کد خبر 217009
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹

هجوم برای خرید شمش در بورس

هجوم برای خرید شمش در بورس

واحدهای فولادی در حالی بالغ بر ۲۱۲ هزار تن شمش فولاد در بازار اصلی و مچینگ عرضه کردند؛ اما تقاضای ثبت شده برای این محصول بسیار بیش از این میزان بود.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ عرضه‌های گران شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس کالا ادامه دارد؛ با این وجود مجوز خرید برای متقاضیان سرمایه‌ای رونق این معاملات در میانه رکود حاکم بر بخش محصولات نهایی را رقم زده است.

بالغ بر ۱۳۶ هزار و ۸۰۰ تن شمش فولاد ۳SP و ۵SP در سومین هفته از شهریور ماه از رینگ صنعتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب گرمای معاملات فولاد در روزهای پایانی تابستان پابرجا ماند.

واحدهای فولادی بالغ بر ۲۱۲ هزار تن شمش فولاد در بازار اصلی و مچینگ عرضه کردند؛ تقاضای تبت شده برای این محصول به بیش از ۲۴۰ هزار تن رسید و در نهایت ۱۳۶ هزار و ۸۰۰ تن شمش فولاد با میانگین قیمت ۲۰ هزار و ۱۳۰ تومان از رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شد. به این ترتیب در این بازه زمانی ضریب حجم معامله به عرضه به ۶۴.۵ درصد رسید. اگرچه نسبت حجم معامله نسبت به عرضه در سومین هفته از شهریور ماه کاهش یافت، اما میزان حجم فروش ششم فولاد متناسب با هفته‌های قبل بود و افزایش عرضه عامل کاهش نسبت حجم معامله به عرضه بود. بنابراین همچنان رونق مهمان رینگ فولادی‌ها است.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین قیمت تمام شده شمش فولاد برای خریداران به ۲۲ هزار تومان می‌رسد. با توجه به هزینه حمل ۵۰۰ تومانی برای انتقال این شمش تا واحد نورد و همچنین هزینه تبدیلی برابر ۱.۱ درصد از نرخ شمش فولاد، بهای تمام شده تولید هر کیلوگرم میلگرد از این شمش برابر ۲۴ هزار ۹۰۰ تومان خواهد بود. این در حالی است که در شرایط کنونی هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخی برابر ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه شده و به گفته فعالان این بازار خبری از رونق در معاملات این بخش نیست. با توجه به استمرار فروش شمش فولاد دراین محدوده قیمتی در طول تابستان، باید منتظر رشد بهای مقاطع طویل فولادی در میان مدت بود.

خریدهای سرمایه‌ای مهم‌ترین دلیل رونق رینگ شمش فولاد در میانه تابستان بود. حذف لزوم برخورداری از کد بهین‌یاب در خرید شمش فولاد به حضور متقاضیان سرمایه‌ای در رینگ شمش منجر شد و اگرچه رونق این بازار را در میانه رکود حاکم بر بازار محصولات نهایی به همراه داشت، اما باعث شد تا با افزایش مستمر هزینه تمام شده مقاطع، احتمال تشدید رکود تورمی در بخش محصولات نهایی در بازار داخلی و صادراتی را تشدید کند.

فرمول تعیین قیمت پایه شمش فولاد حامی افزایش نرخ محصولات در شرایطی است که بازار کشش جذب محصول گران را ندارد. قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در بازه ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان با ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شد. این در حالی بود که موسسه فست مارکت نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج فارس را در هفته گذشته برابر ۴۶۵ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. با احتساب نرخ دلار حواله در بازار مبادله بهای ریالی فروش شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج فارس به ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد. در گذشته ۹۵ درصد نرخ ریالی بهای فروش شمش فولاد صادراتی مبنای تعیین قیمت پایه فولاد بود. اما بورس کالا با هدف کنترل بهای شمش فولاد، نسبت به تغییر این فرمول اقدام کرد. فرمول ابداعی بورس کالا نه‌تنها به کنترل قیمتی در رینگ شمش منجر نشد که عاملی در جهت گرانی این محصول نیز بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha