کد خبر 217482
۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

رئیس گروه  مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

آمار کرونا در مشهد افزایش چشمگیری نداشته است

آمار کرونا در مشهد افزایش چشمگیری نداشته است

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام اینکه ابتلا به کرونا در روزهای اخیر افزایش چشمگیری نداشته است، نسبت به دریافت دوز یادآور واکسن کرونا در سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای تأکید کرد.

به گزارش گروه استانی حیات؛ زهرا نهبندانی عنوان کرد: با توجه به اینکه از چند ماه قبل همه گیری جهانی کووید ۱۹ از شرایط اضطرار خارج شد، اما همچنان مراقبت و کنترل موارد احتمالی بیماری در دستور کار مراکز بهداشت قرار دارد و به طور روزانه رصد می‌شود.

 وی افزود: ما همچنان در ادامه روند همه‌گیری جهانی  کووید ۱۹ هستیم، به همین دلیل اقدامات لازم در زمینه آمادگی  و تشدید مراقبت‌ها برای  پیشگیری از  کرونا و موج جدید را، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تبع تمام کشور انجام دادیم.

نهبندانی با بیان اینکه  از یک سال گذشته که همه‌گیری کرونا کمتر شد، همچنان افراد با علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، افزود: در روزهای اخیر آمار تعداد بستری و یا بیماران  سرپایی نسبت به ماه‌های قبل افزایش چشمگیر و معناداری نداشته است و تنها آمار روزانه بیمارانی  که باعلائم مشکوک به کرونا بستری می‌شوند و یا بیماران سرپایی، یک الی دو مورد بیشتر شده است که از این تعداد نیز تست کرونای کمی مثبت می‌شود.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: افرادی  که  بیماری زمینه‌ای دارند و افراد بالای ۶۰ سال که یک سال از آخرین نوبت  واکسن آنها گذشته است، مطابق با آخرین مصوبه کمیته علمی واکسیناسیون کشور، لازم است که به مرکز بهداشتی درمانی نزدیک محل سکونت خود مراجعه کرده  و دوز یادآور واکسن کووید را دریافت کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص مشهد به دلیل ایام دهه آخر صفر و ورود زائران و مسافران به مشهد، همچنین  بازگشت زائران اربعین در روزهای اخیر و با توجه به اینکه می‌دانیم پاندمی کویید هنوز تمام نشده است، باز هم اقدامات لازم  در خصوص پیشگیری از طغیان کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است. 

نهبندانی افزود: بر اساس مراقبت سندرومیک، همه مواردی را که دارای علائم تب و سرفه و تب و علائم تنفسی هستند، از لحاظ ابتلا به کووید ۱۹ و انفلوآنزای فصلی مراقبت می‌کنیم و از افراد مشکوک نمونه‌گیری انجام می‌شود که تاکنون افزایش چشمگیری در تعداد مبتلایان به کرونا  مشاهده نشده و نمونه‌ای از ابتلا آنفلوآنزا هم شناسایی نشده است .

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس تشدید اقدامات مراقبتی از یک ماه قبل، هم در زائران و مسافرانی که در دهه آخر صفر به مشهد می‌آیند هم زائرانی که از سفر اربعین برگشته‌اند، در همه مراکز بهداشتی هم در مرزهای ورودی  هوایی و هم در مرزهای زمینی  در حال انجام است.

 رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با سویه جدید بیماری کرونا نیز توضیح داد: نوع جدید بیماری کرونا  که در شبکه‌های اجتماعی راجع به آن صحبت می‌شود هنوز تایید ورود آن به داخل کشور اعلام نشده است. سوش‌های گزارش شده در ایران و  مشهد همان سوش‌های زیرسویه‌های اُمیکرون هستند که علائم خفیف‌تر و دوره نقاهت کوتاهتر ولی سرایت بالاتر دارند. 

نهبندانی خاطرنشان کرد: تا الان افزایش چشمگیری در مبتلایان به کووید ۱۹ و آنفلوآنزا نداشتیم اما توصیه می‌کنیم با توجه به اینکه رو به فصل سرد هستیم و با توجه به احتمال  شیوع آنفوآنزای فصلی در اواخر مهرماه، همچنین  آلودگی هوا، افرادی که  کوچکترین علائم سرماخوردگی ساده  از جمله تب، سرفه، آبریزش بینی  و یا  گلودرد  دارند، برای سلامتی خود و اطرافیانشان  حتما حداقل ۵ روز و حداکثر دو هفته از ماسک استفاده کنند و تا جایی که امکان دارد در تجمعات حضور پیدا نکنند.

وی در رابطه با  توصیه‌های لازم به افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، اظهار کرد:  لازم است افراد دارای علائم سرماخوردگی، به‌خصوص اطفال، مادران باردار، سالمندان  و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، از مایعات گرم و مواد غذایی تازه استفاده کرده و استراحت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha