کد خبر 216454
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵

رئیس پلیس فتا گلستان هشدار داد:

روش جدید کلاهبرداری در گلستان/ فروشندگان هوشیار باشند

روش جدید کلاهبرداری در گلستان/ فروشندگان هوشیار باشند

رئیس پلیس فتا گلستان در خصوص سبک جدید کلاهبرداری در استان و برخی مناطق کشور هشدار داد و گفت: فروشندگان و استفاده‌کنندگان از دستگاه‌های کارتخوان پیش از وارد شدن خسارت مالی، حتماً منتظر دریافت پیامک واریز وجه باشند.

به گزارش گروه استان های حیات؛ سرهنگ سعید تجری، شامگاه یکشنبه، ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران به تشریح سبک‌های متفاوت کلاهبرداری در سطح کشور و به تبع آن در استان گلستان پرداخت و اظهار کرد: آنچه که این روزها بیشتر باعت وارد شدن خسارت به برخی از کسبه شده است، مجرمان سایبری هستند که با نرم‌افزارهای رسیدساز جعلی با وانمود کردن واریز وجه به حساب فروشنده، کالا را دریافت کرده و بدون اینکه وجهی به حساب شخص فروشنده واریز شود، از هموطنان کلاهبرداری می‌کنند.

وی بر آگاهی شهروندان به خصوص فروشندگان و فعالان اقتصادی از چگونگی روش کلاهبرداری «رسیدسازهای جعلی» تأکید کرد و ادامه داد: برخی از تبلیغ‌کنندگان کالا و خدمات در سایت‌های واسط دستگاه کارتخوان بانکی ندارند و در زمان تحویل کالا به فرد خریدار شماره کارت بانکی می‌دهند تا وجه خرید را برای آنها کارت به کارت نمایند.

رئیس پلیس فتا گلستان با اشاره به اینکه این افراد حتماً مراقب نرم‌افزارهای رسیدساز جعلی باشند، افزود: فروشندگان قبل از تحویل کالا به فرد خریدار از واریز وجه به حساب بانکی خود مطمئن شوند و بهتر است شماره کارت بانکی را بدهند که پیامک آن فعال بوده و واریز وجه به حساب بانکی را برای آنها اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی نشان دادن واریز وجه از طریق گوشی را سبک مجرمان سایبری عنوان کرد و گفت: این افراد با ادعای اینکه پیامک بانکی با تأخیر ارسال می‌شود تلاش دارند تا کالا را تحویل بگیرند که فروشندگان به هیچ عنوان قبل از مطمئن شدن واریز وجه، کالا را به خریدار تحویل ندهند و بعد از اطمینان از واریز وجه به حساب بانکی کالا را تحویل دهند.

این مقام انتظامی با تأکید بر اینکه همچنین فروشندگان هنگام دریافت پیامک واریز وجه مطمئن شوند که پیامک از «سرشماره بانک مربوطه» باشد و پیامک از شماره‌های شخصی نباشد، خاطرنشان کرد: فروشندگان علاوه بر فعال‌سازی سامانه پیامکی حساب‌های بانکی خود باید اینترنت بانک خود را نیز فعال کنند که در صورت تأخیر ارسال پیامک بتوانند از طریق اینترنت بانک از واریز و برداشت وجه از حساب بانکی خود مطمئن شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha