کد خبر 216300
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در گفتگو با «حیات»:

سه چهارم موتورسیکلت‌های کشور فرسوده هستند

سه چهارم موتورسیکلت‌های کشور فرسوده هستند

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: طبق تعریف معمول فرسودگی که فرسودگی با سن بیش از ۲۰ سال است، از حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلتی که در کشور تردد می کنند در حدود ۹ میلیون موتورسیکلت فرسوده است؛ به این معنا که تنها ۳ میلیون موتورسیکلت غیرفرسوده در کشور داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در گفتگو با ما گفت: برای ارائه آمار از خودروهای فرسوده باید مشخص کنیم ملاک و شاخص ما از فرسودگی چیست زیرا سه تعریف برای خودروهای فرسوده وجود دارد.

مشهدی شریف در تشریح این موضوع ادامه داد: شاخص نخست سن فرسودگی است که به عنوان مثال این سن برای سواری شخصی ۲۰ سال است. تعریف دوم، سن مرز فرسودگی است که برای سواری های شخصی ۱۵ سال است و تعریف سوم، سنی مابین مرز فرسودگی و مرز فرسودگی است که در مورد خودروهایی صدق می کند که از مرز فرسودگی رد شده اند یا معاینه فنی ندارند یا در معاینه فنی دو بار رد شده اند.

۹ میلیون موتورسیکلت های کل کشور فرسوده هستند

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: طبق تعریف معمول فرسودگی که فرسودگی با سن بیش از ۲۰ سال است، از حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلتی که در کشور تردد می کنند در حدود ۹ میلیون موتورسیکلت فرسوده است؛ به این معنا که تنها ۳ میلیون موتورسیکلت غیرفرسوده در کشور داریم.

مشهدی شریف ادامه داد: همچنین طبق آمارها ۲.۵ تا ۴ میلیون خودروی شخصی فرسوده در کشور تردد می کنند. علاوه بر این، حدود ۲۵۰ هزار خودروی تجاری و ۲۵۰ هزار خودروی عمومی فرسوده است. طبق این آمار، از حدود ۳۵ میلیون خودرویی که در کشور تردد می کند ۱۲ میلیون دستگاه فرسوده است.  

۴۰ درصد خودروهای کشور فرسوده هستند  

به گفته رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، حدود ۳۰ درصد خودروهای کشور فرسوده است که اگر سن مرز فرسودگی را در نظر بگیریم این آمار به بیش از ۴۰ درصد هم افزایش می یابد.

مشهدی شریف در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه برای تسریع در روند اسقاط خودروهای فرسوده چه راهکاری می بایست اندیشیده شود، گفت: قانونگذار در کنار سیاست های تنبیهی، سیاست های تشویقی را دیده که اگر هر دوی اینها در کنار هم اجرا نشوند اسقاط به خوبی انجام نمی شود و مساله آلودگی هوا حل نخواهد شد.

سیاست های تشویقی برای تسریع در اسقاط خودرو

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، سیاست های تنبیهی را جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده در کلان شهرها، باطل شدن کارت سوخت این خودروها و افزایش پلکانی نرخ بیمه نامه آنها اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر هیچ کدام از این سیاست های تنبیهی اجرا نمی شود.

مشهدی شریف ادامه داد: ارائه وام کم بهره به صاحبان خودروهای فرسوده برای جایگزینی این خودروها، تجدید نظر در جدول معادل سازی و عرضه بنزین صرفه جویی شده در بورس انرژی راهکارهای تشویقی است.

عرضه بنزین صرفه جویی شده در بورس انرژی

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در تشریح این موارد گفت: جدول معادل سازی برای نخستین بار در اسفند ۱۳۹۳ تصویب شد. دو سال و نیم بعد در مرداد ۱۳۹۶ در این جدول براساس شاخص های اقتصادی تجدید نظر شد؛ ولی ۶ سال است که این جدول با تغییر شاخص های اقتصادی به روزرسانی نشده است.  

مشهدی شریف خاطرنشان کرد: یک خودروی سواری فرسوده در حال حاضر بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در سال بیش از یک خودروی فرسوده، بنزین مصرف می کند که اگر این میزان بنزین در بورس انرژی عرضه شود این مبلغ به دست صاحب خودروی فرسوده خواهد رسید و او را تشویق به جایگزینی خودروی خود خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha