کد خبر 216395
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶

«حیات» گزارش می دهد؛

«ایران‌نوشت» گامی برای مقابله با هجمه فرهنگی

«ایران‌نوشت» گامی برای مقابله با هجمه فرهنگی

11 سال قبل شاید، وقتی که جوانانی به خوبی مسئله تهاجم فرهنگی را درک کرده بودند، کسی فکرش را هم نمی کرد که همین افراد از همین مرز و بوم بتوانند کالاهایی را تولید کنند که با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما هم خوانی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ این روزها وقتی که در خیابان قدم می زنیم حداقل برای بچه های دهه 60 حال و هوای روزهایی تداعی می شود که شاید خرید نوشت افزار و لوازم تحریر برای شروع دوباره درس و مدرسه انسان را سر ذوق می آورد. کمی جلوتر که آمدیم روز به روز لوازم التحریرها به روز تر شد اما نه به روال ایران و جماعت ایرانی؛ بلکه شخصیتهای کارتونی که با فرهنگ ما بیگانه بودند اما وقتی پای رسانه وسط می آمد به زور برای ما آشنا جلوه داده می شد.

آن روزها شاید کمتر کسی فکرش را می کرد که بیش از نیمی از لوازم التحریر دانش آموزان ما در داخل و با کیفیت بالا تولید شود. 11 سال قبل شاید، وقتی که جوانانی به خوبی مسئله تهاجم فرهنگی را درک کرده بودند، کسی فکرش را هم نمی کرد که همین افراد از همین مرز و بوم بتوانند کالاهایی را تولید کنند که با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما هم خوانی داشته باشد.

بی تردید زمانی که آنان این کار را در برابر هجمه های فرهنگی که متوجه فرزندان ما بود را آغاز کردند، راهی پر فراز و نشیب را طی نموده و با مشکلات بسیاری روبرو شدند؛ اما با تلاش و البته دستانی خالی توانستند حلقه وصلی بین فرزندان این سرزمین با فرهنگ غنی خود باشند. فرهنگی که در سراسر حیات کشور عزیزمان ایران باید حفظ می شد و نسل به نسل به جوانان ما انتقال می یافت. شاید اگر امروز را به ده سال گذشته مقایسه کنیم روند پیشرفت در این زمینه را بتوانیم به خوبی حس کرده کمااینکه با نقطه مطلوب نیز فاصله داریم.

در حقیقت این موضوع غیرقابل انکار است که رشد در زمینه این صنعت مهم و کاربردی نیازمند هم افزایی بیشتر مسئولان امر شامل اصناف مرتبط و تولیدکنندگان در این زمینه است. این موضوع باید بعنوان دغدغه مسئولان این حوزه مطرح باشد تا بتوان در ادامه شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این حوزه باشیم.

نگاهی به آمار نشان می دهد که در اوایل دهه 90، تقریبا 80 درصد از لوازم التحریر و نوشت افزار کشور به صورت وارداتی تامین میشد و مقداری کمتر از 15 درصد در داخل کشور تولید می شد که همین میزان اندک نیز گاهی به تاسی از فرهنگ بیگانه و غربی و با نقوشی منقش به شخصیتهایی تهیه می شد که با فرهنگ و تاریخ ایران بیگانه بود و همه ایینها دلیلی بود برای اینکه این محصولات فروش بهتری داشته باشند.

اما امروز می بینیم که تولید کنندگان ما روی محصولات خود می نویسند «ساخت ایران»؛ چیزی که اگر شاید همان 10 سال پیش نوشته می شد، به اندازه کمی فروش داشت و شاید بتوان گفت فروشی نداشت! ولی این عزتمندی که اکنون در حوزه نوشت افزار شکل گرفته است، حاصل تلاش جوانان همین کشور است.

در حال حاضر می توان گفت که بیش از نیمی از نوشت افزار مورد نیاز دانش آموزان کشور در داخل تولید می شود و حتی به کشورهایی چون ترکیه، عراق و آسیای میانه صادرات داریم. همچنین تولیدکنندگان معتقدند که در صورتی بستر موردنیاز فراهم شود می توانند آنطور که باید بازار کشور در این زمینه را به صورت کامل پشتیبانی کنند.

البته از مردم نیز انتظار می رود که مانند همیشه پشت به پشت جوانان کشور داده و از این محصولات حمایت کنند و با این کار اجازه رشد و نمو محصولات وارداتی و خارجی در کشور ندهند.

لازم به ذکر است که هر ساله با نزدیکی به ماه مهر و مدرسه، در حوزه محصولات صددرصد بومی کشور نمایشگاهی با عنوان «ایران نوشت» در شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، قم، یزد و تبریز برگزار می شود که در آن تمامی محصولات ارائه شده ایرانی هستند و آنجا جایی است که تمامی محصولات حاصلی از هنر دست و تفکر ایرانیان است.

این نمایشگاه از امروز آغاز شده و تا دوم مهرماه ادامه خواهد داشت. نهمین نمایشگاه «ایران نوشت» که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود مکانی است که خانواده های ایرانی بتوانند از تولیدکنندگان کشور در این زمینه حمایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha