کد خبر 217782
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

میرزا بیگی در گفتگو با «حیات»:

اجرای پروژه 10 هزار واحدی مسکن توسط بنیاد شهید/ کسب 30 هزار ظرفیت اشتغال ایثارگران در 29 دستگاه

اجرای پروژه 10 هزار واحدی مسکن توسط بنیاد شهید/ کسب 30 هزار ظرفیت اشتغال ایثارگران در 29 دستگاه

معاون خدمات سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به پروژه 10 هزار واحدی مسکن توسط بنیاد شهید گفت: این مسکن ها قرار است در کمتر از دو ماه آینده یا به شکل ساخت مسکن و یا به شکل واگذاری زمین و اعطای تسهیلات طبق قانون جامع ایثارگران در اختیار آن دسته از افرادی که تا کنون تسهیلات مسکن دریافت نکرده اند قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، محمد میرزابیگی معاون خدمات سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور در تحریریه حیات درخصوص علت کمبود دارو، مصوبه تخصیص خودرو به جانبازان، واگذاری مسکن و آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان توضیحاتی را ارائه داد.

متن گفتگو به این شرح است:

میرزابیگی: بنیاد شهید و امور ایثارگران نهادی برخواسته از انقلاب و تخصصی ترین نهادی است که در در همان ابتدای انقلاب با فرمان حضرت امام راحل (ره) شکل گرفت.

ماموریت این بنیاد ترویج فرهنگی ایثار و شهادت و پاسداشت این فرهنگ است و اکنون خانواده معزز شهدا و جانبازان نمادهای عینی به جا مانده از این فرهنگ در کشور ما هستند.

اصالت وجودی بنیاد شهید و امور ایثارگران از سویی به توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و از سویی به تکریم ایثارگران باز می گردد.

حیات: علت تجمیع مسکن، اشتغال و سلامت در ساختار جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران چیست؟

میرزابیگی: درمان به نوعی زیر حوزه سلامت محسوب می شود و سلامت به مراتب امری مهمتر از درمان است. طبیعتا در حوزه سلامت مخاطبین بنیاد شهید، تغییر و تحولاتی در حوزه ساختاری و عملکردی اتفاق افتاد که مهمترین و نخستین مورد آن تغییر در ساختار بود.

هر سازمان و نهادی که ساختار آن سالیان سال تک سلولی و بدون تغییر باقی بماند نشان دهنده آن است که با مقتضیات زمان همراه نیست.

امروزه بنیاد شهید و امور ایثارگران را نمی توان با همان ماموریت در زمان جنگ پیش برد. قطعا قداست، اصول و چهارچوب بنیاد شهید تغییر ناپذیر است اما تاکتیک ها و روش های بنیاد شهید و امور ایثارگران در ایام دفاع مقدس و ایام فعلی متفاوت است. از این رو اگر قرار باشد بنیاد را با همان استراتژی و ماموریت در زمان جنگ و ایام دفاع مقدس اداره کرد، شدنی نیست.

رده سنی خانواده ایثارگران و جانبازان در زمان دفاع مقدس و ایام جنگ جوان بود و طبیعتا نیازهای این عزیزان در آن زمان با جانبازان و خانواده های ایثارگران در زمان فعلی متفاوت است. اکنون خانواده ایثارگران در رده سنی 85 سال و جانبازان در رده سنی 70 سال قرار دارند.

بنابراین امروزه نوع و روش خدمت های بنیاد شهید متفاوت تر از ایام گذشته است و از این رو بنیاد مستلزم تغییر ساختار است تا بتواند مناسب با سن و سال جامعه هدف به ارائه خدمت بپردازد.

عده ای معتقدند حوزه سلامت ارتباطی با مسکن و اشتغال ندارد. باید در پاسخ به منتقدان این امر را متذکر شوم که تعریف سلامت از منظر جهانی و ملی صرفا نداشتن بیماری نبوده بلکه برخورداری از رفاه کامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، روحی، روانی، اخلاقی و ... است.

در واقع ابعاد سلامت بسیار گسترده است و حتما مسائل اقتصادی در سلامت جسمی و روحی و روانی تاثیر بالایی دارد. همچنین مولفه های اجتماعی موثر بر حوزه سلامت نیز بسیار وسیع و عمیق است.

سلامت ابعاد گسترده تری از درمان دارد لذا این تغییر ساختار در وهله نخست برای فعال کردن حوزه سلامت است نه درمان.

درمانی که صرفا منوط به تجویز تعدادی دارو شود مطلقا پاسخگوی نیاز جامعه سالمند ایثارگر نیست و نیازهای این جامعه اکنون طیف وسیعی را شامل می شود. لذا این معاونت به نام معاونت سلامت و توانمندسازی اجتماعی نامگذاری شد.

ابعاد سلامت طبق توضیحات ارائه شده شامل پیشگیری، درمان، بازتوانی و مراقبت می باشد و قطعا مولفه سلامت اقتصادی، سلامت رفاهی، سلامت اجتماعی و ... بر امر سلامت موثر است.

حوزه توانمندسازی اجتماعی موثر بر عوامل تضمین کننده، پیشگیری کننده و ارتقا دهنده سلامت است.

حیات: آخرین اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه اشتغال چیست؟

میرزابیگی: در حوزه اشتغال باید اعلام کنیم که در ساختار جدید این عنوان به نام کارآفرینی و اشتغال تعریف شده است. مشغول کردن و پیگیری سهمیه ها، راه اندازی یک کسب و کار در بخش خصوصی یا پیگیری برخی ظرفیت ها به معنای توانمندسازی نیست و این همان اشتغال است.

توانمندسازی زمانی معنا می یابد که فرهنگ و تفکر کارآفرینی به جامعه هدف آموزش و تزریق داده شود. تفاوت اشتغال و کارآفرینی این است که ما به جای ماهیگیری آموزش دریافت سایر منابع غذایی اقیانوس را به افراد آموزش دهیم.

در حوزه تفکر کارآفرینی به رفع نیاز شغلی به صورت دائم نگاه می شود یعنی با نگاه خلق منابع و فرصت ها فرد می تواند برای خود و سایرین شغل و منبع درآمد ایجاد کند.

حیات: آخرین اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه مسکن و ارائه تسهیلات چیست؟

میرزابیگی: بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه مسکن به ارائه خدمات مسکن شامل تسهیلات، واگذاری زمین یا ساخت و تحویل مسکن می پردازد.

پس از ابلاغ ساختار جدید در بنیاد شهید، در سه حوزه کلان سلامت، مسکن و کارآفرینی و اشتغال سه قرارگاه فکری و برنامه ریزی به نام قرارگاه ملی مسکن، شورای سیاست گذاری سلامت و ستاد ملی کارآفرینی را در بنیاد شهید و امور ایثارگران راه اندازی کردیم که شخصیت های حقیقی و حقوقی در آن شرکت می کنند.

شخصیت های حقوقی شامل مدیران ارشد وابسته به حوزه مربوطه در داخل بنیاد و بیرون بنیاد شهید نظیر وزارتخانه ها و دستگاه ها است. به طور مثال در ستاد ملی مسکن که هر دو هفته ای یکبار به ریاست رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل می شود شخصیت های حقوقی از داخل بنیاد شهید شامل مدیر کل مسکن، رئیس سازمان املاک، رئیس سازمان اقتصادی و معاون توسعه و در حوزه برون بخشی نیز افرادی از وزارت کار، سازمان برنامه و بودجه، وزارت مسکن و بنیاد مسکن حضور می یابند.

گفتنی است شخصیت های حقیقی این جلسه نیز صاحب نظران، اساتید دانشگاه و مدیران پر توان و با سابقه در امور مربوطه هستند.

شورای سیاست گذاری سلامت نیز مرتبا هر دو هفته یکبار و شورای کارآفرینی و اشتغال نیز شروع به برگزاری جلسات کرده است.

با توجه به اینکه مشارکت در این ستادها بین بخشی است، با بررسی اقتضائات روز، امکانات بنیاد شهید و امور ایثارگران، بضاعت کشور و نیازمندی های مخاطبین، موضوعات دسته بندی، نیازسنجی، اولویت بندی و رسیدگی می شوند.

بنیاد شهید در حوزه مسکن قرار است در چند استان کشور به آمار بیش از 10 هزار واحد مسکن برسد. همچنین به زودی جلسه تشریح جزئیات نوع خدمت رسانی در مسکن با حضور ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران، اعضای قرارگاه ملی مسکن و وزیر مسکن، راه و شهرسازی تشکیل و تفاهمنامه ای با هدف نخستین اقدام عملی در این حوزه به امضا می رسد.

این مسکن ها قرار است در کمتر از دو ماه آینده یا به شکل ساخت مسکن و یا به شکل واگذاری زمین و اعطای تسهیلات در استان های اصفهان، یزد، بوشهر، خراسان ها، تهران و البرز طبق قانون جامع ایثارگران در اختیار آن دسته از جامعه هدفی که تا کنون تسهیلات مسکن دریافت نکرده اند قرار بگیرد.

اولویت نخست ما در اهدای مسکن و تسهیلات مربوط به آن دسته از ایثارگرانی می باشد که تا کنون از این خدمات استفاده نکرده اند کما اینکه ما در این خصوص فرزندان جانبازان، فرزندان شهدا و جانبازان بسیاری را داریم که تا کنون از این تسهیلات استفاده نکرده اند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران در ساختار جدید تصمیمات مهمی را در حوزه مسکن اتخاد کرده است که شامل تشکیل قرارگاه مسکن، پیگیری سهم بنیاد شهید در طرح ملی مسکن و پیگیری تفاهمنامه ایست که پیشتر با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و بنیاد مسکن به امضا رسیده است.

حیات: آخرین اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه جذب فرزندان شهدا و جانبازان چه بوده است؟

میرزابیگی: در حوزه اشتغال باید عنوان کرد که طبیعتا موضوع کارآفرینی به مراتب مهمتر از اشتغال می باشد لذا در این خصوص با دانشگاه شاهد رایزنی شده تا رشته ها و واحدهای مربوط به کارآفرینی در این دانشگاه تدریس شود.

همچنین قرار است در حوزه کارآفرینی از مرکز مطالعات و پژوهش های بنیاد شهید، سازمان های مردم نهاد و توان انجمن های علمی نهایت استفاده به عمل آید تا با تشکیل دوره های مربوط به کارآفرینی نگاه به این امر در میان جامعه هدف جاری و ساری شود.

در حوزه اشتغال نیز بیش از 30 هزار ظرفیت و سهمیه متعلق به ایثارگران را در 29 دستگاه کسب کردیم تا فرزندان ایثارگر بتوانند از طریق یک آزمون ویژه و انحصاری جذب این دستگاه ها شوند.

طبق آمارهای اعلام شده تاکنون 15000 هزار نفر از فرزندان جانبازان 70 درصد و فرزندان شهدا کاندیدای استخدام در دستگاه ها هستند.

گفتنی است، ثبت نام در آزمون داخلی استخدامی فرزندان ایثارگران از تاریخ 27 شهریور ماه آغاز می شود و آزمون در اواخر مهرماه زیر نظر سازمان سنجش برگزار خواهد شد.

حیات: مصوبه تخصیص خودروهای داخلی و خارجی به جانبازان مشمول به کجا رسید؟

میرزابیگی: بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه ارائه تسهیلات خودروهای داخلی و خارجی نیز تمهیداتی اندیشیده است. به طوریکه قرار است به زودی حدود 7 هزار خودروی داخلی با توجه به محتوای قانون و سطح بندی ها به ایثارگران واجد شرایط اختصاص یابد.

در بحث خودروی خارجی که مربوط به جانبازان قطع نخاعی (جانبازان 50 درصد به بالا) است بنیاد شهید و امور ایثارگران جلسات ویژه ای را با وزارت صمت برگزار نمود و بنا شد تا شرکت های واجد شرایط و دارای استاندارهای ویژه، مسئولیت واردات این خودروها و خدمات پس از فروش آن را برعهده بگیرند.

بنیاد شهید در تلاش است اصلاحیه های مورد نیاز در قانون را اعمال نماید تا موضوع محدودیت ممنوعیت فروش خودرو به مدت 5 سال و محدودیت واردات خودرو به صورت شخصی با تاکید دکتر قاضی زاده هاشمی برطرف شود.

بنیاد شهید در حوزه خودروی داخلی که مربوط به عموم ایثارگران و جانبازان بالای 25 درصد و در حوزه واردات خودروی خارجی که مختص به جانبازان بالای 50درصد است تمام وظایف خود را انجام داده است و اکنون وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت باید شرکت های واجد شرایط را به منظور واردات خودرو و ارائه خدمات پس از فروش به بنیاد شهید معرفی نماید تا با رفع محدودیت های موجود و اصلاح قانون در دولت هر چه سریعتر خودروها به جامعه هدف اعطا شود.

حیات: آخرین اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه سلامت و درمان چه بوده است؟

میرزابیگی: بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه سلامت و درمان شورای سیاست گذاری سلامت را ایجاد کرد تا تصمیمات کلان این حوزه در آنجا اتخاذ شود.

در حقیقت ما دو دسته درمان داریم؛ درمان مستقیم و درمان غیر مستقیم.

بنیاد شهید و امور ایثارگران در درمان مستقیم از طریق هلدینگ سلامت کوثر یا متد سابق امور را انجام می دهد. در واقع تمام بیمارستان ها (بیمارستان های خاتم الانبیا، مصطفی خمینی، ساسان و ...)، درمانگاه ها و آسایشگاه های اعصاب و روان زیر نظر هلدینگ سلامت کوثر به ارائه خدمت مستقیم می پردازد.

دکتر قاضی زاده هاشمی همواره در درمان مستقیم بر مولفه های هدفمندی، هوشمندی و قابل دسترسی و عدالت محور تاکید دارد.

هدفمند به این معناست که ما علت پایش ها را دریابیم و برای بیماران مزمن و حاد پروتکل ها ویژه تعیین کنیم.

هوشمندی یعنی فرد گیرنده خدمت بدون هزینه های گزاف از نظر مادی و معنوی خدمات دریافت نماید. ما امروزه در برهه ای به سر میبریم که دیگر از بیماران نمی خواهند که برای درمان به مراکز درمانی مراجعه کنند بلکه سلامت فراهم شده است به این معنی که موبایل من مطب من و منزل من بیمارستان من است.

علم و تکنولوژی این امکانات را فراهم کرده است و حال به مرحله ای از رفاهیات در دنیا رسیده اند که باید به بیماران در منزل خدمات ارائه شود. لذا بنیاد شهید به عنوان متولی محق ترین قشر جامعه که همان خانواده های ایثارگران هستند به سمت هوشمندی در حرکت است.

کف سطح خدمات در بنیاد شهید و امور ایثارگران پایش و خدمات مراقبت در منزل است. یعنی در صورت شناسایی بیماری خاص افراد پس از پایش باید بیمار را به یک مرکز مراقبت در منزل مرتبط کند.

طبق آمار بیمه دی در اجلاس معاونین بهداشت و درمان، 94 مرکز مراقبت در منزل در نهضت بنیاد شهید در سراسر کشور به ارائه خدمت می پردازد.

براساس آمارهای رسمی در کشور مجوز 1700 مرکز مراقبت در منزل صادر شده است که بالغ بر 800 مرکز فعال شده و به ارائه خدمت می پردازد. این مراکز به مراتب خدمت به سلامت را تسهیل، ارزان و قابل دسترس می کند.

سطح دوم ارائه خدمات درمانی در بنیاد شهید و امور ایثارگران پس از پایش و خدمات مراقبت در منزل، استفاده از مراکز توانبخشی ایثار به عنوان نقاهتگاه های موقت است.

یعنی بیمارانی که نیاز به حضور در بیمارستان نداشته و امکان ارائه خدمات در منزل نیز برای این خانواده ها دشوار است می توانند تا زمان بهبود از این نقاهتگاه ها استفاده کنند.

سطح سوم خدمات درمانی در بنیاد شهید و امور ایثارگران مربوط به تخت های استانی است. در واقع لیست انتظار اکثر بیمارستان های پایتخت افزایش یافته و با توجه به کهولت سن والدین شهدا و ایثارگران با کسب اجازه از دکتر قاضی زاده برآن شدیم تا در شهرستان هایی که پتانسیل لازم وجود دارد تعدادی تخت بیمارستانی مربوط به مراکز درمانی و بیمارستان های برجسته به صورت اختصاصی در اختیار والدین شهدا قرار بگیرد.

در واقع در این طرح ما با دو الی سه برابر نرخ دولتی از این مراکز خرید خدمت انجام می دهیم.

طبق قرارداد معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید با دانشگاه های علوم پزشکی قرار است در 14 استان با میانگین 15 تخت به والدین شهدا خدمات ویژه درمانی ارائه می شود.

ما با این اقدام از ظرفیت موجود بیمارستان های سراسر کشور استفاده کردیم و در نهایت توانستیم رضایت والدین شهدا، بیمارستان های استان ها و بنیاد شهید و امور ایثارگران را به ارمغان بیاوریم و از رفت و آمدها و هزینه های پیشگیری نماییم.

سطح چهارم خدمات درمانی در بنیاد شهید و امور ایثارگران مربوط به بیمارستان های ملکی بنیاد شهید است. اگر به هر علتی والدین شهدا با سه مورد فوق موافق نبوده و خواستار حضور در بیمارستان های پایتخت بودند ما شرایط بستری در بیمارستان های ملکی مان را فراهم می کنیم و حتی درصورت لزوم از تخصص پزشکان خارجی نیز بهره می بریم.

بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی طرح دارورسان را با کمک بیمه دی به صورت آزمایشی در تهران و چند شهر آغاز نمود و در حال حاضر به والدین شهدا و جانبازان قطع نخاع خدمات ارائه می دهد. لذا ما تلاش می کنیم تجهیزات مصرفی مورد نیاز و داروهای نسخ پزشکی در سراسر کشور از طریق طرح دارورسان به دست والدین شهدا برسد.

بنیاد شهید و امور ایثارگران در تامین برخی اقلام مصرفی، تجهیزات پزشکی و دارو که به خاطر قانون حمایت از تولید داخلی اجازه واردات آن به کشور وجود ندارد با مشکلاتی مواجه شده است. از این رو بنیاد شهید به دولت و مجلس پیشنهاد داده است که معضلات اینچنینی با وضع برخی قوانین خاص و مستثنی رفع شود.

در حوزه درمان غیر مستقیم، بیمه دی نقش آفرینی می کند و طبق قانون دولت مکلف شده است که هزینه های درمانی جانبازان و ایثارگران را پرداخت نماید.

لذا بنیاد شهید طی برخی سطح بندی ها قراردادی را بیمه دی انجام داده است که بر خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی توزیع شده است.

به طور کل در ساختار جدید بنیاد شهید در حوزه درمانی مستقیم و غیر مستقیم دو عامل اجرایی هلدینگ سلامت کوثر و بیمه دی نقش اساسی دارد. همچنین در حوزه مسکن، تسهیلات و کارآفرینی و اشتغال عوامل اجرایی سازمان املاک و صندوق کارآفرینی و اشتغال مشخص شده اند.

در واقع ستاد در ساختار جدید نقش ناظر و سیاست گذار را ایفا می کند یعنی از طرفی به کمک مدیران سیستم برنامه ها را تنظیم و ابلاغ می کند و از طرفی نقش نظارتی را ایفا می کند. لذا این روزها در بیمارستان ها نمایندگان معاونت سلامت و توانمندسازی بنیاد شهید مستقر شده اند و از نزدیک بر نحوه ارائه خدمات نظارت می کنند.

گفتنی است در صورت بروز خطا و مشاهده آن توسط نمایندگان ایرادات در اصلاحات آیین نامه ای و برنامه ای و ستادهای سیاست گذاری و شورای معاونین لحاظ می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha