کد خبر 216587
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰

دبیر نهمین نمایشگاه «ایران نوشت» در گفتگو با «حیات» مطرح کرد:

شهدا بهترین الگو برای معرفی قهرمانان به کودکان/ اشتغال بیش از 50 هزار نفر در نهمین نمایشگاه «ایران نوشت»

شهدا بهترین الگو برای معرفی قهرمانان به کودکان/ اشتغال بیش از 50 هزار نفر در نهمین نمایشگاه «ایران نوشت»

محمد یقینی گفت: الگوهایی از جنس شهدا بهترین، ناب ترین و موثرترین قهرمانهایی هستند که می توان از فضای نوشت افزار فرصت بسیار خوبی برای معرفی به کودکان به عنوان یک قهرمان واقعی از آنان استفاده کرد.

 به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ نمایشگاه «ایران نوشت» به عنوان یک نمایشگاه ملی و بزرگترین نمایشگاه عرضه و معرفی نوشت افزارهای ایرانی با محتوای ایرانی و بومی در کشور مطرح است. همچنین این نمایشگاه به دلیل شیوع کرونا دو سال برگزار نشد که اگر شاهد وقوع این بیماری نبودیم، امسال باید یازدهمین نمایشگاه ایران نوشت برگزار می شد. درحالی که شاهد برگزاری نهمین دوره آن هستیم. در این رابطه با محمد یقینی دبیر نهمین نمایشگاه ایران نوشت گفتگویی انجام شده است که در ادامه می خوانیم.

حیات: آقای یقینی هدف از برگزاری این نمایشگاه چیست و از چه تاریخی کار خود را آغاز کرده است؟

یقینی: نمایشگاه «ایران نوشت» با هدف معرفی محصولات، دستاوردها و آخرین محصولات مجموعه های شاخص در رابطه با صنعت نوشت افزار  برگزار شده است تا بتواند این محصولات را به مردم و دستگاه های مربوط به این حوزه معرفی کند. نمایشگاه از  روز گذشته کار خود را آغاز کرده است و تا دوم مهرماه هر روز از ساعت 10صبح تا 10 شب در خیابان حجاب و مجموعه کانون پرورش فکری برقرار است؛ همچنین مراسم رسمی افتتاحیه روز سه شنبه 21 شهریورماه ساعت 10 صبح برگزار خواهد شد.

حیات: این نمایشگاه فقط در تهران برگزار می شود؟

یقینی: امسال نمایشگاه استانی همزمان با نمایشگاه تهران در مراکز استانها به عنوان نمایشگاهی ملی برگزار می شود و در شهرهای مشهد، شیراز، قم، یزد، اصفهان، تبریز و اهواز نیز نمایشگاه استانی برگزار خواهد شد. در حقیقت جمعی از تیم ملی نوشت افزار ایران در  آنجا آغاز به کار خواهند کرد.

حیات: فکر می کنید برگزاری چنین نمایشگاهی چقدر در فرهنگسازی ایرانی-اسلامی موثر است؟

یقینی: نوشت افزار به عنوان کالایی هویت ساز و اثرگذار در فکر و ذکر دانش آموزان است و با محتوایی که دارد، نقش دوست و قهرمان را برای آنان بازی می کند؛ همچنین نقش موثری در الگوسازی و قهرمان پروری برای آنان دارد. متاسفانه در بازار بخشی جدی از محصولات کاراکترهای غربی است که بخشی از آن به واسطه عدم وجود قانون کپی رایت در کشور است؛ از طرفی در فضای ایجابی، کاراکترپردازی های خودمان در فضای رسانه ای کمتر بوده است. در مجموعه نوشت افزار ایرانی افرادی که به فکر، ذکر و سلامت روان دانش آموزان متعهد هستند و فقط به فکر بحث درآمدزایی نیستند متعهد شدند که از الگوها و قهرمانهای ناسالم استفاده نکنند. همچنین در اولویت محصولات رسانه ای خوبی تولید شود و الگوهای ایرانی-اسلامی را در کودکان و نوجوانان تثبیت کنند. در سالهای مختلف شخصیتهای مختلفی مانند فیلشاه، پسر دلفینی، شکرستان و... را داشتیم که در بحث الگوسازی از آنان موفق و مثبت عمل شده است. حتی مواردی داشته ایم که در شخصیتهای رئال و واقعی خیلی بهتر و جدی تر توسط مخاطب از آنان استقبال شده است. مثلا زمانی که سریال شهید بابایی پخش می شد تولید و فروش نوشت افزار مرتبط با شهید بابایی 8 برابر شده بود در صورتی که این سریال برای بزرگسال بوده و برای کودکان ساخته نشده است؛ این موضوع نشان می دهد که فضای اینچنینی چقدر اثرگذار است و برای اینکه یک محصولی از شخصیت رئال به محصولی رسانه ای تبدیل شوند از آنان استقبال ویژه ای صورت گرفت و چندین برابر خواهد شد. در حقیقت هر چه محصول رسانه ای و فضاسازی درباره شهدا بیشتر شود، حتما در همان ایام شاهد این خواهیم بود که در فضاهایی مانند نوشت افزار، پوشاک و اسباب بازی عرضه آن قهرمان چندبرابر خواهد شد.

حیات: در مراسم فردا از آثاری منقش به تصویر شهید صدرزاده رونمایی خواهد شد؟

یقینی: بله، در حال حاضر شهید صدر زاده به عنوان یکی از شهدای شاخص مدافع حرم که 8 سال از شهادت ایشان می گذرد بسیار مورد توجه قرار گرفته اند؛ به ویژه اینکه به خاطر پویشی مانند پویش «مصطفی» که در این رابطه به راه افتاده است؛ همچنین تقریظ رهبری روی کتابهای ایشان به صورت ناخودآگاه تفاوت استقبال را از این آثار خواهیم داشت و محصولات مرتبط با این شهید نیز در نمایشگاه وجود دارد. همچنین شهید حاج قاسم سلیمانی جزو شهدای عزیزی است که قبل از شهادتشان نیز جزو قهرمانهای ملی بوده اند و در حال حاضر نوشت افزارهای ایشان را در سبد محصولی صنعت میدیدیم و بعد از شهادت ایشان نیز فروش این محصولات چندین برابر شده و اتفاقات ویژه ای افتاده است. خلاصه اینکه الگوهایی از جنس شهدا یکی از بهترین، ناب ترین و موثرترین قهرمانهایی هستند که می توان از فضای نوشت افزار فرصت بسیار خوبی برای عرضه، تثبیت و معرفی به بچه ها به عنوان یک قهرمان واقعی از آنان استفاده کرد. نکته این است که باید با یکسری از پویش ها و مهمتر از همه انیمیشن یا فیلمهایی که از این بزرگواران ساخته می شود، فضای عرضه آنان نیز با قوت، تنوع و سرعت بیشتری به بازار ارائه گردد.

حیات: آیا نمایشگاه «ایران نوشت» برای تنظیم بازار این محصولات به میدان آمده است؟

یقینی: اصل هدف نمایشگاه ایران نوشت تنظیم بازار فروش نیست؛ بلکه این نمایشگاه به عنوان نمایشگاهی ملی است تا مجموعه نوشت افزار ایرانی بتواند به مردم معرفی شود و اصل هدف این است که این محصولات در سبد ویترین  نوشت افزار در کل کشور دیده شود. نکته اساسی این است که این نمایشگاه ها به تولیدکننده ها کمک می کند و اصل کمکی که نمایشگاه ها انجام می دهند این است که جریان تولید ایرانی را تقویت می کنند.در دوره هشتم نمایشگاه ایران نوشت ۱۰۰ مجموعه تولیدکننده ایرانی حضور داشتند که این تعداد در دوره نهم نمایشگاه به دوبرابر افزایش یافته است و این تولیدکنندگان قرار است آخرین دستاوردها و محصولات شأن را برای مردم عرضه کنند.

حیات: برگزاری این نمایشگاه در سالهای اخیر چقدر در بحث اشتغال زایی موثر بوده است؟ توانسته است بر تولید بازار داخلی موثر باشد؟

یقینی: اتفاقی که در این 10 سال افتاده است، سهم نوشت افزار ایرانی را از 15 درصد به بیش از 60 درصد رسانده و میزان اشتغال را از 10 هزار نفر به بیش از  50 هزار نفر رسانده است. در حقیقت حاصل نمایشگاهایی مانند «ایران نوشت» ذائقه سازی است که مردم را به سمت نوشت افزار ایرانی می برد تا مردم با نوشت افزار ایرانی آشنا شوند و به آن اعتماد کنند. در نتیجه خانواده ها وقتی به فروشگا ها می روند محصول ایرانی را از فروشگاه دار طلب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha