمدن ایران زمین اشاره و بیان کرد: وظیفه ما سینماگران است که به این مقوله‌ها توجه ویژه داشته باشیم و از این ظرفیت‌های غنی در فرهنگ و تمدن ایرانیان برای نشان دادن ویژگی‌های برجسته این فرهنگ بهره گیریم؛ جشن مهر سینمای ایران نیز تلاش می‌کند تا استعدادهای کشور در عرصه سینمای استان‌ها را در این بخش شناسایی و از فعالیت‌های آنان در یکسال گذشته قدردانی کند.

وی گفت: هر سال جشن مهر سینمای ایران را باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌کنیم و هر ساله از فعالان عرصه سینمای استان‌ها که در تولید، اشتغال، پژوهش، زیرساخت‌ها و… سینما فعالیت داشته اند، قدردانی می‌کنیم، جشن مهر سینمای ایران جشن مهرورزی است و از بهترین فعالان سینمایی استان‌ها در طول یکسال گذشته در مراسم پایانی این رویداد در ۱۳ مهرماه در تهران قدردانی خواهد شد.

خزاعی با اظهار امیدواری از اینکه مشهد همان طور که همیشه پایگاه سینمای کشور و معرفی فیلمسازان برجسته بوده، همچنان در این بخش پیشتاز باشد، یاد و خاطره هنرمندان فقید خراسان رضوی از جمله انوشیروان ارجمند، مهدی صباغی، احمد خادم حسینی، غلامرضا بایزانمنش، مهدی صباغی، شهاب ملتخواه، جواد عرفانیان، رضا کمال علوی، سید محسن مصطفی زاده، تیمور قهرمان، حسین مقدم را گرامی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha