کد خبر 216116
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱

دهقانی در گفتگو با«حیات»: 

بهتر است به سمت تفکیک وزارت صمت نرویم

بهتر است به سمت تفکیک وزارت صمت نرویم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود و بخش بازرگانی را از وزارت صمت جدا کنیم، مدیریت تولید و بازرگانی از یکدیگر منفک می‌شود و نباید وزارت صمت تفکیک شود. 

الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات درباره تشکیل وزارت بازرگانی گفت: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی باید به مرور، وزارتخانه‌های صنعتی و اقتصادی در یکدیگر ادغام شوند. 

وی در ادامه با بیان اینکه بالاخره تصمیم گرفته شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت چند سال پیش ادغام شد و آثار خوبی هم داشت، افزود: ما نباید مدیریت بخش تولید را به یک بخش مجزا واگذار کرده و صنعت و معدن را به بخش دیگری واگذار کنیم. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر نباید متولی واردات و صادرات به یک بخش دیگر داده شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت باید همه این بخش‌ها را به خوبی مدیریت و بر آن نظارت کند. 

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک وزیر باید مدیریت تمام بخش‌های وزارتخانه متبوع خود را بر عهده داشته باشد، چرا که میزان تولید و توزیع را می‌داند و از سوی دیگر نیاز کشور به واردات را هم می‌داند. 

دهقانی تاکید کرد: بنده معتقدم همین وضعیت فعلی خوب است و نیازی به تفکیک وزارت صمت نیست. آنقدر علم پیشرفت کرده است که یک وزیر می‌تواند زنجیره تولید تا توزیع کالا را رصد کند و این ادعا که باید وزارت بازرگانی تشکیل شود تا بتوان بر بازار نظارت کرد، درست نیست. 

وی در ادامه عنوان کرد: برای مثال، به خوبی می‌توان رصد کرد که چند میلیون تلفن همراه امسال تولید شده، چقدر در انبار و گمرک است، چقدر در فروشگاه‌ها است و به چه اندازه فروخته شده است و این موضوعات را به راحتی می‌توان رصد و نظارت کرد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود و بخش بازرگانی را از وزارت صمت جدا کنیم، مدیریت تولید و بازرگانی از یکدیگر منفک می‌شود و ممکن است متولی بخش بازرگانی آمار دقیق تولید را نداند و بیشتر از نیاز کشور، واردات انجام شود. 

دهقانی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی باعث تداخل در تصمیم‌گیری‌ها خواهد شد، ادامه داد: برای مثال، وزیر بازرگانی تصمیم می‌گیرد ۵۰ هزار لباسشویی وارد کشور شود و از طرف دیگر تولیدکننده ممکن است حجم زیادی ماشین لباسشویی تولید کرده باشد و این تولیدات روی دستش بماند. 

وی تاکید کرد: یک نفر باید وزارت صنعت، معدن و تجارت را مدیریت کند و اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود، ما خیلی زود پشیمان خواهیم شد و با خروج ارز از کشور برای واردات بی‌رویه کالا، مواجه خواهیم شد. حتی در برخی از موارد شاهد صادرات بی‌رویه خواهیم شد و ممکن است مواد خام و استراتژیک کشور دستخوش صادرات بی‌رویه شود و با مجوزهای دستوری از کشور خارج شود. 

دهقانی با بیان اینکه پیشنهاد بنده این است که دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را پس بگیرد و بهتر است به سمت تفکیک وزارت صمت نرویم، خاطر نشان کرد: برای تشکیل وزارت بازرگانی نیاز به دو سوم آرای نمایندگان بود و ما هم اعتراض کردیم اما رئیس مجلس وارد ندانست، اما به نظر ما وارد است و ممکن است شورای نگهبان به این موضوع ایراد بگیرد و مصوبه را رد کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    ظاهرا اقای دهقان از بازار بی خبر اند.برادر عزیز هروز یک قیمت در بازار هست. تورم- صادرات ضعیف یا در حد صفر-به ریختگی بازار- استفاده بد خواهان از بازا ر . و...اگه ادغام وزارت صمت درست بود که به اینجا نمرسیدیم