کد خبر 215798
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ریزش سنگین قیمت خودرو در بازار/ خودرو بخریم یا منتظر بمانیم ارزان می‌شود؟

ریزش سنگین قیمت خودرو در بازار/ خودرو بخریم یا منتظر بمانیم ارزان می‌شود؟

خودروهایِ گران خارجی در بازار در حالی با اخبار واردات خودروهای کارکرده و صفر روز به روز ارزان می شوند که قیمت خودرو؛ چه داخلی و چه خارجی در مسیر ریزش قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بررسی قیمت خودرو در ۵ ماهه نخست امسال نشان می دهد با آغاز به کار دوباره سامانه یکپارچه خودرو و ثبت نام و نوبت بندی متقاضیان خودرو، نه تنها قیمت خودرو ثبات یافته، که شاهد ریزش چشمگیر قیمت خودرو در بازار هستیم.

«کاهش و ثبات قیمت دلار»، «آغاز به کار سامانه یکپارچه خودرو»، «انتشار دستورالعمل واردات خودروهای کارکرده» و... دست به دست هم داده و دلالان را از بازار خودرو فراری داده است. این در حالی است که در پی خروج دلالان از بازار، ریزش قیمت خودرو شدت گرفته است.

بازار راکد خودروهای خارجی

رصد بازار خودرو طی هفته های اخیر نشان می دهد قیمت خودروهای خارجی به دنبال انتشار دستورالعمل واردات خودروهای کارکرده در بازار کاهشی شده است؛ به طوری که قیمت لکسوس NX  با کاهش چشمگیری همراه شده و نسبت به تیرماه یک میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت را به ثبت رسانده است.

همچنین قیمت کیا اسپورتیج جزو خودروهای لوکس خارجی است که نسبت به تیرماه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ارزان شده است. دیگنیتی پرایم نیز از دیگر لوکس هایی است که طی یک هفته ۹۰ میلیون تومان کاهش قیمت را به خود دیده است.

قیمت فونیکس FX پریمیوم نیز از آغاز شهریورماه تاکنون ۹۰ میلیون تومان ارزان شده است. همچنین قیمت لاماری ایما نیز ۴۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

خودروهای داخلی هم راه ارزانی را در پیش گرفتند

خودروهای داخلی از فروردین ماه امسال تاکنون همپای خودروهای وارداتی ارزان شدند. خانواده پژو به عنوان یکی از محبوب ترین خودروهای داخلی از این ارزانی مصون نماند؛ به عنوان مثال، قیمت پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی مدل ۱۴۰۲ امروز، پنجشنبه ۱۶ شهریورماه به ۵۹۰ میلیون تومان رسیده است. این خودرو از تیرماه تاکنون ۱۹۰ میلیون تومان ارزان شده است.

همچنین پژو ۲۰۷ دنده ای پانوراما مدل ۱۴۰۲ به قیمت ۶۳۰ میلیون تومان عرضه شده که شاهد کاهش ۵ میلیونی طی سه روز اخیر بوده است. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۱ نیز به ۷۳۵ میلیون تومان رسیده که نشان از کاهش ۱۷۰ میلیونی از تیرماه تاکنون است. مدل ۱۴۰۲ این خودرو امروز ۷۶۵ میلیون تومان قیمت خورده که حاکی از کاهش قیمت ۱۳۵ میلیونی از تیرماه تاکنون است.

الان زمان مناسبی برای خرید خودرو است؟

«سایه رکود بر سر بازار خودرو سنگینی می کند. جنب و جوشی در بازار نیست. قیمت‌ها تغییر نکرده؛ ضمن آنکه ‌خریداری هم در بازار خودرو نیست.»

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان این مطلب، اذعان کرده که در چنین بازاری که خریداری نیست و همه منتظر ورود خودرو صفر یا کارکرده به ایران هستند فروشندگان واقعی خودرو با کاهش هر چه بیشتر قیمت، تلاش می کنند هرچه سریع تر خودروی خود را بفروشند و همین موضوع، عاملی برای کاهش بیشتر قیمت خودرو شده و به تبع، نمی‌توان قیمت ثابتی را برای خودروها تعیین کرد.

فرار دسته‌جمعی دلالان از بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو به کاهش چشمگیر فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار اشاره کرده است.

«اختلاف قیمت خودروهای مونتاژی و همچنین خودروهای ایران خودرو و سایپا از کارخانه تا بازار بسیار کم شده است. به عنوان مثال قیمت کارخانه ای کوئیک اتومات ۳۲۷ میلیون تومان است که در حال حاضر در بازار ۴۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود. همچنین قیمت کارخانه ای کوئیک آر ۲۵۶ میلیون تومان  است که در بازار ۳۴۱ میلیون تومان خرید و فروش می شود. این کاهش فاصله قیمت ها از کارخانه تا بازار موجب فروکش کردن تب دلالی و کاهش تقاضای سرمایه گذاری در بازار خودرو شده است. در چنین بازاری، دلالان نمی توانند وارد شود زیرا می‌دانند که در صورت ورود به بازار حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از سرمایه خود را از دست خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha