کد خبر 216876
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛

کمیته انضباطی جدول لیگ برتر را دگرگون کرد

کمیته انضباطی جدول لیگ برتر را دگرگون کرد

حکم عجیب و تند و تیز روز گذشته کمیته انضباطی منجر به تغییراتی در جدول لیگ برتر شد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ روز گذشته کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در واکنش به شکایت چهار باشگاه پرسپولیس، استقلال، تراکتور و پیکان از باشگاه سپاهان تشکیل جلسه داده و در پایان حکمی صادر کرد که با استناد به مفاد عنوان شده این باشگاه محکوم به پرداخت ۴۰ میلیارد تومان و کسر ۴ امتیاز شد که تغییراتی در جدول رده بندی رقابت‌های لیگ برتر ایجاد کرد.

در بخشی از این حکم صادره آماده است:

پنجمین جلسه کارگروه تعیینی ناظر بر اجرای دستورالعمل‌های مذکور به شماره ۲۱۲۲۶۳/110 مورخ ۱۲/۶/۱۴۰۲ ، استماع اظهارات نمایندگان باشگاه‌های شاکی و طرف شکایت و نماینده کارگروه در جلسه مورخ ۲۱/۶/ ۱۴۰۲ کمیته انضباطی ، لوایح ابرازی و با ملاحظه قراردادهای منعقده مابین باشگاه‌ سپاهان و بازیکنان آقایان رضا اسدی ، سید پیام نیازمند ، هادی محمدی ، رضا شکاری ، کاوه رضایی و احسان پهلوان در فصل جاری که مبین نقض بندهای 8 ، 27 و 29 از دستورالعمل ناظر بر قراردادهای باشگاه ها با بازیکنان و کادر فنی و سایر افراد حاضر در مسابقات ، مصوب هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ابلاغی به شماره ۰۲۵۰۱۷/110 مورخ ۴/۳/۱۴۰۲ به مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر کشور از طریق:

۱ - منوط ساختن مبلغ قرارداد دو بازیکن به تغییرات ارزی

۲ - بر عهده گرفتن پرداخت مالیات بازیکنان

۳ - افزایش رقم قراردادها در فصل آتی به بیش از ۲۵ % مقرر با این توضیح که مجموع رقم قرادادی شش نفر بازیکن موصوف در فصل آتی بدون لحاظ آپشن بالغ بر دو هزار و سیصد میلیارد ریال میباشد

۴ - تقبل پرداخت هزینه کارگزاری تمامی شش فقره قرارداد که به عنوان نمونه به تعهد پرداخت مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال از قرارداد احدی از بازیکنان توسط باشگاه در فصل آتی به کارگزار ایشان می توان اشاره نمود

۵ - تغییر مفاد بند ۲۸ دستورالعمل در تمامی قراردادها موضوع گزارش بوده و همچنین با لحاظ اینکه اقدامات صورت گرفته برخلاف موضوع و هدف دستورالعمل‌های مصوب مورد گزارش که به منظور ایجاد حسن عملکرد مالی در لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران و نیز ایجاد فضای رقابتی برابر وضع شده‌اند می باشد و نظر به اینکه رفتار مورد گزارش از مصادیق سوء استفاده از حق محسوب می‌گردد ، در نتیجه تخلفات انتسابی محرز و مسلم تشخیص و بر همین اساس مستند به مواد ۵۱ و ۱۱۷ از مقررات انضباطی مصوب ۱۳۹۷ فدراسیون فوتبال و به لحاظ تعدد تخلفات ارتکابی با رعایت بندهای ۱ و ۳ از ماده ۹۱ مقررات موصوف ، باشگاه سپاهان علاوه بر کسر ۴ امتیاز در فصل جاری مسابقات به پرداخت مبلغ ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ( چهارصد میلیارد ) ریال جریمه نقدی و همچنین اصلاح قراردادهای ۶ بازیکن مورد گزارش مطابق با مفاد دستورالعمل‌های مذکور محکوم می‌گردد.

این حکم در شرایطی صادر شد که حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی عنوان کرده بود 3 بر صفر شدن مسابقات سپاهان با تیم‌هایی که مقابل آنها بازیکنان مشکوک به دور زدن سقف قرارداد ها موضوعیتی ندارد و اینطور عنوان شده بود که کسر امتیازی در کار نیست ولی طی این حکم مشخص شد سپاهان 4 امتیازش را از دست خواهد داد ولی به تیم‌های مقابل امتیازی داده نخواهد شد.

ماجرای سقف قراردادها

هزینه‌های بی رویه باشگاه‌ها در فوتبال و انباشت بدهی‌های چند صد میلیاردی در کنار خروج ارز از کشور باعث شد مسئولان فدراسیون فوتبال به فکر راه حال و چاره برای این موضوع باشند و از همین رو از ابتدای فصل نقل و انتقالات جاری ابلاغیه‌ای به باشگاه‌ها داده شد که طی آن مقرر شد قرارداد بازیکنان و بودجه مصرفی یک باشگاه در طول یک سال فوتبالی نباید از مبلغ مشخصی فراتر برود. در این ابلاغیه و صحبت‌ها و بیانیه‌هایی که متعاقب آن مطرح شد، به باشگاه‌ها تاکید شده بود که از سقف مجاز مورد نظر فراتر نروند و با آنها در این صورت به شکل جدی برخورد می‌شود. موضوعی اکه البته باشگاه سپاهان در ابتدا مخالفتش را با آن اعلام کرده و همواره این سو ظن در خصوص این باشگاه وجود داشت که قراردادهایی خارج از چهارچوب به امضا رسانده و به این واسطه، فعال‌ترین تیم نقل و انتقالات تابستانی بوده که ضمن حفظ ستاره‌هایش توانسته نفرات مهم و کلیدی سایر تیم‌ها را به خدمت بگیرد. جذب عیسی آل کثیر از پرسپولیس، کاوه رضایی از استقلال، رضا اسدی از تراکتور و رضا شکاری از گل گهر در کنار حفظ نفرات فصل گذشته از این تیم در کنار تضعیف سایر رقبا یک مدعی جدی قهرمانی ساخته و همین موضوع سو ظن نسبت به دور زدن قانون سقف قراردادها را افزایش داد و با شکایت 4 باشگاهی که نامشان آورده شد همراه بود.

دور زدن قانون؟

باشگاه سپاهان متهم به دور زدن قانون از طریق قرارداد سال دوم بازیکنان شده است. به این شکل که قرارداد بازیکنان در فصل جاری مطابق با استانداردهای حال حاضر بسته شده و مازاد آن را روی قرارداد سال دوم آورده‌اند. برای مثال اگر سقف قرارداد را 20 میلیارد در یک سال نظر بگیریم و باشگاه سپاهان قصد دارد 40 میلیارد به یک بازیکن در طول فصل پرداخت کند، 20 میلیارد مازاد را به قرارداد سال دوم منتقل کرده و قرارداد سال اول بازیکن 20 و قرارداد سال دوم او 60 میلیارد ثبت شده است. موضوعی که در ثبت قرارداد و صدور کارت بازی بازیکنان مشکلی ایجاد نکرد چرا که برای فصل جاری قانونی زیر پا گذاشته نشده ولی اینجا همان جایی است که رکن قانونی در پی شکایت 4 باشگاه دیگر وارد عمل شده و بر اساس قوانین و منطق حکم به محکومیت این باشگاه و اصلاح قرارداد ها می‌دهد. یعنی همان عاملی که باعث شد 40 میلیارد محکومیت و کسر 4 امتیاز از سپاهان را به دنبال داشته باشد.

قراردادها باید اصلاح شود

این پایانِ کار نیست. باشگاه سپاهان تا شروع دور جدید مسابقات لیگ برتر  فرصت دارد تا قرارداد بازیکنانش را اصلاح کند و در غیر این صورت هم با جریمه و هم محرومیت استفاده از این نفرات روبرو خواهد شد. این یک مشکل جدی و جدید برای باشگاه سپاهان است چرا که به طور واضح و مشخص بازیکنان نام برده شده به این راحتی زیر بار کسر قرارداد نخواهند رفت. ولو اینکه برخی از این نفرات پیشنهاداتی از خارج از ایران با رقم به مراتب بالاتر داشتند و برخی دیگر شاید ترجیح می‌دادند با سقف قرارداد سازمان لیگ به جای رفتن به سپاهان در استقلال و پرسپولیس بازی کنند و دلیل انتخاب سپاهان برای آنها صرفاً رقم بالاتر بوده است. این ممکن است مشکلی جدی برای سپاهان باشد و در نهایت منجر به فسخ قرارداد و جدایی ستاره‌های این تیم در نیم فصل باشد و آنها را از هدفشان که قهرمانی است دور می‌کند. از سوی دیگر سپاهان نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیاست و باید به زودی در این رقابت‌ها به مصاف تیم‌های گردن کلفتی مثل الاتحاد برود که کریم بن‌زما و ستاره‌های دیگری در اختیار دارد و این منجر به تضعیف این تیم خواهد شد.

جدول جدید لیگ برتر

کمیته انضباطی جدول لیگ برتر را دگرگون کرد

 طی حکم کمیته انضباطی جدول لیگ هم دگرگون شده است. سپاهانی که با 12 امتیاز کامل از 4 بازی خود صدرنشین بود سه پله سقوط کرده و به رتبه چهارم رسیده و بدین ترتیب پرسپولیس 10 امتیازی صدرنشین شده و استقلال 9 امتیازی که تنها شکستش مقابل همین سپاهان رقم خورده پشت سر او با 9 امتیاز ایستاده است. آلومینیوم با هدایت مجتبی حسینی هم با 9 امیتاز چسبیده به استقلال دیگر تیمی است که بالای سر سپاهان قرار می‌گیرد. این موضوع قطعا در سرنوشت قهرمانی پایان فصل می‌تواند تاثیر خودش را بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha