کد خبر 216782
۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

شیب تند کاهش قیمت طلا و سکه در بازار

شیب تند کاهش قیمت طلا و سکه در بازار

محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه با کنترل قیمت دلار و ارز شاهد ثبات قیمت طلا و سکه در بازار هستیم، گفت: به نظر نمی رسد تا اواسط مهرماه جهش قیمتی در بازار طلا و سکه اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به تاثیر مستقیم قیمت دلار بر قیمت طلا و سکه در بازار در گفتگو با ما گفت: اراده بانک مرکزی و دولت در حالی بر تثبیت قیمت دلار و ارز است که به نظر می رسد با ادامه این سیاست، حداقل ما تا اواسط مهرماه شاهد نوسان قیمت طلا و سکه نخواهیم بود.

وی افزود: از طرفی در حوزه بین المللی هم به نظر نمی رسد تا اواسط مهرماه اتفاق خاصی بیفتد. بنابراین نوسان در بازار طلا و سکه همین شرایطی که در حال حاضر حکمفرماست، ادامه خواهد یافت.

قیمت طلا و سکه سینوسی شد

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در سه ماه اخیر سه بازار طلا، سکه و ارز نوسان کمی داشته و به اصطلاح قیمت طلا و سکه سینوسی شده، گفت: نوسان قیمت ها در بازار طلا و سکه در حد قابل قبول است و طی ماه های اخیر شوک قیمتی در این سه بازار نداشتیم.

به گفته کشتی آرای، ثبات قیمت سکه و طلا در بازار در حالی ادامه دارد که بازارهای مالی دیگر همچون مسکن، خودرو و بورس نوسان شدید داشتند و قیمت ها در آن بازارها بالا و پایین زیادی داشته است؛ ولی قیمت طلا و سکه و ارز در سه ماه گذشته تقریبا روی یک خط مستقیم با نوسان جزئی حرکت کرده است.

اهرم دولت برای ایجاد ثبات در بازار سکه و طلا

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به دلایل ثبات قیمت ها در بازار سکه و طلا گفت: اولین دلیل ثبات قیمت ها، قیمت جهانی طلاست. اوضاع اقتصادی در جهان تقریبا در سه ماه گذشته در یک روال ثابت بوده و اتفاق خاصی اعم از برخورد سیاسی و فیزیکی خاصی در دنیا اتفاق نیفتاده است. در نتیجه قیمت جهانی طلا در حد تقریبا یک درصد تا یک و نیم درصد نوسان داشته است.

کشتی آرای افزود: قیمت دلار و ارز نیز در بازار داخلی تحت تاثیر اخبار سیاسی و به ویژه آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران قرار داشته و همین موضوع نقش مثبتی در کنترل قیمت دلار و ارز ایفا کرد. بنابراین با کنترل و ثبات قیمت ارز شاهدیم که قیمت دلار در سه ماه اخیر در بازه ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان نوسان داشته و همین نوسان اندک، اتفاق مثبتی است که در سه بازار مالی رخ داده است.

کاهش چشمگیر تقاضا در بازار سکه و طلا

به گفته نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، عامل سوم موثر در ثبات قیمت و وضعیت موجود در بازار، کاهش تقاضا در دو ماه محرم و صفر است.

کشتی آرای با بیان اینکه این کاهش تقاضا از ۱۵ روز قبل از محرم تا ۱۵ روز بعد از ماه صفر ادامه دارد، گفت: با توجه به بازار سنتی و مذهبی ایران در دو ماه گذشته یعنی ماه های محرم و صفر تقاضا کاهشی می شود به این معنا که از ۱۵ روز قبل از شروع محرم و ۱۵ روز بعد از پایان ماه صفر سایه رکود بر سر بازار سکه و طلا سنگینی می کند و این رکود به دلیل کاهش تقاضاست.

شیب تند کاهش قیمت طلا و سکه در بازار

حباب طلا از بین رفت

«مراسم و مناسبات مردم در دو ماه محرم و صفر متوقف می شود و همین عامل در کاهش تقاضای خرید سکه و طلا موثر بوده است.» کشتی آرای در ادامه این صحبت گفت: نتیجه این اتفاقات، کاهش قیمت، انگیزه و خرید طلا ازسوی مردم بوده و سرمایه گذاری روی طلا و سکه را به شدت کاهش داده است.

کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه سرمایه ها از این بازار به سمت بازارهای دیگر حرکت کرده است، ادامه داد: کاهش داد و ستدها و کاهش تقاضا باعث شد که حباب طلا و سکه به شدت کاهش یابد. در ماه های گذشته واردات طلا زیاد بود؛ این در حالی است که به دلیل کاهش تقاضا این روند هم تغییر داشته است. در نتیجه حباب طلا هم از بین رفته است. بنابراین قیمت های کنونی سکه و طلا تقریبا در سه ماه گذشته در همین محدوده کنونی بوده است. برخی روزها نوسان کوچکی داشته؛ اما این نوسان در حد شوک قیمتی نبوده و روند تقریبا ثابتی را طی کرده است.

محدوده مجاز در بازار سکه

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت های جدید در بازار را اینگونه تشریح کرد: اونس جهانی در حال حاضر ۱۹۲۱ دلار، هر قطعه سکه طرح قدیم ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۲۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است. همچنین هر قطع سکه یک گرمی ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

کشتی آرای ادامه داد: این قیمت ها در دو، سه ماه اخیر با یک تا یک و نیم درصد نوسان در بازار تداوم داشته است. به طور مثال، قیمت سکه امامی در محدوده کانال ۲۷ تا ۲۸ میلیون تومان در رفت و برگشت بوده و از این حد، تجاوز نکرده است.

پیش بینی قیمت سکه پس از ماه صفر

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: هر مثقال طلای آبشده در حال حاضر ۱۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان است. قیمت مثقال طلا در ماه های گذشته تا ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ریزش کرده و در مقابل تا ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز پیشروی کرده است. بنابراین تغییر خاصی نداشته و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار امروز ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

کشتی آرای در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه قیمت طلا و سکه در روزهای آینده و پس از ماه صفر به چه سمت و سویی می رود، گفت: اراده بانک مرکزی و دولت بر تثبیت نرخ ارز و دلار است و کنترل قیمت ها در این بازار موجب ثبات قیمت طلا و سکه در ماه های آینده خواهد شد. از طرفی، در حوزه بین الملل نیز اتفاق خاصی پیش بینی نمی شود. بنابراین به نظر می رسد تا اواسط مهر ماه همین شرایطی که در بازار طلا و سکه حکمفرماست، ادامه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha