کد خبر 216755
۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹

«حیات» گزارش می‌دهد؛

موج نارضایتی مردم از خودروسازان/ انتقاد از گارانتی‌های خودرو و بدقولی‌های مداوم

موج نارضایتی مردم از خودروسازان/ انتقاد از گارانتی‌های خودرو و بدقولی‌های مداوم

خریداران خودرو در حالی از گارانتی های خودرو ازسوی برخی خودروسازان گلایه مندند که در گفتگو با حیات از مشکلات دیگری در سرویس اولیه خودروها سخن می‌گویند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ «خودرویی که داری تحویل می گیری تا فلان کیلومتر گارانتی دارد؛ اما خدا نیاره روزی که خودرو مشکلی پیدا کنه یعنی وقتی در دوران گارانتی عیب و ایراد پیدا می‌کند، نمایندگی خدمات پس از فروش، به عناوین مختلف بهونه میاره تا اونو نپذیره؛ میگی نه؟ باطری ماشینم ۶ ماه نشده خراب شده، نمایندگی قبول نمی کنه طبق گارانتی اونو برام تعویض کنه.»

این صحبت های یکی از مخاطبان «حیات» است که دلِ پُری از ارائه سرویس خودروساز مربوطه در دوران گارانتی دارد.

پول گارانتی دریافت می شود اما خدماتی ارائه نمی شود

پشت در یکی از نمایندگی های خدمات پس از فروش خودرو می ایستم تا صحت گفته های مخاطب «حیات» را بسنجم. به اولین نفری که با خودروی صفر از آنجا خارج می شود، نزدیک می شوم و دلیل مراجعه اش به نمایندگی را سوال می کنم.

این شخص که دل پُری از نمایندگی مربوطه در خیابان فدائیان اسلام داشت، گفت: «سعی می‌کنند تحت عنوان گارانتی خودرو پولی بگیرند ولی الان که مراجعه کردم بهانه‌ای می‌آورند و از مسئولیت شانه خالی می کنند تا مردم در دوران گارانتی هم برای رفع مشکل خودروی صفر دست به جیب شوند!»

این شخص که نخواست نامش فاش شود، ادامه داد: «در کمال تعجب، باطری خودروی صفرم خراب شده، اولا مگه میشه باطری نو خراب بشه؟ ثانیا حالا که اومدم نمایندگی تعویضش کنم به بهانه اینکه شرط گارانتی خودرو باطل شده زیر بار این کار نمی رن! بعدم میگن خودرو گارانتیه، این چه گارانتی هست که یه سال نشده ارائه خدمت نمیده؟»  

بدعهدی خودروسازان در ارائه گارانتی

به نمایندگی مرکزی خودروساز دیگری رفتم تا وضعیت یک خودروساز مطرح دیگر کشور را بررسی کنم؛ خودروسازی که خود را صاحب نام می داند و علاوه بر تولید خودرو، در واردات نیز دستی چیره دارد.

مشتریان این نمایندگی هم با چهره ای نه چندان راضی خارج می شدند. مشتری اول از نمایندگی خارج شد؛ به او نزدیک شدم و علت مراجعه اش را سوال کردم. گفت: «یک ماشین ۲۵۰ میلیونی می خری، پول گارانتی را هم میدی، حالا که آمدیم برای گارانتی می‌گویند خودرو باید دو روز اینجا باشد. پس از این مدت وقتی برای تحویل مراجعه کردم خودرو دست نخورده بود؛ الکی دو روز ما را معطل کردن. خودرو در نمایندگی ماند و الان پس از ۱۰ روز که برای تحویل آمده ام، یه فاکتور بلندبالا جلوم گذاشته اند و می گویند باید بپردازی چون این موارد شامل گارانتی نبوده! اصلا از وضعیت خدمات راضی نیستیم. فقط پول اضافی دریافت می‌کنند.»

انواع گارانتی در خودرو

صنعت خودرو در مورد گارانتی یا ضمانت استاندارد دوگانه ای دارد که تعویض قطعه و تعمیرات را شامل می شود. در مورد اول، خودروساز تضمین می کند که اگر در مدت گارانتی قطعه یا قطعاتی از یک خودرو برای مدت معین مشکلی پیدا کند بدون دریافت هزینه، آن را تعویض کند. در مورد دوم ارائه خدمات تعمیراتی است که اگر یک خودرو در دوران مشخصی ایراد پیدا کند، نمایندگان خدمات پس از فروش، آن را بدون دریافت هزینه تعمیر کنند.

این در حالی است که خریداران خودروی صفر در ایران از هیچ کدام از این خدمات دلِ خوشی ندارند.

تغییر شرایط سرویس اولیه خودرو در مدت گارانتی‌ راهگشاست؟

در آخرین پرده از تغییر شرایط سرویس اولیه خودرو، رئیس سازمان حمایت در ابتدای امسال خبر از تغییر شرایط ارائه سرویس اولیه در دوران گارانتی خودرو داد. طبق این خبر، «در صورتی که مصرف‌کننده‌ای برای سرویس اولیه خودرو مراجعه و مالکیت خودروی مذکور از زمان تحویل خودرو از کارخانه تغییر نیافته باشد، اعمال محدودیت حداکثر ظرف مدت ۵ ماه از تاریخ تحویل و با حداقل هزار کیلومتر کارکرد خودرو برای سرویس اولیه به نمایندگی شرکـت‌های خودروساز ضروری نیست.»

هرچند شرایط سرویس اولیه خودرو تسهیل شد؛ اما آنچه مردم را از گارانتی خودرو ناراضی می کند؛ نه شرایط آن، بلکه ارائه خدمات پس از فروش و کیفیت آن و عدم مسئولیت پذیری شرکت های خودروساز است؛ مساله ای که به ویژه در مورد دو خودروساز مطرح کشور نیز صدق می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha