کد خبر 216727
۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

عزم دولت سیزدهم برای احیای فرهنگ بومی مازندران

عزم دولت سیزدهم برای احیای فرهنگ بومی مازندران

معاون سیاسی، ‌امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به اینکه فرهنگ های بومی و باورهای سنتی ریشه در بطن جامعه دارد، ‌گفت که نگاه فرهنگی دولت سیزدهم احترام به فرهنگ‌های اصیل، تقویت باورهای بومی، توجه خرده فرهنگ‌های تاریخی و ایجاد نشاط و شادی است.

به گزارش گروه استانی حیات؛ روح الله سلگی روز سه شنبه در نشست مشترک شورای اداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران افزود:‌با توجه به در پیش بودن سالگرد تاسیس حکومت علویان و همچنین هفته مازندران احیا مراسم تاریخی بخش کجور و روستای صالحان که پایگاه حکومت علویان است در اولویت برنامه های اخیر فرهنگی استان قرار دارد.

وی برگزاری چنین برنامه های فرهنگی مناسبتی و تاریخی را به نوعی نزدیک کردن جامعه امروزی به گذشته تاریخی و غنی مازندران دانست و ادامه داد:‌ متاسفانه بدلیل تدوین نشدن سند و چشم‌انداز در حوزه فرهنگی در مازندران باتوجه به حضور گردشگران سبک زندگی مصرفی دارد و توجه به تقویم فرهنگی نیاز است. 

عزم دولت سیزدهم برای احیای فرهنگ بومی مازندران

معاون سیاسی، ‌ امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت :‌ نزاع امروز با دشمن را نزاع فرهنگی و محور برنامه‌های دشمن جنگ فرهنگی است و دشمن با اغواگری برای شکل‌دهی نبرد فرهنگی تلاش می‌کند تا جوانان را به بیراهه ببرد.

وی با تاکید بر تقویت روحیه ملی‌گرایی افزود:‌ وقتی دشمن مناسبت "شب یلدا" را که متعلق به فرهنگ ایرانی تحریم می‌کند یعنی هویت دینی و تاریخی کشور را مورد هدف قرار داده‌ است، کسانی که خودشان را هواداران ملت ایران می‌دانند دارای ضدیت‌های هویتی هستند.

سلگی با اشاره به اینکه جوانان استان مرعوب فرهنگ وارداتی هستند که نسبتی با فرهنگ اصیل این استان ندارد، اظهار داشت : گردشگری صرفا تهدید نیست میتوان با برنامه‌ریزی دقیق از آن بهره گرفت.

این مقام مسوول ادامه داد :‌ امروز مدیران ارشاد شهرستانها باید زنجیره عشق و ارادات به آقا اباعبدالله را حفظ کنند و میراث‌دار این ارزش‌های کهن باشند.

معاون استاندار مازندران در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه اعتبارات از رییس جمهور درخواست شد که در سه ماهه تابستان سرانه بودجه فرهنگی بیش از ۴۰ میلیون نفر مسافری که وارد مازندران می شوند درنظر بگیرند تا با هدف اجرای سیاست‌های ملی در اختیار شهرستان‌های نوار ساحلی ۴۷۷ کیلومتری استان قرار بدهیم که این خواسته نهایی ما از دولت سیزدهم است.

وی از تخصیص اعتبارات فرهنگی برای اولین بار به استان خبر داد و گفت: برای آخرین هفته تعطیلات تابستان در ۱۱ شهرستان برنامه "عفاف و حجاب زندگی "برگزار خواهیم کرد.

سلگی تصریح کرد: موضوع فرهنگ در کل کشور موضوعیت دارد اما در مازندران بیشتر، چرا که ما با قشری مواجه هستیم که مسئله آن‌ها صرفا معیشتی نیست، در همین جریان اغتشاشات سال گذشته باتوجه به اینکه مسئله فرهنگی بود وضعیت مازندران که در فتنه‌های قبل سفید بود تغییر پیدا کرد بود. 

عزم دولت سیزدهم برای احیای فرهنگ بومی مازندران

وی ادامه داد :‌به طور مثال اغتشاش در نوشهر به این دلیل رخ داد که این شهرستان ۲۰۰هزار ویلا که متعلق به طبقه خوش‌نشین است را در خود جای داده و در کنار کلاردشت قرار دارد و اکثرا طرفداران زن، زندگی و آزادی و این سطح زندگی در آنجا شکل گرفته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران اعلام کرد: ما امروز در مازندران طبقه متوسط شهری داریم که در هیچ استانی به این اندازه فربه نیست، همچنین تمامی تشکل‌هایی که در یک استان می‌تواند با ویژگی‌های عصر مدرن برای کنش‌های فرهنگی سیاسی شکل بگیرد در مازندران وجود دارد.

این مسوول با تاکید بر اینکه پیش‌زمینه فکری همه مدیران شهرستان ارشاد باید این باشد که ما با طبقه‌ای در استان مواجه هستیم که مساله آن فرهنگ است و با چالش‌های زیادی مواجه هستیم، گفت: این مسئولان موظف هستند مجری سیاست‌های فرهنگی دولت سیزدهم باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha