کد خبر 216432
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵

اردوغان از مسیر تجاری بزرگ میان ترکیه، عربستان، امارات و عراق خبر داد

اردوغان از مسیر تجاری بزرگ میان ترکیه، عربستان، امارات و عراق خبر داد

رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در کنفرانس خبری در پایان نشست سران گروه 20 از ایجاد مسیر تجاری ریلی و بنادر منطقه‌ای میان ترکیه، عربستان سعودی، امارات و عراق خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل حیات؛ «رجب طیب اردوغان»‌ رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه از ایجاد مسیر ریلی و بنادر منطقه‌ای با کشورهای عربستان سعودی، امارات و عراق خبر داد.

وی که این سخنان را در جریان کنفرانس خبری در پایان نشست سران گروه 20 در دهلی نو مطرح می‌کرد،  ابراز امیدواری کرد که پروژه بنادر و خطوط ریلی با هماهنگی کامل با ابتکار کمربند و جاده چین باشد.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «مسیر تجاری از عربستان سعودی و امارات متحده عربی آغاز خواهد شد و به بندر بصره در جنوب عراق خواهد رسید و سپس به ترکیه می‌رسد».

اردوغان گفت که هدف از این ابتکار، تقویت مبادلات تجاری میان کشورها و تسریع جریان کالا و خدمات میان آنهاست.

پروژه «کمربند و جاده» چین که از سال 2013 آغاز شده است در واقع مجموعه‌ای از راه‌ها، بنادر و خطوط ریلی بوده که بیش از 100 کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

در فوریه گذشته، آرژانتین اعلام کرد که به طرح کمربند و جاده چین خواهد پیوست تا بتواند بودجه‌ای بالغ بر 23.7 میلیارد دلار برای پروژه‌های مختلف از پکن دریافت کند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز پیشتر نیز از طرحی برای ساخت گذرگاه خطوط ریلی و باری میان رژیم صهیونیستی، هند، عربستان سعودی، امارات،‌ اردن و اتحادیه اروپا با هدف افزایش تجارت و همکاری سیاسی خبر داده بود. 

کاخ سفید هیچگونه اشاره‌ای به جزئیات این پروژه و بودجه آن نکرده این در حالی است که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در سخنرانی به عدد 20 میلیارد دلار اشاره کرده است اما مشخص نیست که آیا این عدد تنها تعهد عربستان در این پروژه بوده یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha