کد خبر 216764
۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵

صنعت نوشت افزار نیازمند نگاه حکمرانی است

صنعت نوشت افزار نیازمند نگاه حکمرانی است

در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی داریم که سال آینده سند سیاستگذاری، تنظیم گری و تصدی گری صنعت نوشت افزار را به تصویب و اجرا برسانیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ آیین افتتاحیه نهمین جشنواره و نمایشگاه «ایران نوشت» امروز ۲۱ شهریورماه با حضور وزیر صمت، دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی، دستیار رییس جمهور و خانواده محترم شهدا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. 

محمد یقینی در ابتدای این نمایشگاه گفت: بیش از ۱۰ سال است که این همت انجام شده است. این نمایشگاه از سال اول به عنوان مانور ویترین کامل از محصولات نوشت افزار ایرانی برای اینکه در این جریان قدرت ساز باشد شروع شده است و امسال بیش از ۲۰۰ مجموعه در نمایشگاه معرفی می شوند. 

در ادامه عودتیان دستیار رییس جمهور گفت: اهمیت نوشت افزار بسیار زیاد است. امروزه در کشاکش زورآزمایی سیاستمداران دنیا نوجوانان ما در فشار هستند. خانواده ها نیز نگران هستند؛ چراکه شخصیتهایی روی وسایل فرزندانشان قرار میگیرد که سلیقه آنان نیست. این موضوع خط قرمز خانواده ها را رد میکند و باعث می شود فرزندان آنها را به سمتی ببرد که مناسب نیست. در این میان عده ای برای نگرانی این خانواده ها جلوی این حرکت را گرفتند و میدانداری کردند. اما هنوز شرمنده این زحمت هستیم چون بخش های مختلف دولتی هنوز پای کار نیامده اند. 

حجت الاسلام خسروپناه دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: جوانان در زمینه ارایه محصولات در نمایشگاه «ایران‌نوشت» با کمترین امکانات مادی و فکری در دهه اخیر بسیار تلاش کردند. حتی ما دانش لازم در زمینه نوشت افزار را نداشتیم. جوانان عزیز ما در این زمینه از آغاز این کار هیچ پشتوانه فلسفی و معرفتی نداشتند و در آغاز این حرکت صرفا یک دغدغه بود؛ اما الان این دغدغه باعث شده بیش از ۱۰۰ میلیون محصول تولید شود و ۸۰ درصد رضایتمندی مخاطب را به دست بیاورد. 

وی گفت: این حرکت مردمی با جهشی که از زیر صفر شروع شد، یکی از دستاوردهای کار جهادی مردمی است.

خسروپناه ادامه داد: معمولا دولتمردان مردم را باور ندارند در صورتی که با رای مردم بالا می آیند؛ اما از بخش های مردمی چندان حمایت ندارند و به آنها اعتماد نمی‌کنند. این در حالی است که میبینیم این نمایشگاه یک نمونه کاملا مردمی است. نیاز است کمی مانند امام و رهبر به مردم اعتماد کنیم که مشکلات تهاجم فرهنگی حل شود. 

دبیرعالی شورای انقلاب فرهنگی بیان کرد: صنعت پویانمایی و نوشت افزار برای مقابله با تهاجم فرهنگی بسیار مهم است. تمام این ابزارهای نوشت افزار حامل فرهنگ است مانند زبان که حامل فرهنگ است.اگر جریانهای مردمی ارزشی اخلاق مدار در صدر قرار گیرند بسیار در این زمینه موثر خواهند بود.
وی گفت: چرا باید بگذاریم نمادها و نشانهایی که از کشورهای مختلف با بار منفی اخلاقی و فرهنگ ضدخانواده وارد کشور شوند. باید همین صنعت پویانمایی را نیز به جریانهای مردمی بدهیم.

خسروپناه گفت: من قول میدهم از این صنایع خودجوش مردمی به صورت ۱۰۰ درصدی حمایت اثربخش داشته باشیم. اگر حکمرانی و نه حکومت داری صنعت نوشت افزاری از سیاستگذاری تا تصدی گری مدون شود و در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود بسیاری از انتقادها رفع می شود چراکه  فرایند خواهد شد و اگر این صنعت قانون شود، قابل نظارت پیگیری و اجرا خواهد بود.

وی ادامه داد: ما هنوز صنعت نوشت افزار نداریم و صرفا حرکت خودجوش مردمی دلسوز داریم. نقد و توصیه اخلاقی در این زمینه پیشرفت تاثیرگذار نیست و باید به صنعت نوشت افزار نگاه حکمرانی داشته باشیم. ما در زمینه حمایت از این صنعت آمادگی داشته و از آن پشتیبانی می کنیم. در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی داریم که سال آینده سند سیاستگذاری، تنظیم گری و تصدی گری صنعت نوشت افزار را به تصویب و اجرا برسانیم . از خانواده شهید صدر زاده تشکر میکنیم و امیدواریم شرمنده شهدا نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha