کد خبر 216471
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵

واکسن آنفلوآنزا، ضرورت‌ها و نوع تزریق

واکسن آنفلوآنزا، ضرورت‌ها و نوع تزریق

 یک داروساز در خراسان جنوبی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا تنها در برابر این بیماری از شما مراقبت می‌کند، گفت: ممکن است واکسن هم تزریق کنید اما در فصل سرما به سرماخوردگی مبتلا شوید، اما آن امری که مهم است این است که آنفلوآنزا یک عفونت تنفسی جدی بوده و برای بسیاری از افراد پرخطر است.

به گزارش گروه استان های حیات؛فرزانه شمشیرگران اظهار کرد: باتوجه به نزدیک شدن فصل سرما، بروز آنفلوآنزا و سرماخوردگی و همینطور بازگشت بسیاری از افراد از سفرهای مختلف به خصوص سفر کربلا که جمعیت بسیاری از نقاط مختلف دنیا با یکدیگر درارتباط بودند تزریق واکسن آنفلوآنزا برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های تنفسی اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که تزریق واکسن برای چه افرادی ضرورت دارد، افزود: کودکان که در صورت ابتلا بیماری سخت تری را تجربه خواهند کرد، افراد میانسال بالای ۶۰ سال، بیماران قلبی، دیابتی و کلیوی و مبتلا به فشار خون، زنان باردار و بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمن و نقص سیستم ایمنی و افراد مبتلا به چاقی مفرط باید این واکسن را تزریق کنند.

این داروساز بیان کرد: واکسن فرانسوی و هلندی چهار ظرفیتی و براساس ویروس کشته شده و واکسن  ایرانی(فلوگارد) چهار ظرفیتی و براساس پروتئین نوترکیب است که برای بالغین واکسن بسبار مناسبی است، اما در بانوان باردار و افراد زیر ۱۸ سال بهتر است فلوگارد تزریق نشود.

شمشیرگران ادامه داد: کودکان از بالای سن شش ماهگی می‌توانند واکسن آنفلوآنزا بزنند و اگر سابقه آسم هم دارند تزریق واکسن بسیار مفید است و اگر کودک شما در حال حاضر مبتلا به سرماخوردگی است باید تا بهبود کامل کودک دست نگه دارید و بعد واکسن تزریق کنید.

وی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا تنها در برابر آنفلوآنزا از شما مراقبت می‌کند، اظهار کرد: ممکن است واکسن هم تزریق کنید اما در فصل سرما به سرماخوردگی مبتلا شوید، آن امری که مهم است این است که آنفلوآنزا یک عفونت تنفسی جدی بوده و برای بسیاری از افراد پرخطر است.

این داروساز بیان کرد: برای بزرگسالان و کودکان بیش از شش ماه یک دوز کامل واکسن، معادل ۰.۵ سی سی واکسن است و برای کودکان زیر ۹ سال که بار اول است واکسن می‌زنند یک دوز یادآور نیز چهار هفته بعد حتماً باید تزریق شود.

شمشیرگران ادامه داد: کسانی که سابقه حساسیت به هرکدام از اجزای واکسن داشتند یا سابقه حساسیت شدید به تخم مرغ دارند، بهتر است واکسن را تزریق نکنند. همچنین کسانی که دچار خارش شدید بدن و تورم لب‌ها و زبان هستند بهتر است واکسن نزنند.

وی افزود: این واکسن معمولاً عوارض خاصی ندارد و درد و قرمزی تزریق، گاهی کمی تب و بی‌حالی و گاهی بدن درد و سردرد را به همراه دارد. واکسن به صورت عضلانی در بازو تزریق می‌شود.

شمشیرگران ادامه داد: برای کسانی که مشکلات خونریزی دهنده دارند با مشورت پزشک یا داروساز زیرجلدی تزریق شود. این واکسن نباید در عضلات پا تزریق شود به این این که بازدهی آن کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه دو تا سه هفته پس از تزریق واکسن محافظت در بدن ایجاد می‌شود، یادآور شد: افراد با شروع فصل سرما برای پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون و سرماخوردگی در مناطق آلوده و شلوغ ماسک بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha