کد خبر 215595
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

خلع سلاح دلار با پیشرفت بریکس

خلع سلاح دلار با پیشرفت بریکس

امیرعلی ابوالفتح گفت: در دهه های آینده می توان شاهد روند معکوس پیشروی دلار از یک سو و قدرتمند شدن ارز واحد یا سبد ارزهای بریکس نسبت به دلار شد.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات؛ در رابطه با عضویت ایران در بریکس و تاثیر اقتصادی این پیمان در جهان گفت: افزایش تعداد نفرات یک پیمان در افزایش قدرت آن موثر نیست، پیمان‌ها و سازمان هایی در جهان داریم که تعداد اعضای آنها زیاد بوده ولی تاثیر آنچنانی در حوزه بین الملل ندارد.

 وی بیان کرد: شرایط اقتصادی کشورهای عضو و هدف گذاری آنها مهمتر از موضوع کمیت این کشورها  در یک پیمان مشخص است، در رابطه با پیمان بریکس باید توجه کنیم که دومین اقتصاد دنیا عضو این سازمان است البته از سوی دیگر اقتصاد اول دنیا یعنی ایالات متحده آمریکا عضو گروه ۷ بوده  و نقش پررنگی در  گروه  ۲۰ دارد ولی اصلی‌ترین نهاد جهانی که حول محور اقتصاد دوم جهان می‌گردد، بریکس است.

وی افزود: چنانچه کشورهای عضو بریکس بخواهند و بتوانند مناسبات و معاملات اقتصادی خود را بر پایه یک ارز واحد کمتر اثرپذیرتر از دلار یا با استفاده از ارزهای ملی پیش ببرند می‌تواند در افزایش نفوذ قدرت بریکس تاثیر گذاشته  و سبب شوند که ارزش و قدرت دلار امریکا در جهان کاهش یابد.

ابوالفتح با بیان اینکه این سازمان  نوپا بوده و از عمر تاسیس آن فقط چند سالی است که میگذرد افزود: نباید انتظار داشته باشیم که مباحث مذکور یک شبه محقق شود. چنانچه بریکس مکانیزم‌های لازم را طراحی کرده تا در انجام اقتصادی کمتر از دلار استفاده کنند می‌توان به آینده این پیمان امیدوار بود ولی در مجموع می‌توان گفت که مسیری شروع شده است که از یک سو عزم و اراده کشورهای عضو بریکس و از سوی دیگر؛ شتاب زدگی و نسنجیده کاری ایالات متحده امریکا برای استفاده از دلار به عنوان سلاح نظامی در پیشبرد اهداف برکس موثر خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین الملل تشریح کرد:  طی چند دهه گذشته، دلار بهترین ابزار ذخایر ارزی دولت‌ها در دنیا بوده و جذابیت زیادی داشت ولی، سوء رفتارهای ایالات متحده آمریکا نظامی کردن دلار و یا به تعبیری نظامی کردن سیستم بانکی آمریکا،  سبب ایجاد دافعه شده است و به همین دلیل کشورها مایل هستند تا به نظام بانکی آمریکا و دلار وابسته نباشند. این دو اتفاق چنانچه در موازات یکدیگر پیش روند میتوان انتظار داشت که دهه های آینده، وضع و قدرت اقتصادی آمریکا به ویژه نفوذ  و جایگاه بین المللی دلار رو به کاهش می‌رود البته تمامی این موارد مستلزم گذشت زمان است و نمی‌توان یک شبه انتظار داشت که ارزش دلار کمتر شود.

وی اظهار کرد: در دهه های آینده می توان شاهد روند معکوس پیشروی دلار از یک سو و قدرتمند شدن ارز واحد یا سبد ارزهای بریکس نسبت به دلار شد.

ابوالفتح در پاسخ به اینکه با پیشبرد این روند آیا می توان انتظار ظهور مجدد بلوک غرب و شرق شد گفت: غرب و شرق ایدئولوژیک و جغرافیایی، به پایان رسیده است ولی ما می‌توانیم شاهد نوعی تقابل بین دو قطب رقیب، که مرکز یکی از آنها ایالات متحده آمریکا  و دیگری چین که هر دو، کشورهای متحد خود را دارند، باشیم، یا به تعبیری شاهد رقابت دو منظومه باشیم این روند از مدت‌ها قبل شروع شده است و هر چقدر که زمان می‌گذرد رقابت بین این دو منظومه بیشتر می‌شود ولی این موضوع که آیا این دو منظومه می‌توانند وارد درگیری جدیدی شوند را نمی‌توان پیش بینی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha