کد خبر 217846
۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴

جدیدترین اتفاقات هوش مصنوعی

جدیدترین اتفاقات هوش مصنوعی

رشد و گسترش هوش مصنوعی و حوزه‌های کاربردی آنچنان شتابان است که هر روز درباره آن می‌شنویم و با کاربردهای گوناگون آن روبه‌رو می‌شویم.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ روشن است که هوش مصنوعی یکی از پدیده‌های اثرگذار در هزاره سوم است که راه رسوخ در همه ارکان زندگی بشری را پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که در آینده‌ای نه چندان دور خواه ناخواه به بخشی از زندگی روزمره انسان‌ها تبدیل می‌شود. از این رو در این گزارش نگاهی گذرا به برخی از جدیدترین و عجیب‌ترین اخبار هوش مصنوعی در هفته گذشته می‌اندازیم:

مدل هوش مصنوعی متا برای رقابت با چت جی‌پی‌تی آماده می‌شود

گفته می‌شود متا در حال ساخت یک مدل هوش مصنوعی پیشرفته است که با کارایی مدل زبانی اوپن ای‌آی یعنی جی‌پی‌تی -۴ (GPT - ۴) برابری می‌کند. این ابزار هوش مصنوعی در جدیدترین پیشنهاد متا برای رقابت با سیل مدل‌های هوش مصنوعی جدید، متن و تحلیلی را تولید می‌کند که مشاغل را هدف قرار می‌دهد.

این مدل هوش مصنوعی با هدف کمک به کسب‌وکارها با خدماتی از جمله ساخت متن و تحلیل‌های پیچیده و همچنین کمک به خروجی بیشتر طراحی شده است. تراشه‌های پیشرفته انویدیا برای آموزش نرم‌افزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌شوند و به متا اجازه می‌دهند مدل هوش مصنوعی جدید خود را بسازد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، پیش‌تر با مایکروسافت که مالک اوپن ای‌آی است، همکاری کرده بود تا نرم‌افزار لاما ۲ (Llama ۲) خود را با استفاده از پلتفرم «اژِر» (Azure) تولید کند. در حال حاضر، تلاش برای ایجاد یک محصول اصلاح‌شده جدید اندکی پس از آن صورت می‌گیرد که متا مدل زبان هوش مصنوعی رایگان لاما ۲ را که برای استفاده‌های تحقیقاتی و تجاری در نظر گرفته شده، معرفی کرد.


تعهد داوطلبانه غول‌های فناوری به کاخ سفید در مورد هوش مصنوعی

دولت بایدن در تلاش است تا برای شرکت‌های بزرگ فناوری نقشی پدرانه در نظارت بر توسعه هوش مصنوعی داشته باشد. در همین راستا برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری با تعهد داوطلبانه کاخ سفید در مورد هوش مصنوعی اخلاقی موافقت کرده‌اند.

روز سه‌شنبه، کاخ سفید اعلام کرد که هشت شرکت بزرگ فناوری دیگر دست هدایت جو بایدن را پذیرفته‌اند. این تعهدات شامل این می‌شود که شرکت‌ها ایمنی و حفاظت از اطلاعات را با دیگر سازندگان هوش مصنوعی به اشتراک خواهند گذاشت. آن‌ها باید اطلاعات مربوط به توانایی و محدودیت‌های هوش مصنوعی خود را با مردم به اشتراک بگذارند و از هوش مصنوعی برای کمک به حل بزرگ‌ترین چالش‌های جامعه استفاده کنند در میان معدود شرکت‌های فناوری که با آخرین توافق همکاری کاخ سفید موافقت کرده‌اند، پیمانکار دفاعی پالانتیر (Palantir)، که به خاطر ارتباطاتش با سازمان‌های جاسوسی مانند سیا و اف‌بی‌ی و همچنین دولت‌ها و نظامیان سراسر جهان شناخته می‌شود نیز به چشم می‌خورد.

هفت شرکت دیگری که با این تعهد داوطلبانه موافقت کرده‌اند، شامل شرکت‌های بزرگ تولیدکننده محصولات مانند ادوبی، آی‌بی‌ام، انویدیا و سیل فورس می‌شوند. علاوه بر این، چندین شرکت هوش مصنوعی مانند کوهیر (Cohere)، اسکیل ای‌آی (Scale AI) و استبیلیتی (Stability) آزمایش سیستم‌های هوش مصنوعی خود به امثال مایکروسافت، اوپن ای‌آی و گوگل پیوسته‌اند.

ابزارهای هوش مصنوعی ادوبی در دسترس کاربران
 
دو ابزار محبوب ویرایش تصویر موجود یعنی ادوبی فتوشاپ و ایلاستریتور (Illustrator) برای تمرکز روی هوش مصنوعی مولد تغییر شکل داده‌اند. از صبح روز چهارشنبه، تمام ابزارهای هوش مصنوعی ادوبی فایرفلای (Adobe Firefly) در دسترس همه کاربران قرار می‌گیرند و به کاربران اجازه می‌دهند تا بدون استفاده از فیلترها یا ابزارهای قلم مو، دیپ‌فیک‌های مورد نظر خود را ایجاد کنند.

ادوبی روز چهارشنبه اعلام کرد که خانواده بزرگ برنامه‌های هوش مصنوعی این شرکت که فایرفلای نام دارد، از نسخه «بتا»ی شش‌ماهه خود خارج شده و در برنامه‌های «کرییتیو کلود» (Creative Cloud) این شرکت در دسترس است. این شامل یک مولد هنری هوش مصنوعی و یک ابزار پرکننده مولد است که می‌تواند به طور مصنوعی مرزهای یک تصویر را با ایجاد محتوای خارج از کادر و همچنین تصحیح رنگ مبتنی بر هوش مصنوعی گسترش دهد.

ادوبی اکسپرس به متن‌های متحرک با هوش مصنوعی دسترسی دارد. ابزار کاملا رایگان این شرکت به نام ادوبی اکسپرس، هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر پایه شما را دریافت می‌کند. همچنین یک رابط چت‌بات هوش مصنوعی به نام کوپایلوت (co-pilot) وجود دارد که از دستورها متنی برای اصلاح تصاویر استفاده می‌کند، بدون اینکه کاربران لزوما نیاز به کنترل مستقیم آن داشته باشند.
 

ایلان ماسک: برای هوش مصنوعی به داور نیاز داریم

دولت فدرال آمریکا برای تشکیل نوعی برنامه در جهت قانونمند کردن صنعت در حال انفجار هوش مصنوعی تلاش می‌کند؛ بنابراین هنگامی که مظنونان همیشگی فناوری‌های بزرگ دوباره روز چهارشنبه به کپیتال هیل بازگشتند تا  پشت درهای بسته جلسه‌ای در مورد مقررات بالقوه هوش مصنوعی داشته باشند، با ارائه همان نکاتی که در چندین سال گذشته مطرح کرده بودند، خواستار رسیدگی سریع‌تر به این موضوع شدند.

در انجمن هوش مصنوعی که توسط چاک شومر، رهبر اکثریت سنا برگزار شد، مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری همه کارت‌های خود را روی میز گذاشتند، به این امید که بتوانند قوانین هوش مصنوعی مورد نظر خود را به دست آورند. براساس گزارش وال استریت ژورنال، ایلان ماسک که به‌تازگی شرکت ایکس ای‌آی را تأسیس کرده، دوباره موضع خود را مبنی بر اینکه هوش مصنوعی بشریت را تهدید می‌کند، تکرار کرد. این همان موقعیتی است که او برای سال‌ها در اختیار داشته است، اگرچه این مولتی میلیاردر را از استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از توییتر و تسلا برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی آینده‌اش باز نمی‌دارد.

براساس گزارش سی‌بی‌اس نیوز، ماسک به خبرنگاران گفت که شرکت‌های هوش مصنوعی به یک داور نیاز دارند و به این نکته اشاره کرد که دولت به‌عنوان مدیر میانی باید آخرین تلاش‌های این فناوری بزرگ را به فناوری تحول‌آفرین تبدیل کنند. البته نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد. بیل گیتس، یکی از بنیان‌گذاران اصلی مایکروسافت، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که سیستم‌های هوش مصنوعی مولد به نوعی به گرسنگی جهان پایان خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha