کد خبر 216044
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷

گزارش «حیات» از بررسی برنامه هفتم در مجلس؛

23شهریور آخرین روز بارگزاری پیشنهادات نمایندگان در سامانه مجلس است

23شهریور آخرین روز بارگزاری پیشنهادات نمایندگان در سامانه مجلس است

تسریع در بررسی برنامه هفتم توسعه سبب می شود تا هر چه زودتر بودجه مد نظر مقرر شود؛ لذا نمایندگان تا 23 شهریور مهلت دارند تا پیشنهادات خود را در سامانه مجلس بارگزاری و بررسی برنامه هفتم را از هفته آینده در صحن علنی بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ بررسی برنامه هفتم توسعه در روز سه شنبه 7 شهریور در مهلت قانونی خود در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس، به پایان رسید .

هرچند بررسی برخی از لوایح مربوطه، هنوز به اتمام نرسیده و مجلس شورای اسلامی تصمیم دارد تا در کنار بررسی این برنامه پنج ساله در صحن علنی، بررسی برنامه های جامانده مانند احکام مربوط به حوزه ایثارگران و احکام مربوط به محیط زیست، را در دستور کار خود در کمیسیون تلفیق انجام دهد؛ اما نمایندگان مردم بر اساس آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وقت دارند تا پس از بارگذاری گزارش برنامه هفتم توسعه، به مدت ده روز پیشنهادات خود را در پیرامون گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در سامانه مجلس شورای اسلامی بارگذاری نمایند.

از این رو نمایندگان مجلس شورای اسلامی از 13 شهریور در مدت مغیر، مهلت دارند تا پیشنهادات خود را ارائه و تا روز پنج شنبه 23 شهریور، بارگذاری کنند که نهایتا از هفته آینده بررسی این برنامه پنج ساله، در دستور کار صحن علنی قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش باید گفت در طول بررسی برنامه هفتم توسعه، مجلس شورای اسلامی به صورت دو شیفت کار خود را انجام می دهد که گاها صحن علنی در سه شیفت نیز بررسی این برنامه را در دستور کار قرار می دهد. لذا لازم است تا هر چه زودتر بررسی این برنامه مهم که سند تحول پنج ساله کشور است،نهایی شده تا بر اساس آن بودجه سال آینده نیز مقرر گردد.

با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه بعد از بررسی های انجام شده مورد نظر نمایندگان قرار خواهد گرفت تا با رای آنها تبدیل به قانون شود، لذا لازم است تا مجلس شورای اسلامی همه تلاش خود را در تدوین و تصویب این لوایح در همه زمینه ها انجام دهد.

گفتنی است؛ برنامه هفتم توسعه بعد از بررسی های انجام شده به شورای نگهبان رفته تا بتواند با تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون گشته و به دولت و دستگاه های مربوطه ابلاغ گردد.

همچنین گفتنی است که با توجه به بند(و) ماده ۱۸۰ آیین نامه داخلی مجلس، مادامی که لایحه برنامه  هفتم توسعه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی است، مجلس نطق نخواهد داشت و هیچ طرح یا لایحه‌ای جز طرح‌ها و لوایح سه ‌فوریتی و نیز تحقیق و تفحص، استیضاح و رأی اعتماد در دستور قرار نخواهد گرفت. همچنین مجلس شورای اسلامی در تمامی ایام به‌جز ایام تعطیل حداقل 6 و حداکثر 8 ساعت جلسه علنی خواهد داشت که در موارد استثناء با تصویب مجلس شورای اسلامی، این زمان تا ده ساعت نیز قابل افزایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha